Európában megkülönböztetett segítségben részesítik a kistelepülések iskoláit, nálunk pedig a pedagógusok ezreinek mondanak fel, oktatási intézmények százait zárják be. A valódi ok a „költséghatékonyság”, de a hivatkozási alap az oktatás színvonalának emelése, az esélyegyenlőség megteremtése. Ám e hivatkozások ismert kutatási eredményekkel cáfolhatók. – A kistelepülési iskolák megmentése közös, hosszú távú érdekünk – hangzott el az Élőlánc Magyarországért Mozgalom által kezdeményezett adománygyűjtés sajtótájékoztatóján. A kezdeményezéshez csatlakozott a Magosz, a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete, a Magyarországért Egyesület és a Független Pedagógus Fórum is.
Gazsó Ferenc, az MSZP társadalompolitikai tagozatának tiszteletbeli elnöke, aki társelnökként részt vállalt a kuratórium munkájában, rámutatott: a kistelepüléseken már régóta megoldatlan az ott élő gyermekek megfelelő szintű általános iskolai oktatása. Kutatások bizonyítják, hogy hátrányuk nagyon nagy. A problémára van pozitív és negatív válasz is. A pozitív az, hogy közös erővel megpróbáljuk ezeket az intézményeket szintre hozni, és megteremteni a jó működés lehetőségeit. A negatív válasz pedig az, hogy az intézményeket bezárjuk, társulásokba kényszerítjük, a diákokat pedig áttereljük egy másik iskolába. Ez történik ma. Gazsó úgy véli: az adománygyűjtő akciónak nem karitatív szerepe van elsősorban, hanem egy eszköz arra, hogy a hatalomtól ki lehessen kényszeríteni a kistelepülésekkel kapcsolatos kormányzati politika módosítását. Szerinte a magyarországi oktatási finanszírozás rendszere alapvetően rossz, és ezen a rendszerváltoztatás óta nem javított senki, „akármilyen színű” kormány is volt hatalmon. Az állam nem ad elég pénzt, és a fenntartó önkormányzatokra hárítja a felelősséget. Lezsák Sándor, a Fidesz országgyűlési képviselője, az Országgyűlés alelnöke, a kuratórium társelnöke egy kínai bölcsességgel érzékeltette a jelenlegi helyzetet: – Ha nehéz terepen jársz, menj tovább! Ha veszélyes terepen jársz, készíts stratégiát! Ha életveszélyben vagy, harcolj! ’90-től ’94-ig „nehéz terepen” a lehetőségeinkhez képest igyekeztünk haladni. 1998-tól 2002-ig már „veszélyes terepen” jártunk, a stratégiát elkészítettük, de nem hallgattak ránk. Ezt 2002-től több-kevesebb sikerrel igyekeztünk megvalósítani. De most már, sajnos, itt az életveszély ideje, úgyhogy harcolni kell – foglalta össze az elmúlt 17 év oktatáspolitikáját. Mint mondta, Klebelsberg Kunó szellemében kell újjászervezni a magyar közoktatást, a programot a Fidesz kidolgozta.
Lányi András az Élőlánc mozgalom képviseletében elmondta: az adományokat pályázati úton osztják szét az iskolájuk megmentéséért küzdő falvak között. Pályázni programmal és cselekvési tervvel lehet, amit a helyi közösség, a tanárok, a családok és az önkormányzat dolgozott ki az iskoláért. A cél a társadalmi szolidaritás és a felelősségérzet felkeltése.
– Az iskoláktól megfosztott falvak sorsa a lassú halódás. Ha a kormány nem segít, védjük meg mi az ország település- és iskolahálózatát. Karácsonykor az ajándékra szánt pénz 10 százalékát adjuk a kis iskoláknak. Ajándékozzunk az egész országnak egy kis reményt – szólított fel Lányi a közös cselekvésre. Az adományokat a Kós Károly
Alapítvány fogadja a 10402166-21629530-00000000 számlaszámon.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
