Holland ajándék

Hanthy Kinga
2006. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fészeknek nevezi a Julianna-iskolát Végh Tamás, a Budapest Fasori Református Egyházközség lelkipásztora, védett helynek, ahol a templom és az iskola nemcsak építészeti, hanem szellemi-lelki egységet is alkot. Talán éppen ez a – leginkább az egyházi oktatási intézményekre jellemző – bensőséges hangulat zavar egyes politikai köröket, amelyek az „esélyegyenlőség” jelszavával küzdenek azért, hogy az egyházi iskolák kevesebb pénzt kapjanak. A Juliannának azonban szerencséje van. Gondos a gazdája, amelyik megérzi ugyan a központi elvonások okozta nehézségeket, de igyekszik azt kiegyensúlyozni erőfeszítéssel, több munkával. A gyülekezet tavaly a hívek adományaiból kétmillió forintot fordított az épület, az iskola fenntartására, ami tiszteletre méltó áldozatvállalás a nem túl módos pesti kerületben.
Ma az iskola hat évfolyamán tíz osztályban 205 gyermek tanul. Többségük környékbeli, de járnak ide diákok a fővároson kívülről is. Nem gond benépesíteni az első osztályokat, ami a csökkenő gyermeklétszám idején nemcsak siker, hanem annak igazolása is, hogy egyre több szülő tartja fontosnak, gyermeke az első iskolaéveket védett, szerető és gondoskodó környezetben töltse el. A diákok többsége a fővárosi felekezeti gimnáziumokban folytatja tanulmányait. Mint Végh Tamás mondja, a juliannásokat mindenhol külön jegyzik, mert a későbbi években is összetartanak. Nincs extra nevelési program, sem különleges követelmény, a Julianna nem elit iskola, „csak” olyan oktatási intézmény, amelyben szeretik és nevelik is a gyermekeket.
Története az első világháború utáni szomorú években kezdődött, az iskola születése szép példája az összefogásnak, a szolidaritásnak. A húszas évek elején, vesztes háború után vagyunk, a trianoni döntés nyomán az ország területének nagy részét elcsatolták. Magyarország, amely egykor Európa éléskamrája volt, éhezik. A legnagyobb a nélkülözés a városokban, különösen Budapesten. Az iskolákban tüzelőhiány miatt szünetel a tanítás, emberek tízezrei vasúti vagonokban laknak a pályaudvarok mellékvágányain. Hollandia az első, amelyik Magyarország segítségére siet, és 1920 februárjában az Országos Gyermekvédő Liga szervezésében megindulnak a vonatok, amelyek szegény és árva gyermekek tízezreit viszik a befogadó holland családokhoz három–hat hónapra vagy akár évekre.
Az akció Vilma holland királynő fővédnöksége alatt, Julianna trónörökösnő részvételével folyik. Bár több tízezer gyermek kijut, de nem vihetnek ki minden rászorulót, a hollandok ezért úgy döntenek, inkább az élelmet hozzák ide, ez olcsóbb megoldás. A magyar intézőbizottság tíz ingyenkonyhát hozott létre, amelyeket 1925-ig tartottak fenn. Addigra konszolidálódott az ország helyzete, a holland segélyalap azonban nem fogyott el. Sebestyén Jenő teológiaprofesszor ezért azt javasolta, alapítsanak a maradékból református elemi iskolát. E célra Szabó Imre lelkész felajánlotta a fasori református templom kertjében álló tanonciskola egyemeletes épületét. Az új elemi iskola a holland királyi család iránti tiszteletből és hálából a trónörökösnő, Julianna nevét kapta, a Városligeti fasort pedig, amely Budapest egyik legszebb utcája, azontúl Vilma királynő útnak nevezték.
Az átépítés után négy tanterem, tornaterem, tantestületi szoba és egy kétszobás igazgatói lakás fért el az épületben. A berendezés igen egyszerű volt, mert a fővárosi iskolák kiselejtezett és felújított bútoraiból állt. A kiválasztott négy tanítónőt 1926 tavaszán tanulmányútra küldték Hollandiába, hogy megismerjék az ottani tanítási módszereket. Ökumenikus jelleggel, újdonságképpen négy vegyes, leány-fiú csoporttal négy évfolyamon, osztályonként körülbelül negyven diákkal kezdődhetett meg a tanítás. Az ünnepélyes évnyitót 1926. szeptember 13-án tartották, a díszvendégek között találjuk a holland miniszterelnököt, az ismert holland teológus lányát, Kuyper Katalint, a holland nagykövetség képviselőit, valamint Klebelsberg Kunó kultuszminisztert, a főváros polgármesterét és Ravasz László püspökkel az élen a református egyház vezetőit. Az ünnepélyes megnyitó után Kuyper Katalin átadta a holland iskolabizottság ajándékát, egy nagy sötétkék bőrkötéses bibliát.
Az iskola az államosításáig négyosztályos elemiként működött. 1936-ban az épületet bővítették, az igényeknek megfelelően korszerűsítették. Az 1948-as államosítást követően különböző intézmények kaptak itt helyet, leginkább azonban iskolaként használták, nevét Gorkij Fasori Általános Iskolára változtatták. Csak a rendszerváltozás után, 1992-ben indulhatott újra a Julianna a helyi vezető lelkipásztor, Adorján József esperes kezdeményezésére. A fasori református egyházközség ekkor hozta létre a Szabó Imre Alapítványt az iskola támogatására. A történelem üzenete, hogy az egykori államosítók elfelejtették töröltetni az egyház tulajdonjogát a földhivatalban az épület tulajdoni lapján, így az hivatalosan mindvégig megmaradt.
A Julianna az 1992–93-as tanévben egy osztállyal, 24 diákkal, két tanítónővel kezdte meg új életét. Ettől kezdve évről évre két-két osztállyal gyarapodott, az 1995–96-os tanévtől már nem kényszerült társbérletre az állami iskolával sem. Az iskola vezetői és fenntartói szeretnék, ha nyolcosztályossá fejleszthetnék az intézményt, erre azonban jelenleg az épületben hely, a bővítésre pedig pénz nincs. Bár igény lenne. A juliannások összetartó közösséggé váltak az évek során, a szülők hozzák a testvéreket, a gyülekezet pedig igyekszik magához ölelni a családokat. A vasárnap kezdődő és egy hétig tartó jubileumi ünnepségen, amely ünnepi istentisztelettel kezdődik, jótékonysági hangversenyt és kiállításokat rendeznek, előadásokat tartanak. Lesz mire emlékezniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.