A tárcák sötétben tapogatóznak

Mindössze három napjuk maradt a tárcáknak arra, hogy a jövő évi költségvetés tervezési köriratában foglaltak szerint elküldjék a Pénzügyminisztériumnak az általuk igényelt jövő évi előirányzatok adatait. Ráadásul sötétben tapogatóznak, mert a 2008. évi gazdasági növekedésre számtalan, egymástól jelentősen eltérő előrejelzés létezik.

Szabó Eszter
2007. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokatlanul kevés makrogazdasági szám segíti idén a minisztériumokat abban, hogy meg tudják tervezni jövő évi gazdálkodásukat. A munkát nehezíti, hogy péntekig nemcsak a jövő évi előirányzatokat kell elküldeniük a Pénzügyminisztérium (PM) részére, hanem – az új, hároméves tervezés szabályainak megfelelően – a 2011-ig szóló irányszámokat is ki kell dolgozniuk. A három évre érvényes, végleges keretszámokat a 2008-as büdzsé megszavazása után fogadja majd el a kabinet, ám az előre meghatározott számokat később a minisztériumok önállóan már nem módosíthatják, a változtatáshoz ugyanis a kormány külön engedélye szükséges.
A pénzügyi tárca tájékoztatása alapján egyelőre annyit tudni, hogy a PM a 2008-as költségvetést 3,5 százalékos inflációra alapozza. Arról, hogy pontosan milyen ütemű gazdasági növekedésre tervezik a büdzsét a minisztériumnál, hivatalos tájékoztatás még nem hangzott el.
*
Eddig két variáció került szóba. A PM tájékoztatása szerint a 2008-as költségvetést alapvetően a konvergenciaprogramban a jövő évre megadott 2,6 százalékos növekedési ütem alapján számolják ki. Az Index internetes lap birtokába került PM-dokumentum ezzel szemben azt mutatta, hogy a konvergenciaprogram helyett mégis a miniszterelnök nemrég megfogalmazott előrejelzése bizonyult erősebbnek, azaz a költségvetést 3 százalékos bővülésre alapozva készítik a tárcánál. A július 26-án közzétett tervezési körirat nem határozta meg a 2008-ra tervezett gazdasági fejlődés iramát, csupán annyi tudható, hogy a dokumentum a növekedés ütemének élénkülésével számol.
Mindennek azért van jelentősége, mert a korábbi években a költségvetés – egyesek szerint tudatos – félretervezése folyt, azaz az Állami Számvevőszék folyamatos figyelmeztetései ellenére a költségvetési törvényben feltüntetett fő számok nem voltak kellően megalapozottak. Feltehetően a korábbi évek irreális büdzséire utalt a PM, amikor a mostani tervezési köriratban közölte: a jövő évi bevételek tervezésénél el kell érni, hogy az Országgyűlés „a várható teljesítéshez közelebb álló”, azaz reálisabb számokról dönthessen.
Amennyiben a pénzügyi tárca most a realitásoknak megfelelő gazdasági növekedésre alapozza a 2008-as büdzsét, úgy nem ismétlődik meg az idei évre jellemző helyzet, vagyis az, hogy az alulbecsült növekedés és az ezzel összefüggésben szintén alulbecsült bevételi előirányzatok után a tervezettnél több tíz milliárd forinttal nagyobb bevételre tesz szert az államháztartás. Mint ismert, a pénzügyi tárca 2,2 százalékos gazdasági bővüléssel komponálta az idei költségvetést, jóllehet a hazai és külföldi gazdaságkutatói előrejelzések szerint az idei növekedés ennél nagyobb, 2,7 százalék körül lehet. A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi inflációs jelentésében szintén a kormány által tervezettnél magasabb, 2,5 százalékos bővülési ütemet jósolt erre az évre.
Az idei infláció alulbecslése ugyancsak azt a célt szolgálta, hogy a büdzsé pluszbevételekhez jusson: a pénzügyi tárca az idei költségvetést mindössze 6,2 százalékos pénzromlással tervezte. A jelenleg érvényben lévő prognózisok 7,2-7,5 százalékos fogyasztói áremelkedést jósolnak az idei év egészére, így az inflációból befolyó többletbefizetés jelentősen támogatja a büdzsét ez évben. Az alultervezett növekedés és infláció áll a hátterében tehát annak, hogy a GDP-hez mért idei államháztartási hiány nagy valószínűséggel kisebb lesz a vállalt 6,8 százalékos mértéknél.
n
Teljesítetlen büdzsék sora. Az elmúlt évek legirreálisabb költségvetésének kétségtelenül a tavalyi számít: a 2006-os büdzsét már annak tervezésekor megalapozatlannak ítélte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az alultervezett kiadások, a felültervezett gazdasági növekedés és a túlságosan optimista bevételek miatt. A számvevők a bevételi előirányzatok majdnem 60 százalékát minősítették közepesen kockázatosnak, emellett felhívták a figyelmet a nyugdíjkiadások alultervezésére is. Mindezek miatt a tavalyi költségvetési törvényben elfogadott 4,7 százalékos hiánycélt a legtöbb hazai és külföldi elemző intézet nem tartotta elérhetőnek. A költségvetési törvényben meghatározottak év végére már teljesen eltértek a valós folyamatoktól: a büdzsé 1545 milliárd forintra tervezett hiánya végül 1959 milliárd forintra rúgott, emiatt tavaly év végén a parlamentnek törvénymódosítást kellett elfogadnia.
Hasonló folyamatok jellemezték a 2005-ös esztendőt. A számvevők itt a bevételi előirányzatok 52 százalékát ítélték közepes vagy magas kockázatúnak, s a kamatprognózis – csakúgy, mint tavaly, amikor az államadósság kamatterhe 822 milliárd forint helyett 983 milliárd lett – ebben az évben sem bizonyult valósnak. Jellemző, hogy a költségvetési törvényjavaslat fontos területein csak kipontozott részeket találtak a számvevők, ezért azokat nem is tudták értékelni. Az alulbecsült kiadások miatt a költségvetés előirányzott hiánya végül csak a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. eladásának segítségével volt tartható, mivel a privatizációból befolyt összeg legnagyobb része, 400 milliárd forint nem az államadósságot csökkentette, hanem folyó kiadásokra ment el. Az alultervezett és elszabadított infláció a legnagyobb mértékben 1995-ben, a Bokros-csomag idején segítette az államháztartást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.