A zsámbéki romtemplom

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2006. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha az átlagnál műveltebb és érdeklődőbb külföldi vendégeim vannak, akik kíváncsiak a Váci utcán kívüli Magyarországra, kirándulunk Zsámbékra. A fővárostól 30 kilométerre lévő településhez vezető úton látható Budapest „tüdeje”, az elképesztő mértékben és stílusban beépített zöldövezet; Budakeszi, a húsz éve még karakteres sváb falu meredek főutcáján shopokkal, pubokkal és végtelen hosszú, füstölgő autósorral – alig száz méterre az országos tüdőkórháztól. Azután a fővárosból kitelepülő tehetősebbek új kolóniái jönnek, szemközt a Buda környéki borvidék szép szőlőskertjeivel, meg ami az öreg présházakból megmaradt. Végül feltűnik a Nyakas-hegy lábánál a tájképet máig uraló fenséges rom: a XIII. századi zsámbéki prépostság templomának maradványa.
A napjainkban 4700 lakosú Zsámbék középkori történetéről ritka részletes írott forrásunk maradt fenn az 1270-es esztendőkből. Ebben Kézai Simon – IV. László király krónikása – tudósít arról, hogy 1258-ban tetemes javakban részesült a zsámbéki Keresztelő Szent János-apátság, illetve az itt birtokos szerzetesrend. Aynard lovag, Szolgagyőr várura, Smaragd ispán székesfehérvári prépost, királyi kancellár és fivérei, Gilét és Egyed grófok a zsámbéki barátoknak adományozták a környékbeli erdőbirtokokat a falvakkal és szolgálókkal együtt. A IV. Béla által jóváhagyott donáció volt tehát az anyagi alapja annak a hatalmas építkezésnek, amelyet premontreiek szerveztek és végeztek a településen az 1260-as években. A francia földön alapított rend az uralkodó nagyapja, III. Béla idejében és házassága révén telepedett le Magyarországon. Béla második felesége, Capet Margit – Fülöp francia király nővére – 1186-ban népes kísérettel érkezett az esztergomi udvarba. A lovagok, egyháziak és művelt magiszterek között találjuk a kor vezető építészét, Villard de Honnecourt-t és Aynard lovagot, IV. Béla kegyeltjének vélhetően szintén a nagyapját.
Zsámbék neve nem először szerepelt írásban 1258-ban. „Samboch” alakban felbukkan 1138-ban, jelentését a bodza latin nevére – sambucus – vezeti vissza a nyelvtudomány, később a német betelepülők is megtartották e formát. A községben már a tatárjárás előtt kővár épült, amelynek falai benne rejlenek a következő évszázadokban számos periódusban átalakított, ma is meglévő várkastélyban. A vele szemközti dombon pedig bizonyosan ott volt a falusi kőegyház a XII. században, sőt a premontrei szerzetesek már 1220 táján megkezdték rendházuk és templomuk építését. Az 1241. évi mongol támadás utáni újjáépítés legfontosabb eseménye a fent idézett, 1258. évi birtokadományozás volt, amelynek köszönhetően a XIII. század végére elkészült a nyugati ikertornyos, háromhajós bazilika, északi oldalán a kolostorral. Az épület nagyságában és szépségében vetekszik pár évvel idősebb rokonával, a jáki bencés apátsággal, ámde míg a jáki Szent György-templom még tisztán román stílusú, a zsámbéki Szent János-egyház boltozati hevederein, kapunyílásain már feltűnnek a hazánkba érkezett új divat, a gótika csúcsívei. Anjou, majd luxemburgi eredetű királyaink idejében Zsámbék is bőven részesedett a közeli Buda konjunktúrájából. A település mezővárosi rangra emelkedett, piactartási joggal. Vára 1467-től Hunyadi Mátyás birtoka lett. A király nem sokkal halála előtt a településsel együtt törvénytelen fiára, Corvin Jánosra hagyományozta, aki 1490-től 1504-ben bekövetkezett haláláig maradt a vidék földesura.
A mohácsi vész után Zsámbék is a hódítók kezére jutott. Egy 1599-ben készült, igen részletes metszeten a hegyen álló, bástyákkal körülvett erődítményt a császáriak ostromolják. Egy időre vissza is foglalták a török helyőrségtől. A háborúk idején elnéptelenedett, 1715-ben még mezővárosként említett hely Zichy István uradalmának része lett. A katolikus gróf nagy számban hívott be Zsámbékra is német ajkú telepeseket, akik építkezéseikhez hordták az elhagyott klastrom köveit. Földrengés rázta meg a templom tornyát 1763-ban, építőanyagot kínálva a szorgos sváboknak – kései utódaikat 1946-ban majd egy szálig kiűzték a településről. A temérdek faragott kváderkő most is ott látható a környező utcák ház- és pincefalaiban.
A maradékaiban is méltóságteljes, festői romtemplomot 1889-ben Möller István építészprofesszor irányításával szakszerűen konzerválták. A régitől eltérő kőanyaggal erősítették meg 225 láb (79 méter) hosszú, 150 láb (47 méter) széles hajójának boltíveit. Az 1980-as évek végétől felpuhuló műemlékvédelmünk már nem mutatott hasonló önmérsékletet, amikor az eredeti épülettől idegen lépcsőházat biggyesztett a déli homlokzat elé.
A Vachot Imre által szerkesztett Magyarföld és népei című sorozat 1846-ban megjelent képes ismertetésében ezt olvashatjuk Zsámbékról: „Fény nélküli csinos mezőváros; épületeinek inkább csinossága, mint nagyszerűsége veszi igénybe a figyelmet. A középen elnyúló széles utcza a városnak magas tekintetet kölcsönöz. Mint említők, e város hajdan török basai tanya volt; s most is áll annak széke, a jelenlegi uradalmi kastély. Láthatni itt a török világnak sok maradványait: mecsetet, fürdőt s csatornát, mellynek segítségével a törökök a helység felett pezsgő forrást vezették a városba…” Vendégeimnek mindig megmutatom a 750 éve épült pompás romtemplom alatti téren a kőmedencés török kutat az 1500-as évekből, meg a barokk plébániát, mércéül a jelenkori építmények megítéléséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.