Pénzhiány miatt Oroszország mind szélesebbre tárja a kapukat az űrutazásra jelentkező, jól fizető külföldiek előtt. A legutóbbi űrturista, vagy inkább fizetős asztronauta, az iráni származású, de amerikai állampolgár Anousheh Ansari sikeres űrrepülése tovább erősítette az oroszok meggyőződését, hogy érdemes belevágni egy új űrhajó kifejlesztésébe, amely a Holdhoz szállít majd utasokat a következő évtized kezdete körül. A Space Adventure cég – amely az űrturisták toborzásával, repültetésével foglalkozik – kihasználva az oroszok lapos pénztárcáját, 200 millió dollárért (40 milliárd forint) elképzelhetőnek tartja Hold-kerülő expedíció megvalósítását, orosz technikai közreműködéssel. A mostani, egyhetes turistajegy árának tízszereséért kimondottan kalandos vagy inkább kalandorvállalkozásnak lehet résztvevője az, aki ezt az összeget kifizeti.
Az elképzelés nem új, lényegében az 1960-as évek közepétől létezett Zond-program modernizálása lenne. Akkor a Szojuz orbitális kabin nélküli változatával két űrhajós kerülte volna meg a Holdat, és hétnapos repülés után tértek volna vissza a Földre. 1968 decemberének elején startra készen állt az a Zond űrhajó, amely két emberrel a fedélzetén kerülte volna meg a Holdat, két héttel a történelmi jelentőségű, Apollo–8 űrrepülése előtt. A szovjet űrhajósok azonban hiába ostromolták a pártvezetőket, a startengedély sohasem érkezett meg. Georgij Grecsko mérnök-űrhajós a Spaceflight angol szaklapnak akkoriban azt nyilatkozta, hogy nem sok értelmét látták az amerikai program megismétlésének.
Nyikolaj Szevasztyjanov, az RKK Enyergija elnöke a Novosztyi hírügynökségnek elmondta: „végső szakaszba érkeztek annak az űrhajónak a modernizálási, tervezési munkálatai, amely ideiglenesen a Szojuz–K munkanevet kapta”. A Szojuz új változatát zömében már digitális rendszerekkel szerelik fel. Az ESA-val való együttműködés részeként a Szojuz–K nemcsak Bajkonurból, hanem a Francia Guyanában lévő, kouroui indítóhelyről is startolhat. Jelenleg innen indulnak az Ariane rakéták.
A Zond-terv felmelegítésének elsősorban bevételnövelő szerepe lesz, a hivatásos űrrepüléseket a Kliperekre hagyják. Szevasztyjanov megerősítette, hogy tervszerűen folytatódnak a Kliper fejlesztési munkálatai is. Ez a típus váltja majd fel a mai személyszállító Szojuz és teherszállító Progressz űrhajókat. A hatszemélyes – két hivatásos űrhajós és négy utas – Kliper fő feladata a személyzetek szállítása lesz a Nemzetközi Űrállomásra, de a típus alkalmas lesz a Holdhoz, illetve a Marshoz való repülésre is. Szevasztyjanov – bár kedvezően nyilatkozott a munkálatok állásáról – elismerte, hogy „még néhány kritikus technológiai és fejlesztési problémával kell megküzdeniük.
A tervek szerint az orosz Holdkerülő expedíció 2011–2012-ben indulhat.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
