Számítani lehet személyi változásokra a MÁV Rt. vezetésében, ezt már a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) sem titkolják. Érdeklődésünkre a tárca illetékese közölte, hogy Kóka János miniszter szeptemberben ismerteti az új vasúti törvényt, illetve stratégiát, ez utóbbi pedig személyi változásokkal jár együtt. Lapértesülés szerint a miniszter akár ezen a héten is döntést hozhat személyi ügyben, Mándoki Zoltán vezérigazgatót Heiczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója válthatja posztján. A nagy kérdés viszont az, hogy az egyre súlyosabb helyzetbe került MÁV Rt.-nél megoldást jelent-e a vezetőcsere, vagy ez is csak egy látszatintézkedés. A MÁV pénzügyi helyzetének rendezését az elmúlt év végén ígérte meg Kóka János miniszter, azóta viszont változatlan a MÁV finanszírozása.
*
Ismeretes: a MÁV Rt. előző elnöke, Udvari László éppen azzal indokolta lemondását, hogy a MÁV finanszírozása megoldatlan, a társaság adósságállományának folyamatos duzzasztása nem jelent megoldást. Kóka János akkor abban látta a megoldás kulcsát, hogy egyszerre két vezérigazgatót nevezett ki, megtartva pozíciójában Mándoki Zoltánt. A társaság a mindennapi működését továbbra is újabb adósság terhére tudja biztosítani, az állam a MÁV által igényelt és a GKM által jóváhagyott szolgáltatások különbözetét sem téríti meg. Hiába ígér újabb megoldást a tulajdonos, a napokban is csak arra futotta, hogy tovább gyöngítsék a társaság pozícióját, az eddig felhalmozódott hiány miatt a MÁV Rt. jegyzett tőkéjét szállították le.
A cégtörvény előírása szerint a veszteséget valamilyen formában rendezniük kell. A tőkeleszállítást a MÁV esetében leginkább a hitelezők védelmében tették meg, hiszen így a pénzintézetek tulajdonosai tisztább képet kapnak a MÁV valós helyzetéről, ami egyben azt is jelenti, hogy a társaság a nagyobb kockázat miatt az eddiginél kedvezőtlenebb feltételekkel jut hitelhez. A külső forrásra viszont nagy szüksége van az eladósodottsági szint határára ért MÁV-nak, hiszen csak így tudja biztosítani napi működését. A kereskedelmi bankok viszont készséggel adnak újabb hitelt, hiszen azok mögött állami garanciát tudhatnak, ha mást nem, a költségvetés kifizetné a kamatokkal növelt tartozást. A tőke leszállításán kívül más lehetősége is lenne a GKM-nek, illetve az államnak, például a veszteség egy részének kifizetésére, az alaptőke felemelésére vagy a közüzemi díjak átvállalására.
A MÁV pénzügyi helyzetének rendezését viszont jelenleg aligha lehetne elvárni a kormánytól, hiszen az állam sem a megrendelt szolgáltatások különbözetét, sem a pályahálózat fenntartásának költségeit nem fizeti ki. A 2005. évre vonatkozó közszolgáltatási szerződést a Pénzügyminisztérium ellenállása miatt még mindig nem írta alá a MÁV a GKM-mel, ami 26 milliárd forint kiesést jelent a vasúttársaságnak.
Akár sztrájkolni is kész a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, amennyiben nem sikerül a kormánnyal közösen egy olyan stratégiát kidolgozni, amely stabilizálja a MÁV Rt. pénzügyi helyzetét, garantálja a bérkifizetéseket, és elkerülhetővé teszi a csőd közeli állapotot. Azon túl, hogy egyebek mellett a társaság törzstőkéjének leszállítása miatt kritikus, csőd közeli helyzetbe kerülhet a MÁV, az érdekvédők az ellen is tiltakoznak: megkérdezésük nélkül a kormány július 27-én létrehozott egy, a vasúti átalakítás és működtetés hoszszú távú koncepcióját tartalmazó határozatot. (A jelenlegi kormányzati ciklusban egyébként ez már a harmadik vasúti stratégia.) A szakszervezetek tudomása szerint ebben a vasút feldarabolásáról van szó: január elsejétől az árufuvarozás várhatóan már önálló üzleti egységként jelenik meg, de a személyszállítás szintén kikerül a MÁV-tól. A tervek konkrét módjáról és formájáról ugyanakkor nincs információjuk az érdekvédőknek, így arról sem, hogy a MÁV-nál maradó munkavállalókra mindez milyen hatással lesz. Szerintük azzal, hogy számos döntést saját hatáskörébe utalt Kóka János közlekedési miniszter, láthatóan megvonta a bizalmat a MÁV jelenlegi vezetésétől. A szaktárcától származó értesülések alapján – szakemberek bevonásával – valóban Kóka János készíti az elképzeléseket. A szeptemberre elkészülő tervet előbb a parlament, majd ezt követően a vasutasok elé terjesztik.

Pride 2025 – ilyenek ők! - képgaléria, videó