Sztrájkhelyzet van a MÁV Rt.-nél is

Sztrájkot helyeztek kilátásba a szakszervezetek, ha nem sikerül stabilizálni a MÁV pénzügyi helyzetét. Kóka János szeptemberben ismerteti az új vasúti stratégiát; a MÁV finanszírozási modelljében aligha várható jelentős eltérés. A vezérigazgatói poszton viszont váltás lehet.

Bákonyi Ádám
2005. 08. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számítani lehet személyi változásokra a MÁV Rt. vezetésében, ezt már a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) sem titkolják. Érdeklődésünkre a tárca illetékese közölte, hogy Kóka János miniszter szeptemberben ismerteti az új vasúti törvényt, illetve stratégiát, ez utóbbi pedig személyi változásokkal jár együtt. Lapértesülés szerint a miniszter akár ezen a héten is döntést hozhat személyi ügyben, Mándoki Zoltán vezérigazgatót Heiczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója válthatja posztján. A nagy kérdés viszont az, hogy az egyre súlyosabb helyzetbe került MÁV Rt.-nél megoldást jelent-e a vezetőcsere, vagy ez is csak egy látszatintézkedés. A MÁV pénzügyi helyzetének rendezését az elmúlt év végén ígérte meg Kóka János miniszter, azóta viszont változatlan a MÁV finanszírozása.
*
Ismeretes: a MÁV Rt. előző elnöke, Udvari László éppen azzal indokolta lemondását, hogy a MÁV finanszírozása megoldatlan, a társaság adósságállományának folyamatos duzzasztása nem jelent megoldást. Kóka János akkor abban látta a megoldás kulcsát, hogy egyszerre két vezérigazgatót nevezett ki, megtartva pozíciójában Mándoki Zoltánt. A társaság a mindennapi működését továbbra is újabb adósság terhére tudja biztosítani, az állam a MÁV által igényelt és a GKM által jóváhagyott szolgáltatások különbözetét sem téríti meg. Hiába ígér újabb megoldást a tulajdonos, a napokban is csak arra futotta, hogy tovább gyöngítsék a társaság pozícióját, az eddig felhalmozódott hiány miatt a MÁV Rt. jegyzett tőkéjét szállították le.
A cégtörvény előírása szerint a veszteséget valamilyen formában rendezniük kell. A tőkeleszállítást a MÁV esetében leginkább a hitelezők védelmében tették meg, hiszen így a pénzintézetek tulajdonosai tisztább képet kapnak a MÁV valós helyzetéről, ami egyben azt is jelenti, hogy a társaság a nagyobb kockázat miatt az eddiginél kedvezőtlenebb feltételekkel jut hitelhez. A külső forrásra viszont nagy szüksége van az eladósodottsági szint határára ért MÁV-nak, hiszen csak így tudja biztosítani napi működését. A kereskedelmi bankok viszont készséggel adnak újabb hitelt, hiszen azok mögött állami garanciát tudhatnak, ha mást nem, a költségvetés kifizetné a kamatokkal növelt tartozást. A tőke leszállításán kívül más lehetősége is lenne a GKM-nek, illetve az államnak, például a veszteség egy részének kifizetésére, az alaptőke felemelésére vagy a közüzemi díjak átvállalására.
A MÁV pénzügyi helyzetének rendezését viszont jelenleg aligha lehetne elvárni a kormánytól, hiszen az állam sem a megrendelt szolgáltatások különbözetét, sem a pályahálózat fenntartásának költségeit nem fizeti ki. A 2005. évre vonatkozó közszolgáltatási szerződést a Pénzügyminisztérium ellenállása miatt még mindig nem írta alá a MÁV a GKM-mel, ami 26 milliárd forint kiesést jelent a vasúttársaságnak.
Akár sztrájkolni is kész a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, amennyiben nem sikerül a kormánnyal közösen egy olyan stratégiát kidolgozni, amely stabilizálja a MÁV Rt. pénzügyi helyzetét, garantálja a bérkifizetéseket, és elkerülhetővé teszi a csőd közeli állapotot. Azon túl, hogy egyebek mellett a társaság törzstőkéjének leszállítása miatt kritikus, csőd közeli helyzetbe kerülhet a MÁV, az érdekvédők az ellen is tiltakoznak: megkérdezésük nélkül a kormány július 27-én létrehozott egy, a vasúti átalakítás és működtetés hoszszú távú koncepcióját tartalmazó határozatot. (A jelenlegi kormányzati ciklusban egyébként ez már a harmadik vasúti stratégia.) A szakszervezetek tudomása szerint ebben a vasút feldarabolásáról van szó: január elsejétől az árufuvarozás várhatóan már önálló üzleti egységként jelenik meg, de a személyszállítás szintén kikerül a MÁV-tól. A tervek konkrét módjáról és formájáról ugyanakkor nincs információjuk az érdekvédőknek, így arról sem, hogy a MÁV-nál maradó munkavállalókra mindez milyen hatással lesz. Szerintük azzal, hogy számos döntést saját hatáskörébe utalt Kóka János közlekedési miniszter, láthatóan megvonta a bizalmat a MÁV jelenlegi vezetésétől. A szaktárcától származó értesülések alapján – szakemberek bevonásával – valóban Kóka János készíti az elképzeléseket. A szeptemberre elkészülő tervet előbb a parlament, majd ezt követően a vasutasok elé terjesztik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.