Magyar multivá vált a Mol

A magas kőolaj- és üzemanyagárak kapcsán újra élénk figyelem kíséri a Mol lépéseit. A világpiaci folyamatokról, a társaság terveiről és az árakról Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk.

Erdősi Csaba
2005. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mollal foglalkozó újsághírekben időnként felbukkan a „nemzeti olajtársaság” kifejezés. De vajon jelent-e valamit a nemzeti jelző egy olyan vállalat kapcsán, amely egyre inkább multinacionálissá válik, és amelyikben az állami tulajdon mostanra 12 százalék alá csökkent?
– A Mol ma már a régió legnagyobb vállalata, ezért jobban szeretem, ha a Molt regionális cégként említik meg. Örülök a nemzeti olajtársaság kifejezésnek is, leginkább akkor, ha ezt a jelzőt nemcsak Magyarországon, de Szlovákiában vagy Horvátországban is megkapjuk. A célunk ugyanis, hogy minden olyan ország, ahol jelen vagyunk, sajátjaként tekintsen a társaságra. Olyan tevékenységre törekszünk, ami után senki sem kételkedhet társadalmi szerepvállalásunkban.
– Mit jelent a társaságcsoport számára a társadalmi szerepvállalás? Jelentheti-e például azt is, hogy a Mol bizonyos döntéseinél, így az árak kialakításánál figyelembe veszi, milyen hatással lesznek azok az adott ország gazdaságára?
– Ha a Mol-csoport másképpen működne, mint a világ bármelyik olajtársasága, akkor vagy lemaradna a versenyben, vagy pedig erőfölénnyel való visszaéléssel vádolnák. Döntéseinket alapvetően a piac, az iparág játékszabályai határozzák meg. Ezután jön a társadalmi szerepvállalás. Ha ezt összekevernénk az üzlettel, végünk lenne. Persze üzleti döntéseinknek is lehetnek pozitív társadalmi hatásai. Például annak, hogy mindig a legmagasabb minőségre törekszünk, ezért folyamatosan csökkentjük az üzemanyagainkban lévő környezetszennyező anyagok mértékét, annak ellenére, hogy a károsanyag-tartalom már most is jóval a megengedett határértékek alatt van.
– Sok szó esik arról, hogy a Mol nem tud kibújni a világpiaci hatások alól. De vajon van-e hatása a Molnak a világpiacra, vagyis mekkora szeletet hasít ki a társaság a globális „olajtortából”?
– A Mol szerepe a világpiacon marginális, a globális olajkereskedelem mindössze három tized százaléka folyik rajtunk keresztül. Európai léptékkel mérve azonban már közepes méretű vállalatnak számítunk. Közép-Európában az osztrák OMV-vel szoros versenyben az élen állunk. A régióban mi vagyunk a legnagyobb független olajtársaság. A Mol nagyságát jól jelzi, hogy az a 150 milliárd forint, amit tavaly Magyarországon fektettünk be különféle beruházásokba, a hazánkba érkező összes működő tőke befektetések egynegyedét tette ki 2004-ben. A teljes tavalyi GDP mintegy három százalékát termelte meg a vállalat, a GDP-növekedésből pedig 0,8 százalékkal vettük ki a részünket.
– Mekkora lehet a Mol számára az optimális vállalatnagyság?
– Három évvel ezelőtt azt mondtuk, hogy 2005 végére szeretnénk elérni a tízmilliárd dolláros vállalati értéket. Ezt már az év elején teljesítettük, úgyhogy új célokat kell keresnünk. Az eddigi növekedéssel elértük, hogy a Molra ma már másképpen tekintenek, de van még terünk a további terjeszkedésre.
– Melyek lehetnek az újabb terjeszkedési útvonalak?
– Ha a finomítói és kúthálózat-fejlesztési területet nézzük, praktikusan a régió. Romániában, Szlovákiában, Csehországban már végbement az iparág konszolidációja, de vannak itt még állami kontroll alatt lévő társaságok is, mint amilyen például az osztrák OMV vagy a lengyel PKN Orlen. Utóbbiakat folyamatosan figyeljük, és várjuk, mi lesz az állami részesedés sorsa. Görögországban vagy Szerbiában is vannak még lehetőségek. Érdeklődünk a török állami finomító magánosítása iránt. Ha pedig a kőolaj kitermelését nézzük, akkor folytatjuk eddigi politikánkat, a FÁK országaiban, Pakisztánban, és még sorolhatnám.
– Ezek iparági befektetések, de hogyan került a képbe a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt., amelyre a Mol egy konzorcium tagjaként tett ajánlatot?
– A repülőtérnek és a Molnak mindig is erős kapcsolata volt, hiszen mi szállítjuk a kerozin nagy részét. Meg vagyok róla győződve, hogy ha a Budapest Airport Rt. nem olyan tulajdonos kezébe kerül, amelyik fejleszteni akarja a repteret, annak az egész magyar gazdaság kárát látja. A világ utazási szokásai át fognak alakulni. A fapados járatok elterjedése óta már csak passzióból utazik az ember autóval ezer kilométert, és ilyen körülmények között a reptérnek kulcsszerepe lehet abban, hogy Magyarország a térség központjává válik-e. Nem lenne jó, ha Budapest fejlődése azon múlna, hogy más repülőterek saját forgalmuknak mekkora hányadát irányítják át ide. Márpedig a Mol csak az országgal és a régióval együtt tud fejlődni.
– Érezhető olyasfajta nyomás, hogy valamelyik nagy olajtársaság szeretne részesedést szerezni a Molban, mondjuk a még állami tulajdon megvásárlásával?
– Nem érzek ilyen nyomást. Persze sokan „meg akarják nézni közelebbről” a csomagot, de nem látok lehetőséget arra, hogy stratégiai befektető komoly befolyást szerezzen a társaságban. Egyrészt a csomag nem olyan nagy, másrészt az alapszabályunk tíz százalékban maximálja a szavazati jogokat, harmadrészt mostanra olyan magasra emelkedett a társaság tőzsdei árfolyama, hogy a vevőnek komoly pénzt kellene letennie a részvényekért. Nem zárom ki a lehetőséget, de sok esélyt nem látok rá.
– Már jó ideje rekordmagasságban van a kőolaj ára. Első ránézésre úgy tűnik, hogy ez nagyon kedvező a társaságnak.
– Tevékenységünk egyes részei élvezik a magas olajár előnyeit, más részei nem. A drága olajnak kétségtelenül vannak pillanatnyi előnyei, hosszú távon azonban összességében inkább kedvezőtlen az olajcégek számára.
– Egy ekkora vállalat vezetőjeként, ha akarja, ha nem, kapcsolatba kerül a politikával. Amikor a minap Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel közösen adták át a százhalombattai finomító új egységét, finoman szólva vibrált önök körül a feszültség miatt a levegő az ünnepi pódiumon.
– Mondhatnám azt, hogy egy finomítóban mindig vibrál egy kicsit a levegő, ez a szénhidrogének erős kipárolgása miatt van. A Mol és a politika között normális a párbeszéd, nem több és nem kevesebb a szükségesnél. Vannak persze olyan politikusok, akik megkérdezik, hogy a Mol miért nem viszi lejjebb az üzemanyagárakat, hogy a Molnak miért nem elég kisebb nyereség, miért nem adja olcsóbban a gázt. Ezeket a kérdéseket vagy elengedi az ember a füle mellett, vagy megpróbálja elmagyarázni, hogyan működik a piac. Meg kell tanulnunk, hogy a versenynek szabályai vannak. Európában például – paradox módon – Hollandiában a legmagasabb az üzemanyagok nettó ára, annak ellenére, hogy a hosszú tengerpart miatt ide nagyon olcsón lehet szállítani, ráadásul Rotterdamban óriási lepárlóüzemek működnek. Csakhogy ezek a lepárlók mindig ott adják el az üzemanyagot, ahol a legjobban megéri, most éppen az Egyesült Államok és a Távol-Kelet megugró fogyasztása szívja el terméküket. A piac működését meg kell magyarázni azoknak az embereknek, akik nem piacgazdasági keretek között dolgoztak, nem találkoztak olyan viszonyokkal, ahol mindenki a jogszabályok és a piaci szabályok között próbálja meg maximalizálni a nyereségét. Ha ezt a politika megérti, semmi baj. Akkor még azt is megérjük, hogy büszkék lesznek arra, hogy van egy nemzetközi értékek alapján is kiválónak minősíthető vállalatunk.
– Több elemzőtől is hallottam már, hogy a Mol befektetői megítélésében rendre felmerül, vajon képes-e a társaság érvényesíteni a piaci árakat.
– Az állam nem szól bele a Mol árképzésébe, és nem is tud beleszólni. Ha ezt mégis megtenné, olyan versenyellenes lépést tenne, amely nemcsak tilos, de etikátlan is. A nemzetközi szabályok szerint alakítjuk ki az árakat. Ha nem ezt tennénk, a lakosság járna a legrosszabbul, mert vagy megszűnne a verseny Magyarországon, vagy pedig termékhiány lépne fel. Ukrajnában a kormány beleavatkozott a finomítók árképzésébe, ezért néhány héten belül drámaian lecsökkent a lepárlók belföldi értékesítése, mindenki külföldön adta el az üzemanyagot. Emiatt fogyasztáskorlátozást kellett bevezetni, ami a termék árát – igaz, nem hivatalosan, de – megdrágította. Ukrajnában a finomítók, a benzinkutasok jól jártak, de nem járt jól a kormány, mert alacsonyabb jövedéki adóbevételre tett szert, a fogyasztóknak pedig többet kellett fizetniük a benzinért. A kereslet és a kínálat kiegyenlíti egymást, ha pedig valaki azt hiszi, meghatározhatja a világpiaci árakat, az óriásit téved, hiszen arra nincs befolyásunk.



Vizsgálat a gázüzletág ügyében

Versenyügyi problémákat vethet fel a gáz- és energiaellátásban Magyarországon a tervezett Mol– E.ON Ruhrgas gázüzletág-tranzakció, ezért az Európai Bizottság részletes vizsgálatot indított az ügyben – jelentette be tegnap az Európai Unió végrehajtó testülete. A távirati iroda tudósítása szerint a bizottságnak legkésőbb november 17-ig kell döntenie arról, zavarja-e az uniós belső piacon folyó verseny tisztaságát a megállapodás.
Mint arról már beszámoltunk, a két társaság tavaly év végén kötötte meg a most vizsgált kötelező érvényű szerződést. Eszerint a német székhelyű E.ON Ruhrgas egy szavazat híján megvásárolja a Mol Földgázellátó és a Földgáztároló Rt. 75 százalékát, a Pannrusgázban pedig 50 százalékos tulajdonrészt szerez. Az E.ON ezenkívül opciós vásárlási jogot kap a társaságok maradékára, illetve a szállítási üzletágra is. A német óriáscég egy másik leányvállalatán keresztül már jelentős szereplő a hazai energetikai piacon – három regionális áram- és két gázszolgáltató működik ma Magyarországon az E.ON színeiben –, a Magyar Energia Hivatal azonban rábólintott a tranzakcióra. A Gazdasági Versenyhivatal ugyanakkor kételyeit hangoztatta, és szigorú vizsgálatra kérte Brüsszelt. Szakértők szerint nem valószínű, hogy az EU megvétózná az adásvételt, az azonban majdnem biztos, hogy feltételeket szab majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.