Ez nem választási kampány, ez a Magyar Szocialista Párt bemutatkozó, azt mondanám, identitáskampánya – mondta tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki egyben az MSZP választást előkészítő bizottságának a vezetője. A szocialisták vezetői a napokban bejelentették, hogy a párt hathetes kampányt indít politikája népszerűsítésére. A kormányfő szerint az MSZP sem tesz többet, mint amennyit bármelyik riválisa. A párt frakciójának hétfői ülésén az egyik fő téma a választási felkészülés volt. Az esemény közben nyilatkozó Burány Sándor frakcióvezető pedig már alkalmazta is a hét végén bedobott új szlogent, amely szerint a készülő költségvetés három fő ismérve: „a bátorság, a biztonság és az igazságosság”.
*
A miniszterelnök által emlegetett szocialista „identitáskampány” helyett valójában identitásválság van a legnagyobb kormánypártnál – vélekedett Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője.
Egyértelműen korai kampánykezdetnek tekintik az MSZP hét végi rendezvényét a lapunk által megkérdezett politológusok. Ismert, a Pár(t)beszéd című rendezvényen Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Hiller István pártelnök bedobta a köztudatba az egyelőre nehezen értelmezhető demokratikus közép hívószót, valamint az említett új szlogent – „bátorság, igazságosság, biztonság” –, illetve megindult az ehhez kapcsolódó plakátkampány. Szabados Krisztián politológus szerint a vizuális váltásnak itt volt az ideje az MSZP-ben, ám nem biztos, hogy a legjobb megoldás mellett döntött a párt.
Kégler Ádám politológus nem tartja elképzelhetetlennek, hogy két-három hónap múlva megint új hívó szavak és szlogenek jönnek a szocialistáknál, mint ebben a ciklusban már oly sokszor.
Maga az „igazságosság” már felbukkant ebben a kormányzati ciklusban, méghozzá akkor, amikor megszorításokat, illetve korábbi kedvezmények eltörlését vagy megszüntetését jelentették be. Sőt, mint kiderült, Gál J. Zoltán volt kormányszóvivő hivatali idejében irodája összeállította a kerülendő kifejezések, valamint a helyettük javasoltak listáját. Ebben az igazságosság kifejezés éppen a megszorítás egyik szinonimájaként szerepelt.
Szlogenekkel és hívó szavakkal eddig is bőven ellátta a kormányoldal a közvéleményt. A nemzeti közép az egyik első volt a sorban, ezt követte a jóléti rendszerváltás. Utóbbi azonban gyorsan elfelejtődött, amikor Medgyessy Péter volt miniszterelnök és az akkori sportminiszter, Gyurcsány bejelentette a jóléti államok végét. Ezután következett az esélyteremtés politikája. Ennek jegyében az új kormányfő még a Fidesz „Munka, otthon, biztonság” jelszavait is felhasználta. A tavaly december 5-i népszavazás idején a „felelős hazafiság” szlogennel buzdítottak a nemre. A múlt év végén, ez év elején – jelenlegi identitáskeresés ide vagy oda – már egyszer „újjászületett” a baloldal is, legalábbis akkor azt hallottuk a miniszterelnöktől. Majd miután februárban még Magyarország romló versenyképességéről beszélt, idén tavasszal, nyár elején következett az ország állapotát bemutatni hivatott „kirobbanó siker”-kampány. Az új plakátokon megjelenő „osztozni jó” szlogenről a már idézett Kégler Ádám szerint legfeljebb a privatizáció jut az emberek eszébe. A jelenlegi hívószavak csak a kampány kezdetéhez köthetők. „Biztos vagyok benne, hogy a továbbiakban is tele leszünk szlogenekkel” – mondta a politológus.
Kiszivárgott a Biden alatti kormánybuktatási kísérlet
