Bizonytalan évek a biztonságpolitikában

Hangzatos fogalmak és egyéb kommunikációs eszközök bőkezű használata ellenére pangás és határozatlanság jellemezte a magyar biztonságpolitika elmúlt négy évét. Miközben a honvédség területvédelmi lehetősége (és ezzel regionális súlya) végérvényesen elenyészett, az úgynevezett „missziós haderőt” vizionáló védelmi felülvizsgálat megvalósításától a jelenlegi kormányfő hatalomra kerülve rögvest elvonta a pénzt. A biztonságpolitika „puhább”, de stratégiai távlatú részterületein is kiütközött Magyarország kiszolgáltatottsága.

2006. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnökségen túl leginkább a külügyi, a védelmi és a gazdasági tárca teljesítménye határozza meg, hogy Magyarország kihasználja-e a biztonságpolitikai játéktér alakításához rendelkezésre álló erőforrásait, és sikerrel bővíti-e mozgásterét. Az elmúlt négyéves kormányzati ciklus biztonságpolitikáját a nagyhatalmaknak és a szövetségi rendszereknek megfelelés, illetve annak ígérete jellemezte, a sajátos geopolitikai helyzethez szabott biztonságpolitikai profil kialakítása elmaradt – a kudarcból pedig minden érintett szerv kivette a részét.
A magyar biztonságpolitika rákfenéjének tartott fenyegetéselemzés regionális szempontból ezúttal is túl optimista forgatókönyveket eredményezett. Szakértők szerint a regionális fenyegetettség lehetőségének elvetése olyan környezetben, ahol a szomszédos országok egyikében háborús bűnös (Seselj) vezette párt a legerősebb politikai erő, veszélyes meggondolatlanságról tanúskodik. A védelmi felülvizsgálat során bevezetett új haderőszervezet (fegyvernemi kultúrák felszámolása) és létszámkeret (a gyurcsányi megszorítást követően 27 ezer fős céllétszám), a haderő sebezhetőségét növelő és redundanciáját csökkentő koncentrált elhelyezés azonban nem csak a területvédelem lehetőségét számolta fel. A magyar döntéshozatal immár nem rendelkezik olyan „vészhelyzeti” eszközökkel sem, melyek megléte akkor kerülhetne előtérbe, ha a magyar kisebbségek elleni incidensek intenzitásának fokozódása miatt azok átsorolódnának a biztonságpolitika tárgykörébe.
Míg a regionális fenyegetettséget teljesen elvetette a Medgyessy–Gyurcsány-kormányzat, a Juhász Ferenc fémjelezte felülvizsgálat – egyensúlytalanul – minden erőforrást a hangzatos „missziós haderő” megvalósításának rendelt alá. A NATO-vállalások teljesítését így is többször vissza kellett mondani, ám a tervek végső soron akkor lehetetlenültek el, amikor kormányfőváltásra sor került. Ennek oka abban rejlik, hogy míg Medgyessy Péter (pénzügyminisztersége és ügynökmúltja miatt) nem lebecsülendő kül- és biztonságpolitikai kitekintéssel bírt, addig feltörekvő politikusként Gyurcsány Ferenc nem habozott a GDP-ből 1,7 százalék felett részesedő honvédelem költségvetési arányát 1,18 százalékra csökkenteni, ami a rendszerváltás óta a legnagyobb megszorítás volt. Ez a nadrágszíj-politika vette el a „missziós haderőhöz” elengedhetetlenül szükséges haditechnikai modernizáció finanszírozási keretét, kitolva (egyesek szerint a végtelenbe) annak megvalósulási idejét.
A „missziós haderő” mellett a „terrorizmus” fogalmát is bőkezűen használta a kormányzat, főként, ha az Egyesült Államokkal tárgyalt. Míg az iraki és afganisztáni műveletekhez való hozzájárulás értéke megkérdőjelezhető maradt a korlátozott mandátum és az elégtelen haditechnika miatt, addig szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a magyarországi titkosszolgálatok nem készültek fel ezzel párhuzamosan hazánk növekvő (iszlám) terrorfenyegetettségének kezelésére sem. A magyar páncélos fegyvernem leépítéséből származó hetvenhét T–72-es tank Iraknak adományozása sokak szerint ráadásul nem a gerillaellenes harcot, hanem az arab ország regionális pozíciójának helyreállítását szolgálta, ami aligha állhat a magyar biztonságpolitika érdekében.
A XXI. század „puhább” biztonságpolitikai tényezőivel sem bánt ügyesen a szociálliberális kormányzat, pedig sokak szerint a jövő biztonsága ezektől sokkal jobban függ, mint például a terrorizmustól vagy egyéb hagyományos „kemény” faktoroktól. A nemzeti infrastruktúra privatizációja (Budapest Airport), az energiaellátásban fennálló kiszolgáltatottság konzerválása, valamint az alternatív energiaforrások hazai bevezetésének elodázása, kutatásának alulfinanszírozottsága ismét csak arra mutat rá, hogy a jelenlegi kabinet nem tud megbirkózni korunk újszerű kihívásaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.