Győzelem, de nem a végső

Kis Ferenc
2007. 06. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Győztünk, és papírunk is van róla! Ez a részben indokolt, de visszafogottnak semmiképpen sem nevezhető lelkesedés Pokorni Zoltán Fidesz-alelnök szájából hangzott el tegnap, amikor értékelte az Országos Választási Bizottság (OVB) hétfő esti döntését, amely szerint kiírható a népszavazás a vizitdíjról, a kórházi napidíjról és a tandíjról.
Valódi demokráciában élő ember számára mindez természetes volna, és nem is értené, miért lelkendezik a legnagyobb ellenzéki párt egyik vezető politikusa azért, hogy szavazhat a nép olyan kérdésekről, amelyek minden állampolgárt érintenek. Magyarországon azonban, az utóbbi évek hatalomgyakorlási módját ismerve, annak tudatában, hogyan építették le fokozatosan a demokratikus intézmények befolyását és kontrollszerepét, már egy népszavazás lehetőségét is sikerként kell elkönyvelni.
Valóban hosszú, mintegy nyolc hónapos jogi, politikai és kommunikációs csatát nyert meg a referendumot kezdeményező Fidesz–KDNP-szövetség. Miközben a Fidesz és a népszavazási ügyet a legfontosabb belpolitikai kérdéssé emelő pártelnök, Orbán Viktor taktikusan, de határozottan, néha igen kemény retorikával nyomást gyakorolt a választási bizottságra, a koalíció nagyobbik pártja és a kormányfő zavartnak látszott: nem volt koherens, végiggondolt stratégiájuk. Gyurcsány Ferenc kezdetben támadta, a „reformfolyamat” ellenségének nyilvánította a referendum kezdeményezőit. Néhány héttel ezelőtt, a kormány egyéves munkáját értékelő rendezvényen a magabiztosság látszatát keltve kijelentette: lehet népszavazást tartani, de azt mi fogjuk megnyerni. A napokban azonban módosított a retorikán, s mint mondta: harcolni fog, hogy ez a népszavazás ne legyen sikeres, hozzátéve, hogy eredményét, a népakaratot a kormány a törvényeknek megfelelően tiszteletben tartja. Vélhetően a közvélemény-kutatási eredmények is közrejátszottak ebben, hiszen a Századvég felmérése 66 százalékos részvételt jelez előre, és minden népszavazási kérdésben egyértelmű az igenek fölénye. Hasonló eredményre jutott a Szonda Ipsos is.
Nincs tehát semmi meglepetés, ugyanazt próbálja majd eljátszani az MSZP, amit a 2004. december 5-i népszavazás előtt: minden demagóg hazugságot bevetve, a propagandagépezetet és a „baráti” sajtót felhasználva a saját érdekeik elleni voksolásra akarják rávenni a már sokszor becsapott, kizsigerelt magyar embereket. Nyilvánvaló, hogy a magánosítás mellett kardoskodó kormányfő és ebben legfőbb partnere, az SZDSZ kényszerítette rá akaratát a múlt hét végi koalíciós alkun is a szocialista párt azon részére, amely még nem szakadt el teljesen a baloldaliság illúziójától, a szociális állam gondolatától. Az elmúlt hónapok vitái ugyanis egyértelművé tették, hogy az egészségügy irracionális piacosításában, ami a magyar társadalom állapotát semmibe veszi, és kizárólag a tőkeérdekeket favorizálja, megosztott az MSZP is. Így talán nem lesz olyan egyszerű rávenni az amúgy is elégedetlen MSZP-szavazókat, hogy ismét áldozzanak a párthűség oltárán. Ugyanez a képlet a többi népszavazási kérdésnél is, amelyek többsége látszólag részletkérdés, de valójában két társadalom- és világkép szembenállását jelképezik: a kormányzaté az érzéketlen technokrata szemlélet, a pénzhatalom kritikátlan kiszolgálása, míg az ellenzéké a hagyományos keresztényszociális gondoskodás az állampolgár aktív, alkotó közreműködésével.
A Fidesz mégsem ünnepelhet még, hiszen a végső ütközetet nem nyerte meg. Bár az is igaz, hogy innen veszíteni olyan volna, mint – futballnyelven szólva – 11-esből öngólt lőni. Mindez nem azt jelenti, hogy bárki automatikus kormányváltásban vagy előre hozott választásban reménykedhetne, de az ország számára fontos eredmény volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.