Méregdrága kormányzati negyed

Olvasónktól
2007. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet július 20-i számában a tervezett új kormányzati negyed kivitelezésének problémáiról jelent meg ismertetés. Az ellenzéki bírálatra a kormányszóvivő egyebek között ezzel reagált: „A Fidesz is tudja, hogy a kormányzati negyed megépítése hoszszú távon a kiadások jelentős csökkenésével jár.” E kijelentést nem támasztja alá az egyik gazdasági lap nemrég napvilágot látott közlése, hogy az állami apparátus elhelyezése jelenleg évi 12 milliárd forintba kerül, s ez az új kormányzati negyed esetében 8-9 milliárdra mérséklődhet majd. A szóban forgó fejlesztési program költségét ugyanezen közlés szerint 150 milliárd forintra becsülik, amin érdemben az sem változtat, hogy a várható „árlejtés” nyomán ez a beruházói várakozás szerint esetleg 120 milliárd forintra is redukálódhat.
Mi látszik tehát a (fél)hivatalos adatokból? Az évenkénti (reménybeli) három-négy milliárd forintos működési költségmegtakarítással szemben áll a szerény becslés szerint is 150 milliárd forintos fejlesztési program. Eszerint negyven-ötven éves megtérülési idő adódik! Ám egy beruházás költsége a fejlesztési cél jóváhagyása után, az egyre kidolgozottabb szakmai elgondolás különböző fázisaiban radikális növekedésen megy keresztül. A jelenleg még csak a fejlesztési célkitűzés szintjén létező kormányzati negyednek nem ismerjük a jóváhagyott műszaki terjedelmét, az elfogadott igényszintjét, technológiai megoldásait (toronyépületek vagy legfeljebb középmagas irodaházak), a kapcsolódó egyéb infrastrukturális vonzatait. Így hát akár egy újabb nyilatkozatháború is kezdődhet. Hiszen a költségvonzatok a mai várakozások szerint, úgynevezett folyó áron (a kivitelezés során ténylegesen jelentkező valamennyi költség beszámítása után) az üzembe helyezéskor 200–250 milliárd forint között szóródhatnak majd. Ily módon, ha a kormányzati adatok szerint is szerény működési költségcsökkenést állítjuk szembe a várható fejlesztési költségkiadással, a racionális megfontolás legalábbis újabb vizsgálódások igényét veti fel.
Az a kormányszóvivői felvetés pedig, hogy az Orbán-kormány évekkel ezelőtt tanulmánytervet készíttetett egy új kormányzati épületegyüttes megvalósíthatóságáról, semmit sem bizonyít. Legfeljebb azt, hogy egy nagy horderejű döntés előkészítése évekig tartó mérlegelést igényel. Most éppen az ellenkezője érzékelhető: erőltetett ütemű előkészítést és kapkodó kivitelezést próbálnak megvalósítani, a szakmai, szervezési, jogi, környezetvédelmi, építészeti és finanszírozási kérdésköröket magába foglaló problémahalmaz átfogó elemzése helyett. A kormányszóvivő által említett, független szakértőkből álló bizottság érdemi hatáskörrel nem rendelkezik, legfeljebb bizonyos „jószolgálati” szerepet tölthet be. Ebből e helyzetből egyenes út vezet ahhoz, hogy egy újabb Bős-Nagymarosra vagy egy világkiállítási fiaskóra emlékeztető helyzet jöjjön létre. Emiatt is nagy szükség van az érintettek önmérsékletére, az érdemi párbeszédre. Elengedhetetlen követelmény a ma még hiányos szakmai, pénzügyi és jogi elemzések kiegészítése is a felmerülő aggályok eloszlatása érdekében. Ez garantálhatja, hogy ne következzen be újabb, csak a költségeket emésztő felsülés. Bízzunk abban, hogy végül felülkerekedik a józan belátás.
Temesszentandrási Pál
közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.