Turistákat vinnének a Holdhoz

Miközben folytatódnak az orosz űrrepülőgép, a Kliper fejlesztési munkálatai, végső szakaszba jutott a most rendszerben lévő Szojuz űrhajó korszerűsített változatának tervezése is. Míg az előbbi a hivatásos személyzeteket szállítja majd a Nemzetközi Űrállomásra, a Szojuz–K munkanevű jármű – 200 millió dollárért – űrturistákat vinne Hold-kerülő expedícióra.

Schuminszky Nándor
2006. 10. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzhiány miatt Oroszország mind szélesebbre tárja a kapukat az űrutazásra jelentkező, jól fizető külföldiek előtt. A legutóbbi űrturista, vagy inkább fizetős asztronauta, az iráni származású, de amerikai állampolgár Anousheh Ansari sikeres űrrepülése tovább erősítette az oroszok meggyőződését, hogy érdemes belevágni egy új űrhajó kifejlesztésébe, amely a Holdhoz szállít majd utasokat a következő évtized kezdete körül. A Space Adventure cég – amely az űrturisták toborzásával, repültetésével foglalkozik – kihasználva az oroszok lapos pénztárcáját, 200 millió dollárért (40 milliárd forint) elképzelhetőnek tartja Hold-kerülő expedíció megvalósítását, orosz technikai közreműködéssel. A mostani, egyhetes turistajegy árának tízszereséért kimondottan kalandos vagy inkább kalandorvállalkozásnak lehet résztvevője az, aki ezt az összeget kifizeti.
Az elképzelés nem új, lényegében az 1960-as évek közepétől létezett Zond-program modernizálása lenne. Akkor a Szojuz orbitális kabin nélküli változatával két űrhajós kerülte volna meg a Holdat, és hétnapos repülés után tértek volna vissza a Földre. 1968 decemberének elején startra készen állt az a Zond űrhajó, amely két emberrel a fedélzetén kerülte volna meg a Holdat, két héttel a történelmi jelentőségű, Apollo–8 űrrepülése előtt. A szovjet űrhajósok azonban hiába ostromolták a pártvezetőket, a startengedély sohasem érkezett meg. Georgij Grecsko mérnök-űrhajós a Spaceflight angol szaklapnak akkoriban azt nyilatkozta, hogy nem sok értelmét látták az amerikai program megismétlésének.
Nyikolaj Szevasztyjanov, az RKK Enyergija elnöke a Novosztyi hírügynökségnek elmondta: „végső szakaszba érkeztek annak az űrhajónak a modernizálási, tervezési munkálatai, amely ideiglenesen a Szojuz–K munkanevet kapta”. A Szojuz új változatát zömében már digitális rendszerekkel szerelik fel. Az ESA-val való együttműködés részeként a Szojuz–K nemcsak Bajkonurból, hanem a Francia Guyanában lévő, kouroui indítóhelyről is startolhat. Jelenleg innen indulnak az Ariane rakéták.
A Zond-terv felmelegítésének elsősorban bevételnövelő szerepe lesz, a hivatásos űrrepüléseket a Kliperekre hagyják. Szevasztyjanov megerősítette, hogy tervszerűen folytatódnak a Kliper fejlesztési munkálatai is. Ez a típus váltja majd fel a mai személyszállító Szojuz és teherszállító Progressz űrhajókat. A hatszemélyes – két hivatásos űrhajós és négy utas – Kliper fő feladata a személyzetek szállítása lesz a Nemzetközi Űrállomásra, de a típus alkalmas lesz a Holdhoz, illetve a Marshoz való repülésre is. Szevasztyjanov – bár kedvezően nyilatkozott a munkálatok állásáról – elismerte, hogy „még néhány kritikus technológiai és fejlesztési problémával kell megküzdeniük.
A tervek szerint az orosz Holdkerülő expedíció 2011–2012-ben indulhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.