Tovább folytatódik az atlanti csata

2005. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a repülőgép- és védelmi ipar fénykora, a hidegháború vége óta sokat vesztettek pompájukból az ágazat szakkiállításai, a héten Párizsban, a Le Bourget repülőtéren megrendezett légiszalon a régi időket idézte. Míg az elmúlt években hiányoztak a látványos legek az iparág seregszemléiről, az idén az európai Airbus-konzorcium gondoskodott a látnivalóról: a show minden napján levegőbe emelkedett, és méretét meghazudtoló mozgékonysággal, s meglepő csendességgel bemutatót repült minden idők legnagyobb kapacitású utasszállító gépe, az A380-as. A többosztályos konfigurációban 555 utast szállítani képes óriási szerkezet most mutatkozott be először a szélesebb nyilvánosság előtt, különös tekintettel a Le Bourget-be tízezrével elzarándokló franciákra, akik nemzeti büszkeségük egyik jelképeként tekintenek az Airbusokra, s amelyeknek adójából a párizsi kormány jelentős összeget juttat a stratégiai iparág fejlesztési projektjeinek finanszírozására.
Ez a tény – amely a partnerországok között általános gyakorlat – hozta ki sodrából a lekörözött amerikai konkurens, a Boeing vezetőit is, immár az újgenerációs hosszú távú utasszállító kapcsán. Míg ugyanis a Boeing nem vette fel az A380-as képében elé vetett európai kesztyűt az óriásgépek tekintetében, a gazdaságosság és az utaskényelem frontján maga intézett kihívást a 787-es típus fejlesztésének beindításával. A hosszú távú utakon a Malév által is üzemeltetett 767-es váltótípusának szánt amerikai konstrukcióra az Airbus az A350-essel adna választ, ám ennek fejlesztéséhez olyan mértékű állami támogatást igényel, amely a Boeing szerint sérti a nemzetközi verseny szabályait. A vita a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) elé került, ahol az európaiak szokás szerint azzal érvelnek, hogy tengerentúli versenytársuk a katonai projekteken keresztül jut hozzá állami fejlesztési támogatásokhoz. Tény az, hogy a 787-es beígért korszerű technológiájának számos eleme részben vagy egészen harci repülőgép-fejlesztésekből származik, amelyek megrendelője természetesen az amerikai állam volt.
Míg a dinamikusan fejlődő légitársaságok milliárdokat ölnek a beszerzésekbe, újgenerációs Boeing 737-esekkel felszerelt rendkívül fiatal flottája miatt az egyébként is bizonytalan helyzetű Malév az elkövetkező években nem lesz aktív az amerikai és európai óriáscégek rivalizálásától dúlt utasszállító-piacon. Nem zárható ki, hogy az elöregedő 767-eseket majdan Boeing 787-essel vagy Airbus A350-essel váltja fel a magyar légitársaság.
A Le Bourget-ben jelenlévő hadiipari cégeket sem kecsegtették sok jóval a magyar vendégek és megfigyelők, amiben a 2006-os választások közelsége kulcsszerepet játszik. Úgy vélik: a Gyurcsány-kormány aligha vállal már fel komolyabb védelmi beszerzést a következő évben, még akkor sem, ha ezzel újabb és újabb NATO-vállalások teljesítése lehetetlenül el. Nemcsak a szövetségben, hanem a védelmi iparban is terjed hazánk megbízhatatlanságának híre, különös tekintettel a közös missziókra felajánlott közeli hatótávú légvédelmi rakéták interoperábilis korszerűsítésének állandósult halogatására. Hasonló reakciókat vált ki a partnerekben, hogy háromnegyed évvel az első magyar Gripenek érkezése előtt a kormány még csak fegyverzetük egy részének beszerzéséről döntött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.