Megnőtt a közelmúltban a Tokajon áthaladó forgalom, nagyságrendekkel több teherautó és kamion halad át a városon, ez ellen tüntettek tegnap a civil szervezetek – tudtuk meg Bukovinszky Bélától, a Hegyalja-fesztivál főszervezőjétől. A rendezvényt először 2000-ben, a tiszai ciánszennyezés évében tartották meg, már akkor is egyik fő célja volt felhívni a figyelmet a környezetszennyezés veszélyeire és a környezettudatos életre. Azóta a Zengő, a habzó Rába, a génmanipuláció volt egy-egy év természetvédelmi témája. Az idei Kritikus tömeg, avagy nyomatékkal a teher ellen elnevezésű akció arra szolgált, hogy felhívja a figyelmet a történelmi, világörökségi város pusztulására, és sürgesse a gondok megoldását. A forgalom a Romániából és Bulgáriából érkező járművek számának felduzzadása miatt nőtt elviselhetetlen szintűre. Az uniós csatlakozás óta a román és bolgár cégeknek nem érdemes Ukrajnán át szállítaniuk termékeiket Szlovákiába és Lengyelországba, egyszerűbb hazánkon keresztül járniuk. Emellett a nyíregyházi elkerülő úthoz is kamionok viszik a bazaltot, ráadásul a német tulajdonba került szerencsi cukorgyár tulajdonosa is új beszállítási gyakorlatot követ: nem vasúton, hanem tehergépkocsikon érkezik a cukorrépa a helyszínre. Mostanra több ház is megrepedezett Tokajban, és komolyabb gondokat is okozhat a közlekedés a borvidéknek, ha az állapotok nem változnak – fűzte hozzá a fesztivál főszervezője.
A távirati iroda információi szerint a közlekedési tárca a közeljövőben nem tervezi a 39-es elkerülő út megépítését, mivel nincs rá pénz.
Májer János, Tokaj polgármestere tudósítónkkal közölte, ismét megkeresi a kormány illetékeseit, s javaslatot tesz egy rövidebb elkerülő út megépítésére, amely mentesítené a borvidéket a hatalmas kamionforgalomtól, mégis hatásos lenne. Részleteket nem árult el, annyit azonban elmondott: a 39-es út hatvan kilométere helyett a táv lerövidülne tíz kilométerre.
Illés Zoltán, a Fidesz környezetvédelmi szakpolitikusa azt tanácsolja a kormánynak, hogy mivel a nagy nemzetközi forgalmat immár képtelen elviselni ez a szakasz, a monstrumok útvonalát változtassák meg. Javaslata értelmében a 37-es, onnan pedig a 38-as út jelenlegi használata helyett Kassa irányából közelítsék meg a teherautók a 3-as főutat, s Miskolc mellett hajtsanak fel az M30-as autópályára.
A demonstráción helyi civilek, a Tokaji Természetvédők Egyesülete (Totem), a Védegylet, a nyíregyházi E-misszió és sokan mások is részt vettek. Lovas kocsikon, hintókon, bicikliken és motorokon haladt a több száz emberből álló tömeg, de traktorok, ekék és fűnyíró gépek is feltűntek a menetben, amely Rakamazról indulva áthaladt Tokajon és Tarcalon, majd Bodrogkeresztúrra érkezett meg.
Versenyt úsztak az elszabadult kukák a pécsi villámárvízben + videó
