A MÁV Zrt. legújabb, hirdetmény nélküli tárgyalásos motorvonattenderén az idő rövidsége miatt csak a már kész dokumentumokkal rendelkező Bombardier tudott részt venni. A 11 milliárd forint értékű tendert a múlt hét péntekén indították, az eljárásba bevont járműgyártók viszont csak e héten hétfő délutánig tehettek ajánlatot. Előzmény, hogy a korábbi tenderen vesztes Bombardier tíz olyan motorvonatot ajánlott fel megvételre a MÁV-nak, melyeket az Osztrák Szövetségi Vasút nem vett át. A lapunknak nyilatkozó közbeszerzési szakértő szerint az eljárással csak azt lehet elérni, hogy a többi jelentkező el se indulhasson. A Bombardier márciusban szállítaná az első két vonatot, így azokat már a választás előtt megcsodálhatná az utazóközönségnek.
*
A MÁV egyébként azzal indokolta a szokatlanul rövid ajánlattételi határidőt, hogy az elővárosi szolgáltatás folytonossága máskülönben nem biztosítható. Értesüléseink szerint a MÁV az elővárosi forgalomban mintegy 800 személyvagont használ – idetartoznak motorvonatok is –, így az egyenként 200 ülő utas befogadására alkalmas Bombardier motorvonatok nem jelentenek megoldást.
Érdeklődésünkre Dunai Zoltán, a Stadler Trains Hungary Kft. ügyvezető igazgatója közölte: a MÁV-tól megkapták az ajánlattételi felhívást, amiből egyáltalán nem derült ki, hogy mire kér a vasúttársaság ajánlatot, továbbá – az előző tenderhez hasonlóan – mik az értékelési kritériumok. Hozzátette azt is, hogy ilyen rövid időn belül nem tudtak ajánlatot adni, főleg úgy, hogy a paraméterek nem ismeretesek. A MÁV Zrt. általános vezérigazgatója, Heiczinger István egyébként már a közbeszerzési tender február 17-i megkezdése előtt levélben értesítette a járműgyártókat arról, hogy a Bombardier rendkívül kedvező ajánlatot adott, így ezzel már a tender előtt rendelkezett a vasúttársaság.
A korábbi 30+30 motorvonatos tendernél, amit a Stadler nyert meg, árlicitet tart a MÁV a beszerzést finanszírozni szándékozó bankok között. A finanszírozási szerződést a tervek szerint márciusban írja alá a MÁV. Információink szerint az induló hét konzorciumból, illetve bankból ketten maradtak versenyben. A MKB Bank–KfW, valamint a Calyon–CIB–Magyar Fejlesztési Bank alkotta konzorcium – a szállítási tenderhez hasonlóan – árliciten vesz részt, ennek eredménye alapján hoz döntést a MÁV. Értesüléseink szerint a bankok február 27-én tehetik meg indulóajánlataikat. Az árlicit háromfordulós lesz, ezen leginkább a megajánlott kamatokat csökkenthetik az ajánlattevők.
Érdeklődésünkre a vasúttársaságnál közölték, hogy jelenleg tart a beadott ajánlatok, illetve a szerződéstervezetek tárgyalása. Ezt követően a kötelező érvényű ajánlatok beadási határideje február vége. A finanszírozási szerződés megkötésétől számítva a Stadlernek egy év áll rendelkezésére, hogy az első két járművet Magyarországra szállítsa, a harmincadik pedig két éven belül állhatna forgalomba. A svájci cég legfontosabb hazai partnere a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt., ez a társaság állítaná elő a hajtásláncot, a transzformátort valamint a vontatómotorokat. A tervek szerint a harmincból tizenöt motorvonat készülne a MÁV Északi Járműjavító Kft. telephelyén, így a hazai beszállítás aránya a kezdeti 20–23 százalékról 40–42 százalékra emelkedne. A Transelektro csoport pénzügyi nehézségei miatt azonban még bizonytalan a GTK részvétele. Ehhez ugyanis egymilliárd forint tőkét kellene biztosítania a Transelektrónak az Északi Járműjavító Kft. részére, hiszen itt épülne fel egy új üzemcsarnok, másrészt ezt az ügyletet a MÁV Zrt. igazgatóságának jóvá kell hagynia. Dunai Zoltán elmondta: egyelőre arra számítanak, hogy a GTK-val együttműködve szerelik össze a motorvonatokat, ugyanakkor a fővállalkozónak fel kell készülnie másik alvállalkozó megbízására is. Közölte azt is, hogy a motorvonatok kocsiszekrényének összeszerelése megkezdődött a svájci gyárban.

Brutális kutyatámadás történt Sopronban, súlyosan megsérült a kislány