Szlogenekből bőség van

Nem választási, hanem identitáskampányt folytat az MSZP – jelentette ki tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Kossuth rádióban. A Fidesz szerint inkább identitásválságban vannak a szocialisták. Tény, hogy ebben a kormányzati ciklusban szlogenekből nem volt hiány az MSZP-ben. Politológusok szerint lesznek még újabbak is.

Munkatársunktól
2005. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez nem választási kampány, ez a Magyar Szocialista Párt bemutatkozó, azt mondanám, identitáskampánya – mondta tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki egyben az MSZP választást előkészítő bizottságának a vezetője. A szocialisták vezetői a napokban bejelentették, hogy a párt hathetes kampányt indít politikája népszerűsítésére. A kormányfő szerint az MSZP sem tesz többet, mint amennyit bármelyik riválisa. A párt frakciójának hétfői ülésén az egyik fő téma a választási felkészülés volt. Az esemény közben nyilatkozó Burány Sándor frakcióvezető pedig már alkalmazta is a hét végén bedobott új szlogent, amely szerint a készülő költségvetés három fő ismérve: „a bátorság, a biztonság és az igazságosság”.
*
A miniszterelnök által emlegetett szocialista „identitáskampány” helyett valójában identitásválság van a legnagyobb kormánypártnál – vélekedett Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője.
Egyértelműen korai kampánykezdetnek tekintik az MSZP hét végi rendezvényét a lapunk által megkérdezett politológusok. Ismert, a Pár(t)beszéd című rendezvényen Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Hiller István pártelnök bedobta a köztudatba az egyelőre nehezen értelmezhető demokratikus közép hívószót, valamint az említett új szlogent – „bátorság, igazságosság, biztonság” –, illetve megindult az ehhez kapcsolódó plakátkampány. Szabados Krisztián politológus szerint a vizuális váltásnak itt volt az ideje az MSZP-ben, ám nem biztos, hogy a legjobb megoldás mellett döntött a párt.
Kégler Ádám politológus nem tartja elképzelhetetlennek, hogy két-három hónap múlva megint új hívó szavak és szlogenek jönnek a szocialistáknál, mint ebben a ciklusban már oly sokszor.
Maga az „igazságosság” már felbukkant ebben a kormányzati ciklusban, méghozzá akkor, amikor megszorításokat, illetve korábbi kedvezmények eltörlését vagy megszüntetését jelentették be. Sőt, mint kiderült, Gál J. Zoltán volt kormányszóvivő hivatali idejében irodája összeállította a kerülendő kifejezések, valamint a helyettük javasoltak listáját. Ebben az igazságosság kifejezés éppen a megszorítás egyik szinonimájaként szerepelt.
Szlogenekkel és hívó szavakkal eddig is bőven ellátta a kormányoldal a közvéleményt. A nemzeti közép az egyik első volt a sorban, ezt követte a jóléti rendszerváltás. Utóbbi azonban gyorsan elfelejtődött, amikor Medgyessy Péter volt miniszterelnök és az akkori sportminiszter, Gyurcsány bejelentette a jóléti államok végét. Ezután következett az esélyteremtés politikája. Ennek jegyében az új kormányfő még a Fidesz „Munka, otthon, biztonság” jelszavait is felhasználta. A tavaly december 5-i népszavazás idején a „felelős hazafiság” szlogennel buzdítottak a nemre. A múlt év végén, ez év elején – jelenlegi identitáskeresés ide vagy oda – már egyszer „újjászületett” a baloldal is, legalábbis akkor azt hallottuk a miniszterelnöktől. Majd miután februárban még Magyarország romló versenyképességéről beszélt, idén tavasszal, nyár elején következett az ország állapotát bemutatni hivatott „kirobbanó siker”-kampány. Az új plakátokon megjelenő „osztozni jó” szlogenről a már idézett Kégler Ádám szerint legfeljebb a privatizáció jut az emberek eszébe. A jelenlegi hívószavak csak a kampány kezdetéhez köthetők. „Biztos vagyok benne, hogy a továbbiakban is tele leszünk szlogenekkel” – mondta a politológus.



Egyeztetne az SZDSZ. Az SZDSZ kezdeményezi, hogy még ősszel állapodjanak meg a pártok a 2006-os választási kampány szabályaiban. Ezt levélben kérik minden párt kampányfelelős politikusától. Mint Horn Gábor ügyvivő levelében fogalmazott, mindent meg kell tenni, hogy a politika ne telepedjen rá a mindennapokra. Megállapodást kötne a kisebbik kormánypárt a kampány stílusáról, hangneméről, eszközeiről és tisztaságáról, amelyre szerintük utoljára van most lehetőség. Horn Gábor emellett azt is szeretné, ha a megállapodás parlamentre tartozó részét négypárti egyetértéssel elfogadott törvény megszavazása követné. Szekeres Imre, az MSZP elnökhelyettese az MTI-t úgy tájékoztatta, hogy pártja támogatja Horn Gábor kezdeményezését. Révész Máriusz, a Fidesz szóvivője lapunknak azt mondta, egyelőre nem ismerik a levél tartalmát. Megjegyezte azonban, hogy a kampányidőszakot törvény szabályozza, ezt eddig egy párt nem tartotta/tartja be, az MSZP, a szocialisták ugyanis már megkezdték kampányukat. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.