Moszkva megtartja a nagyhatalmi ikonokat

Lassan közeleg a Szovjetunió felbomlásának 14. évfordulója, de a hajdani szuperhatalom legnagyobb örököse, Oroszország máig ragaszkodik azokhoz az ikonokhoz, amelyek évtizedeken át alkalmassá tették a Nyugattal való szembeszegülésre és Közép-Európa megszállására. Az egyik ilyen jelkép és egyben gyakorlati hasznot hozó ágazat az ország repülő-, űrhajózási és védelmi ipari komplexuma, amely túlélését nemcsak Moszkva aktuális világpolitikai ambícióinak, az exportmegrendeléseknek, hanem társadalmi támogatottságának is köszönheti.

2005. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legkülönbözőbb iparágak munkáját összegző komplexum seregszemléjére a múlt héten immár hetedik alkalommal került sor a Moszkva központjától 42 kilométernyire lévő, egykor szupertitkos repülőkísérleti központban, Zsukovszkijban. Az amerikai hírszerzés által sokáig a legközelebbi falu neve alapján Ramenszkojénak nevezett gigantikus bázisra a MAKS 2005 elnevezésű show hat napja alatt több mint 650 ezren zarándokoltak el. Nemcsak az ágazatban érintettek jelentek meg tömegesen, hanem az érdeklődő állampolgárok is, akiknek a nélkülözéséből és adórubeljeiből a szovjet érában létrejött ez a rendkívül öszszetett monstrum, mely az új, szélsőségesen vadkapitalista viszonyok közt is ádázan küzd túléléséért.
A birodalmi méreteket a Zsukovszkijban mindenfelé megtalálható hangárok éppúgy érzékeltetik, mint a látszólag esetleges elhelyezkedésben várakozó, javarészt üzemképtelen Tupoljev és Iljusin szállító-, bombázó- és felderítőgépek. A múlt tagadhatatlanul omladozik, bár a kiállítási terület felé vezető út mellett a füvet gondosan lenyírták, a kordont testükkel képező, gyerekarcú belügyi katonák sötétszürke, szimpla egyenruhája pedig makulátlan. Ahogy azonban a látogató hosszú gyaloglása során egyre közelebb kerül a kiállítási területhez, érezhető, hogy a szovjet infrastruktúra romjain ugyan, de él és virul a „militarnij indusztrialnij kompleksz”, mely külsőségeiben semmiben sem marad el amerikai és nyugat-európai társaitól. A statikus kiállítás, a pavilonok színvonala és volumene a hírneves farnborough-i és le bourget-i kiállításokéval vetekszik, ha a résztvevők túlnyomó része Oroszországból, illetve a volt Szovjetunióból érkezett is. Több pavilont foglalnak el ugyanakkor a sikeres nyugati gyártók, így az Airbus és a Boeing is, melyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a helyi légitársaságok piacából, hiába is ragaszkodnak azok a megszokott szovjet technikához. A nyugatiakkal való együttműködés azonban nem korlátozódik azok termékeinek megvásárlására. Úgy az Airbus, mint a Boeing részére dolgoznak orosz és más exszovjet beszállítók, míg az új orosz regionális utasszállító, az RRJ fejlesztésébe nyugatiak fognak bedolgozni. A nagy nyugat-európai repülő- és védelemipari konzorcium, az EADS pedig bejelentette a Szuhoj-vadászgépeket gyártó privát cég, az Irkut részvényeinek tíz százalékának megvásárlását. Hogy prosperál az ágazat, arról a hat nap alatt összesen egymilliárd dollár értékben kötött üzletek tanúskodnak, nem feledve, hogy mindez csak apró része a teljes képnek: a piac mai viszonyai között ugyanis nem divat várni egy-egy megrendeléssel a fényes repülőszalonok időpontjáig.
Az egyik nem használt felszállópályán sorakoznak a főszereplők, a legkisebb ultrakönnyű sportgépektől kezdve a helikoptereken és a civil szállítógépeken át a vadászrepülőkig. Az utóbbiak többsége a hírneves vadászgéptervező irodák, a MiG és a Szuhoj gyermekei, javarészt kísérleti vagy úgynevezett nullszéria példányok. A szovjet-orosz vadászrepülés e két ikonját az elmúlt majd másfél évtizedben a csőd közeli helyzetben lavírozó állam nem tarthatta el a légierő megrendeléseivel, így külföldi kuncsaftok biztosították a túlélésüket. A Szu–27-es család rendkívül sikeresnek bizonyult, Indiába, Kínába és más ázsiai országokba több száz példányt adtak el belőlük. A moszkvai politikában kevésbé jól pozícionált MiG ugyan nem mutatott fel ilyen eredményeket, de korlátozott forrásaikból ők is tiszteletre méltó kutatás-fejlesztési kapacitást tartottak fenn. Egyik termékük, a MiG–29OVT rendhagyó, úgynevezett tolóerő-vektoros kormányzásával elképesztő manővereket mutatott be a nagyközönségnek, és a kiáltásokból, tapsokból, sőt női sikolyokból kiindulva nem lehetett kétséges, hogy a fehér-kék-piros színekre festett gép és pilótája volt az idei szalon sztárja. A távolabb álldogáló Tu–160-as bombázó – amelynek amerikai riválisa, a B–1-es vendégként szerepelt Zsukovszkijban – idén fontos szerepet játszott a MAKS-on: fedélzetén Vlagyimir Putyin elnökkel erről próbálták ki az új, hagyományos töltetű robotrepülőgépeket, amelyekkel Moszkva „akár külföldön is lecsaphat a terroristákra”.
Persze a tömeget elnézve ahhoz sem férhet kétség, hogy az ágazatnak nyújtott politikai támogatás és az exportmegrendelések mellett a orosz nép hozzáállása is segített túlélni a szűk esztendőket. Amikor minden délelőtt, a repülőprogram kezdetekor Szu–25-ösök füsttel rajzolták az égre a nemzeti színeket, és felhangzott a szovjet dallamú orosz himnusz, alig akadtak olyanok a százezres tömegből, akik ne szegezték volna büszkén tekintetüket az elhúzó vasmadarakra…



Botrány a pavilonban. Furcsa incidensre is sor került a szalonon, amikor orosz illetékesek el akarták távolítani az Aviakonverszia cég képviselőit standjukról. A 1992-ben alapított vállalkozás elektronikai hadviseléshez szükséges berendezéseket gyárt, és termékei 2003-ban nem mást késztettek sürgős telefonhívásra, mint magát George W. Bush amerikai elnököt. A cégnek ugyanis az amerikai műholdas navigáció (GPS) zavarására alkalmas adói „harmadik fél útján” Irakba kerültek, veszélyeztetve a szövetségesek műveleteit. Moszkva azzal, hogy el akarta távolítani a céget a kiállításról, a szintén ott vendégeskedő amerikaiak irányába kívánt gesztust tenni, ám az Aviakonverszia nem engedett: arra hivatkozva, hogy standjuk bérletét kifizették, a MAKS 2005 illetékesei végül nem járultak hozzá eltávolításukhoz. Az eset pikantériája, hogy az Afganisztánban tevékenykedő német békefenntartók a cég GPS-zavaróit a tálibok ellen használják. (Z. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.