Rádióaktív komolyzenei anomáliák

Olvasónktól
2007. 07. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hanthy Kinga július 3-án megjelent rádiós jegyzetére Such György, a Magyar Rádió elnöke válaszolt. Csak a 7. pontra kívánok reagálni, jóllehet a többihez is lenne hozzáfűzni valóm. Elnök úr! Ön azt írja: „A megszűnt elektroakusztikai stúdió egyetlen főből állt, műszaki eszközei teljesen elavultak, inkább csak muzeális értékük van.” Nos, a felvetés nem erre vonatkozott. Hanthy Kinga jegyzetében szó szerint ez szerepelt: „Ez volt a kortárszene rádiós műhelye.” Amúgy pontosítom a mondatot: egyik műhelye. Hiszen több volt. Lássuk: ki volt az az egyetlen fő? Az utód nélkül nyugdíjba küldött – megjegyzem Erkel-díjas – Horváth István hangmérnök? Netán – bocsánat a szerénytelenségért, szintén Erkel-díjas – stúdióvezető, azaz én? (Ma már a tudat sem hasad tovább.)
A berendezések könyv szerinti értéke valóban nulla. Akkor miért szeretne a Magyar Rádió 6,9 millió forintot kapni érte? (Hivatalos árajánlat, nem az Országos Műszaki Múzeumtól.) Nem meríti ez ki a tisztességtelen haszonszerzés fogalmát?
Elnök úr, honnan vannak az információi? Tudja egyáltalán hol (volt) található az Elektroakusztikus Zenei Stúdió? Rádiós nevén az ELZEN, vagy ahogyan a világ zenei életében ismerik: HEAR Studio? (Utóbbi elnevezésről is tudomást szerezhetett: ha nem is tőlem – hiszen „közeledésemet” többször is elhárította –, a stúdió megszüntetését követő nemzetközi felháborodást jelző hazai és külföldi levelekből.) Rendkívüli módon sajnálom, hogy az oly gyakran emlegetett szakmai egyeztetés helyett mindent külső forrásokból és a sajtóból kell megtudnia. Mindegy, megteszem. A stúdió, amely nem csupán a rádió, hanem a magyar zenei élet egyik kiemelkedő műhelye volt, 1974 óta működött, jelentős nemzetközi elismerést hozva a rádiónak és az országnak. Több mint nyolcvan hazai és külföldi komponista realizált itt művet, húsz nemzetközi díjat hoztunk el különféle versenyekről (a huszonegyedik olyan, ami itt készült, de a szerzője nem magyar), a világ szinte valamennyi országában – jó, talán Togóban nem – hangzanak el fesztiválokon, rádióadásokban az itt készült darabok. Számos CD és egyéb kiadvány jelent meg, amelyek mindenütt hozzáférhetővé teszik a nálunk készült alkotásokat. Valószínűleg a nemzetközi szakma felkészületlenségét jelzi, hogy az 1997 és 2004 között működő Sárvári Nyári Nemzetközi Elektroakusztikus Zenei Találkozóra – nem költői túlzás – Új-Zélandtól Skóciáig és Argentínától Dél-Koreáig jöttek zeneszerzők és előadók saját költségükön, hogy a mi muzeális berendezéseink segítségével koncertezhessenek. Valószínűsíthető az is, hogy az 1995 és 2003 között kétévente megrendezett nemzetközi zeneszerző-versenyünkre is azért küldtek egyre többen – köztük a szakma nagy nevei is – darabokat, mert munkásságunkat jelentéktelennek tartották, s tán új, barbár piac bevételére pályáztak. Úgyszintén biztos vagyok abban, hogy az 1995 és 2005 között rendezett nemzetközi fesztiváljainkra is csak szánalomból fogadták el a meghívást a számottevő, világszerte ismert műhelyek alkotói. A megalázó költségvetésünkről nem szólhatok, mert az már a rádió belügyének, üzleti titoknak számít, de azt elmondhatom, hogy mindezeket pályázati pénzek elnyerésével valósítottam meg. (Ezek rádiós kezeléséről is mesélhetnék, de ezzel sérteném a Magyar Rádió üzleti érdekeit, tehát – jól megfontolt önös érdekből – nem teszem.)
Elnök úr, nem kéne elgondolkodni azon, hogy az az argentin zeneszerző, akivel Bourges-ban (Franciaország) találkoztam, amikor a nemzetközi zsűriben Magyarországot és a Magyar Rádiót képviseltem, miután hazánk fővárosaként Bukarestet nevezte meg, a nálunk létező zenei élet kapcsán feltett kérdésére adott kitérő válaszom – van egy kisváros Magyarországon, valahol félúton Budapest és Bécs között, ahol … – azonnal rávágta: Sárvár?
Szigeti István,
a Magyar Rádió volt stúdióvezetője

Válasz Fischer Ádámnak. Megértem Fischer Ádámot. Megnyilvánult a Magyar Rádió zenei együtteseinek elsorvasztása ellen, mint ezt megtettem magam is, épp a Nemzeti Filharmonikusok legutóbbi sajtótájékoztatóján. Ő ezt ezúttal a Magyar Nemzet július 2-i számában megjelent, Négy kürtszólam három kürttel? című cikkben tette, amelyben a rádióénekkar megmentését a nemzeti énekkar rovására látja megoldhatónak, és a két kórus között értelmetlen összehasonlítást tesz.
Nem értem Fischer Ádámot! Évtizedek óta ismerem, számomra ő eddig olyan szellemiséget képviselt, amelytől teljességgel idegen az értékek egymás elleni kijátszása. A két együttes évek óta rendkívül jó kapcsolatban van egymással és rendszeres a tagok átjárása kisegítések kapcsán is. A két, látszólag hasonló profilú énekkar valójában különböző arculatú, és a kettő külön-külön és együtt szerves része a magyar zenei életnek.
Nem értem Fischer Ádámot! Úgy másfél évvel ezelőtt kérésére – hangsúlyozom, az ő kérésére – a nemzeti énekkar is bekerült a 2006-os Wagner-napok Parsifal-előadásába, amelyben épp a 150 tagú közös énekkar jelentette az egyik legnagyobb csodát. Ez a csoda megismétlődhetett a szintén általa vezényelt idei VIII. Mahler-szimfónia és Ligeti György Requiemjének előadásában is.
A közös munka folytatódik. 2008 februárjában a két kórus a Nemzeti Filharmonikusok bérleteiben találkozik ismét két, Kocsis Zoltán által dirigált koncerten és egy általam vezényelt hangversenyen. Ne folytassuk azt a hagyományt, amely szerint egy érték felvirágoztatása mások elsorvasztásával jár együtt!
Antal Mátyás,
a Nemzeti Filharmonikusok
karigazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.