Barátok és üzletfelek?

A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy nyilvánítsa érvénytelennek a Malév privatizációját. A párt információi szerint Veres János pénzügyminiszternek kapcsolata volt az orosz cég képviselőivel.

Hunyor Erna
2005. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénteken ismerteti döntését az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a Malév privatizációjának ügyében. Ha a légicég magánosítását a jelenlegi formában elfogadják, akkor felvetődik a korrupció gyanúja, és a Fidesz parlamenti vizsgálatot kezdeményez az ügyben – jelentette ki Rogán Antal fideszes országgyűlési képviselő. Mint mondta: a Fidesz felszólítja a kormányt, hogy nyilvánítsa érvénytelennek a Malév privatizációját, s ne fogadja el az AirBridge Rt. ajánlatát. Közölte: a párt úgy tudja, Veres Jánosnak kapcsolata volt az orosz hátterű cég képviselőivel.
Kifejtette: a jelenlegi pénzügyminiszter és Leonov Péter, a Malévre aspiráló AirBridge igazgatósági tagja évfolyamtársak és barátok voltak a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemen, de egy levél azt is bizonyítja, hogy 2004 végén a magyar földgázpiacról tárgyaltak.
*
A dokumentum szerint Leonov Péter egy orosz bank képviselőjének írt arról, hogy a Power Systems nevű cég ügyvezetőjeként tárgyalt Veres Jánossal, aki akkor a miniszterelnök kabinetfőnöke volt. Rogán Antal hozzátette: a Power Systems felügyelőbizottságának elnöke volt az AirBridge-ben is szerepet vállaló Kiss Kálmán volt határőr vezérőrnagy, akit jogerősen elítéltek hivatali hatalommal való visszaélés miatt. Megjegyezte: szintén e cég tagja az a Zubek János, aki 1994-ben az MSZP-frakció sajtótitkára volt.
– Tagadja-e Veres János pénzügyminiszter, hogy ismeri az AirBridge ajánlattevő képviselőit, és ezután is fenntartja-e azt az állítását, hogy egyetlenegy alkalommal egyetlenegy jó szót sem szólt az érdekükben semmilyen fórumon, amikor a Malév Rt. privatizációjáról volt szó? – tette fel a kérdést a képviselő. Majd kiemelte: úgy tűnik, hogy Veres János és a kormányzat nem a teljes igazságot mondta el, amikor tagadta a kapcsolat létét. Ha a kormány a jelenlegi feltételekkel privatizálja a Malévot, akkor 160 millió forintért cserébe az új tulajdonos egy év alatt akár tízmilliárd forintot is kivehet a cégből, 700 dolgozó egy éven belül elveszítheti állását, és a Malév öt év múlva egy orosz légitársaságba olvad be, megszűnik – mondta. Kifejtette: ilyen nagyságrendű privatizációnál a nemzetbiztonsági szolgálat mindig készít kockázatelemzést. Ha most nem készített, az nem lehet véletlen, amennyiben viszont készített, akkor nem véletlenül tagadja a létezését. Leszögezte: egyetértenek a Malév reprezentatív szakszervezeteivel, amelyek kedden kijelentették, hogy sztrájkolni fognak, ha folytatódik a légicég privatizációja.
László Boglár kormányszóvivő lapunknak azt mondta: Veres János pénzügyminiszter soha nem tagadta, hogy ismeri Leonov Pétert, de nem a Malév privatizációja kapcsán. Üzleti kapcsolatuk azonban nincs és nem is volt, így az ismeretségük semmilyen módon nem befolyásolja a nemzeti légitársaság privatizációs folyamatát. Rogán Antal felszólítására, miszerint a kormány állíttassa le a Malév eladását, azt mondta: ez nem a kormány jogosítványa.

Cáfolt barátság. Az AirBridge Magyarország Rt. tegnap közleményben tudatta, hogy Veres János és Leonov Péter nem voltak sem évfolyamtársak, sem barátok. A cég közölte azt is, a privatizációs pályázat lezárulta után az AirBridge Rt. a Malév magánosításával kapcsolatos álláspontjáról, a közelmúltban napvilágot látott megalapozatlan állításokról, továbbá – számára kedvező eredmény esetén – a légitársasággal kapcsolatos üzleti tervéről készséggel tájékoztatja a közvéleményt.



Ki marad versenyben? Holnap dönt arról az ÁPV Rt., hogy a Budapest Airport Rt. privatizációjára aspiráló kilenc pályázó közül melyik négy vagy öt cég marad versenyben. A kilenc pályázó egyike a török TAV, amelyet 1997-ben a két legnagyobb török ingatlanfejlesztési cég, a Tepe és az Akfen hozott létre az isztambuli reptér üzemeltetésére. A TAV idén nyáron ismét elnyerte az isztambuli reptér üzemeltetésének koncesszióját 15 és fél évre, és ezért hárommilliárd dollárt fizetett a török államnak. Továbbá a TAV üzemelteti az ankarai és az izmiri repteret is.

Nőtt a KrasAir fedezetlen vesztesége. A Malévra pályázó krasznojarszki légitársaság, a KrasAir fedezetlen vesztesége az orosz számviteli szabványok szerint 13,778 millió rubelre (1 dollár = 28,55 rubel) nőtt az idei év első hat hónapjában az egy évvel korábbi 7,243 millióról. A cég közölte: tavaly az egy évvel korábbinál 36,7 százalékkal több, 1,973 millió utast szállítottak, a teherfuvarozásban pedig 594,153 millió tonnakilométert teljesítettek. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.