Sietős MÁV-beszerzés a tavaszi választás előtt

Különös módon és viharos gyorsasággal a korábbi tender vesztesétől rendel tíz új motorvonatot a MÁV, amelyek egy része így már a választások előtt üzembe állhat.

Putsay Gábor
2006. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Zrt. legújabb, hirdetmény nélküli tárgyalásos motorvonattenderén az idő rövidsége miatt csak a már kész dokumentumokkal rendelkező Bombardier tudott részt venni. A 11 milliárd forint értékű tendert a múlt hét péntekén indították, az eljárásba bevont járműgyártók viszont csak e héten hétfő délutánig tehettek ajánlatot. Előzmény, hogy a korábbi tenderen vesztes Bombardier tíz olyan motorvonatot ajánlott fel megvételre a MÁV-nak, melyeket az Osztrák Szövetségi Vasút nem vett át. A lapunknak nyilatkozó közbeszerzési szakértő szerint az eljárással csak azt lehet elérni, hogy a többi jelentkező el se indulhasson. A Bombardier márciusban szállítaná az első két vonatot, így azokat már a választás előtt megcsodálhatná az utazóközönségnek.
*
A MÁV egyébként azzal indokolta a szokatlanul rövid ajánlattételi határidőt, hogy az elővárosi szolgáltatás folytonossága máskülönben nem biztosítható. Értesüléseink szerint a MÁV az elővárosi forgalomban mintegy 800 személyvagont használ – idetartoznak motorvonatok is –, így az egyenként 200 ülő utas befogadására alkalmas Bombardier motorvonatok nem jelentenek megoldást.
Érdeklődésünkre Dunai Zoltán, a Stadler Trains Hungary Kft. ügyvezető igazgatója közölte: a MÁV-tól megkapták az ajánlattételi felhívást, amiből egyáltalán nem derült ki, hogy mire kér a vasúttársaság ajánlatot, továbbá – az előző tenderhez hasonlóan – mik az értékelési kritériumok. Hozzátette azt is, hogy ilyen rövid időn belül nem tudtak ajánlatot adni, főleg úgy, hogy a paraméterek nem ismeretesek. A MÁV Zrt. általános vezérigazgatója, Heiczinger István egyébként már a közbeszerzési tender február 17-i megkezdése előtt levélben értesítette a járműgyártókat arról, hogy a Bombardier rendkívül kedvező ajánlatot adott, így ezzel már a tender előtt rendelkezett a vasúttársaság.
A korábbi 30+30 motorvonatos tendernél, amit a Stadler nyert meg, árlicitet tart a MÁV a beszerzést finanszírozni szándékozó bankok között. A finanszírozási szerződést a tervek szerint márciusban írja alá a MÁV. Információink szerint az induló hét konzorciumból, illetve bankból ketten maradtak versenyben. A MKB Bank–KfW, valamint a Calyon–CIB–Magyar Fejlesztési Bank alkotta konzorcium – a szállítási tenderhez hasonlóan – árliciten vesz részt, ennek eredménye alapján hoz döntést a MÁV. Értesüléseink szerint a bankok február 27-én tehetik meg indulóajánlataikat. Az árlicit háromfordulós lesz, ezen leginkább a megajánlott kamatokat csökkenthetik az ajánlattevők.
Érdeklődésünkre a vasúttársaságnál közölték, hogy jelenleg tart a beadott ajánlatok, illetve a szerződéstervezetek tárgyalása. Ezt követően a kötelező érvényű ajánlatok beadási határideje február vége. A finanszírozási szerződés megkötésétől számítva a Stadlernek egy év áll rendelkezésére, hogy az első két járművet Magyarországra szállítsa, a harmincadik pedig két éven belül állhatna forgalomba. A svájci cég legfontosabb hazai partnere a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt., ez a társaság állítaná elő a hajtásláncot, a transzformátort valamint a vontatómotorokat. A tervek szerint a harmincból tizenöt motorvonat készülne a MÁV Északi Járműjavító Kft. telephelyén, így a hazai beszállítás aránya a kezdeti 20–23 százalékról 40–42 százalékra emelkedne. A Transelektro csoport pénzügyi nehézségei miatt azonban még bizonytalan a GTK részvétele. Ehhez ugyanis egymilliárd forint tőkét kellene biztosítania a Transelektrónak az Északi Járműjavító Kft. részére, hiszen itt épülne fel egy új üzemcsarnok, másrészt ezt az ügyletet a MÁV Zrt. igazgatóságának jóvá kell hagynia. Dunai Zoltán elmondta: egyelőre arra számítanak, hogy a GTK-val együttműködve szerelik össze a motorvonatokat, ugyanakkor a fővállalkozónak fel kell készülnie másik alvállalkozó megbízására is. Közölte azt is, hogy a motorvonatok kocsiszekrényének összeszerelése megkezdődött a svájci gyárban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.