Ócsa román kori temploma

Rejtőzködő Magyarország

Ludwig Emil
2005. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Norbert magdeburgi püspök 1120 táján francia földön, a Laon melletti Prémontré völgyében alapította meg azt a szerzetesrendet, amely néhány évtized leforgása alatt átvette az addig egyeduralkodó Benedek-rendiek szerepét. Így történt ez Magyarországon is: a XII. század végén az esztergomi királyi udvarban megjelent premontreiek (és a szintén a Szent Ágoston-i regulát követő ciszterciek) rövid idő alatt megtörték a bencések kizárólagos befolyását hazánk kulturális és hitéletében.
Az első és az utolsó prépostság alapítása között eltelt nyolc évtized alatt (Oszvald Ferenc rendtörténeti alapműve szerint) 39 premontrei rendház épült a Kárpát-medencében. A múlt héten a jászsági Jánoshida kevéssé ismert templomát mutattuk be, ezúttal egy másik alföldi, szintén premontrei alapítású egyházat keresünk fel. A Pesttől 25 kilométerre délre fekvő Ócsa – ma református – temploma az előbbinél sokkal híresebb: aki először pillantja meg régi, jellegzetes (szerencsére az utolsó órában védetté nyilvánított) magyar falusi környezetében ezt a tisztán francia ízlésű, XIII. századi katedrálist, annak tátva marad a szája.
A népes nagyközség neve első ízben 1237–1240 között bukkan fel „Olcha” alakban. Temploma ekkor már a jászói prépostság filiája, és sejthető, hogy IV. Béla király a bencések itteni birtokát adta át a premontreieknek. Alighanem az uralkodó maga volt a Boldogságos Szent Szűz tiszteletére szentelt kolostortemplom alapítója és kegyura is. Az okleveles források híján az 1220–1230-as évtizedekre datálható építkezés eredménye a ma is látható háromhajós, kereszt alaprajzú bazilika, nyugati homlokzatán páros toronnyal. A sokszögzáródású főszentély két oldalán két kisebb, alacsonyabb mellékszentély készült – ugyanúgy, mint Jánoshidán. Két bejárata a déli és az északi oldalon nyílik, az előbbi – díszesebb – szolgál az épület főbejárataként. A három hajót négy pár váltakozó – nyolcszegletű és hengeres – pillér választja el egymástól. A fő- és kereszthajó síkmennyezetű, a mellékhajókat és a sekrestyét román stílusú, kőbordás keresztboltozat borítja. Az épület faragott díszei: az oszlopok és falpillérek fejezetei, a déli kapu bimbós-leveles ornamensei a korszak legjelentősebb, a királyi udvarhoz kötődő építkezéseivel – Esztergom, Kisbény, Pilisszentkereszt, Vértesszentkereszt, Gyulafehérvár – rokonítják e pompás emlékünket. (A legutóbbi, 1995-re befejeződött műemléki helyreállítást Europa Nostra díjjal ismerték el.)
Ócsa lakói 1560-ban áttértek a protestáns hitre, az épületet azóta a református egyház használja. Az általuk bemeszelt falképeket az 1900–1902. évi renováláskor találták meg a főszentélyben. Árpád-kori freskóművészetünk egyik legjelentősebb lelete a XIII. század utolsó negyedében keletkezett. A képeken a trónoló Krisztust körülvevő apostolok láthatók, mellettük Szent György és Szent Miklós alakja, az északi szentélyfalon pedig a Szent László-legenda két jelenetének kváderkövekre karcolt előrajza került napvilágra.
A premontrei közösségen kívül ez a korai magyar művészeti kapcsolat is összefűzi az ócsai templomot a jánoshidaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.