Túlhajszoltság, vagy csupán igen kemény munka a Suzukinál?

Lassabb szalagokat, nyolcórás munkaidőt, szabad szombatot, legalább tíz nap egyben kivehető szabadságot és szakszervezetet akarnak a Magyar Suzuki Rt. fizikai dolgozói. Állításuk szerint az üzemekben olyan kevés vécé van, hogy azokat az ötperces szünetben nem lehet elérni, ezért a dolgozók kénytelenek üvegbe végezni a dolgukat. A naponta hatszázötven autót gyártó vállalat ugyan elismeri, hogy a termelés nagy összehangoltságot, folyamatosságot és speciális munkabeosztást igényel, ugyanakkor hangsúlyozzák: minden tekintetben betartják a törvényességet. Mivel a cégnél nem működik szakszervezet, a rendezett, átlátható munkaügyi kapcsolatokat garantáló kollektív szerződés sincs.

Bákonyi Ádám
2005. 11. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha sehol nem látni annyi keserű, meggyötört arcot, mint ebben a gyárban – áll abban a levélben, ami a Magyar Suzuki Rt. minden fizikai dolgozója nevében, az azonnali felmondástól tartva név nélkül érkezett szerkesztőségünkbe. A munkások tarthatatlan körülményeikre panaszkodtak és segítséget kértek, mert „bármilyen szerv ellenőriz a gyárban, kifizetik a bírságot, és megy minden tovább a régi rendben”.
Hiányolják például a szabad szombatot. Legtöbbször ugyanis két műszakban folyik a munka, délelőttös héten – ekkor a műszak 6 órától 14.50-ig tart, ebből 50 perc a pihenőidő ledolgozása – a munkások mindig dolgoznak szombaton. A délutános műszak 14.50-től 01.20-ig tart, de valójában 11.40-től 01.20-ig folyik a munka, mivel a szombatot így dolgoztatják le. A levél szerint soha nem tudható, hogy szombatonként, illetve a délutános héten kell-e túlórázni, és hogy az esetleges többletmunka túlóraként vagy ledolgozásként történik-e. A gyárban történő úgynevezett leállásokat később dolgoztatják le, ám a munkások inkább azt szeretnék, ha ezt a szabadságukból vonnák le. Főként, mert szabadságaikat amúgy sem tudják kivenni: arra, hogy valaki két hétre elmenjen nyaralni a leálláson kívül, nem volt példa. A megmaradt szabadságokat egyébként decemberben fizetik ki, az év végi jutalompénzzel együtt, amiről nem tudható, hogy ebből mennyi a szabadságpénz és mennyi a jutalom.
A levél szerint, bár a külső szemlélő számára a szalagok lassúnak tűnhetnek, a mellettük dolgozók valójában „csak futva, sietve, a lemaradástól félve, stresszben” végzik munkájukat. A dolgozóknak a szünetekben kell elvégezniük az evést, a kézmosást, a vécére menést, viszont az üzemekben olyan kevés mosdó van és egymástól olyan nagy távolságokra, melyek az ötperces szünetben nem járhatók meg. Férfiaknál előfordul, hogy kukába, üvegbe végzik a dolgukat, ezért sokszor „inkább nem esznek levest, mert attól sokat kell pisilni, a folyadékfogyasztást ezért minimálisra csökkentik”. A munkásoknak gondjuk van a vezető emberekkel, csoportvezetőkkel, művezetőkkel, mert bár a dolgozók közül kerülnek ki, sokuknak fejébe száll a hatalom, és káromkodva, sértőn beszélnek velük. A lassabb szalagokon, a nyolcórás munkaidőn, a szabad szombaton, a legalább tíz nap, egyben kivehető szabadságon túl a dolgozók szakszervezetet szeretnének, amely védi érdekeiket.
A Suzukinál a munka törvénykönyve által maximum engedélyezett 8 hetes munkaidőkeretet alkalmaznak – közölték megkeresésünkre a cégnél. Ez azt jelenti, hogy a napi 8 órás munkaidőnek és a pihenőidőnek, valamint a szabad szombatoknak 8 hét átlagában kell meglenniük. A vállalat számára ez azért is fontos, mert egy leállás – amit például egy új technológia bevezetése indokolhat – akár két-három hétig is eltarthat. Ezt a pihenőidőt valóban később dolgoztatják le, de erről egy munkaidőnaptárban előre tájékoztatják a munkavállalókat. A szabadságokkal kapcsolatban a cég úgy fogalmaz, hogy az minden munkavállalónak jár, és ki is kell adni, ugyanakkor a gazdasági érdekek megkívánják a szabadságok átütemezését. A munka törvénykönyve szerint a dolgozó szabadságának negyedével rendelkezik, háromnegyedéről a vállalat határozhat, és bár próbálnak alkalmazkodni a munkavállalók igényeihez, a nagy színvonalú összehangoltságot és magas jelenléti arányt igénylő termelés miatt a szabadságokat egyfajta terv szerint adják ki. Ezért viszont jelenléti pótlékot fizet a cég, amit a dolgozók tervezett szabadsága idején is megkapnak.
A vállalat elismeri, hogy a náluk folyó munka valóban komoly koncentrációt igényel, de az itthoni termelési ütemidő nem különbözik a világ más autógyáraiban szokásostól, „a munkatempó az emberi teljesítőképesség és a munkavégzés határain belül van”. A vécékkel és mosdókkal kapcsolatos helyzetről pár hónapja valóban érkezett jelzés, a kérésnek és az ÁNTSZ-előírásoknak megfelelően mobil vécéket hoztak a gyárba. A problémát egyébként azzal indokolták, hogy jelenleg sok építkezés, fejlesztés folyik a vállalatnál, és egyes szociális blokkok még nem készültek el. A cég állítja, bár karácsonyi jutalmat valóban adnak, ezzel együtt szabadságot sohasem fizetnek ki, a ki nem vett szabadságokat az ütemterv szerint mindenképpen kiadják a dolgozóknak. A munkásokból lett csoportvezetőkkel, művezetőkkel kapcsolatban a vállalat éppen azt hangsúlyozta, hogy őket az új szerepkör miatt folyamatosan képzésben részesítik.
A vállalatnál nincs kollektív szerződés, mivel azt csak szakszervezet köthetne. A cég állítása szerint még a kezdeti időszakban, 1993 környékén volt kezdeményezés érdekképviselet létrehozására, de az később megszüntette önmagát, azóta pedig nem érkezett jelzés, hogy a dolgozók szakszervezetet szeretnének. A Suzuki cáfolta, hogy munkaügyi bírságot fizetett volna, mert noha a munkaügyi felügyelőség márciusi vizsgálata megállapította, hogy tavaly a 200 órás megengedett túlórahatárt „egy kicsit” átlépték, a hibát azonnal megszüntették. Egyébként pedig a munkaügyi felügyelőség vizsgálata „számos pozitív megállapítással zárult” – jegyezték meg. A cég fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy számos szociális és jóléti szolgáltatást nyújt dolgozói számára. Idesorolták a 78 forintos étkezést, a dolgozók ingyenes munkába szállítását, útiköltség-térítését, az iskolakezdési, lakás-, üdülési, házassági, gyermekszületési és temetési támogatást, valamint a nemrég épült háromszáz fős, ingyenes, szálloda minőségű munkásszállást.
Az európai uniós tagság annyit jelent, hogy valamennyi tagállamnak alkalmaznia kell, illetve be kell építenie a nemzeti jogba a közösségi szabályokat, vagyis bizonyos szabályok az EU valamennyi tagállamában kötelezők. Ugyanakkor tudjuk, hogy a szabályozás önmagában nem jelent garanciát arra, hogy az előírások a mindennapokban is érvényesüljenek – közölték a munkaügyi tárcánál kérdésünkre, miszerint európai uniós tagságunk és jogaink mennyiben jelentenek védelmet a magyar munkavállalóknak.



Nincs igény rá? A Suzuki indulásakor próbáltunk szakszervezetet létrehozni, tárgyaltunk a japán autóipari szakszervezet elnökével is – mondta lapunknak Hódi Zoltán. Az alapszervezet meg is alakult, a cég viszont nem engedte, hogy a gyáron belül működjenek, így végül megszűnt a szervezett érdekvédelem – tette hozzá a Vasas Szakszervezet alelnöke. (A szervezethez a dolgozók szintén elküldték a levelet.) Mivel a Suzuki az igény hiányával indokolta lapunknak, hogy nincs szakszervezet, Hódi kijelentette: hamarosan felkeresik a céget, hogy újabb próbát tegyenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.