Budapesti lányok, ha ölnek

Éppen tíz éve, 1997. november 20-án éjjel két kamasz lány brutálisan meggyilkolt egy huszonkilenc éves taxisofőrt Budapesten. A 2006-ban végzett fiatal rendező, Faur Anna a gyilkosok lélekrajzára volt kíváncsi, diplomamunkája távolságtartó, rideg, komor látlelet a körülöttünk lebzselő nevesincs kamaszokról. Kizárólag nem szórakozni vágyóknak.

Muray Gábor
2007. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Faur Anna filmje fáj. Elviselni is nehéz, hogy másfél órán át kell néznünk azt, amiről igyekeznénk tudomást sem venni: az üres tekintetű tinédzsereket, akik jövőkép, cél, értékelv híján a plázák művilágában kódorognak, a gyorséttermek olajszagában, a multiplex mozik bűvöletében tobzódnak, vedelnek, drogoznak, összefekszenek, akik csak falják és kiköpik egymást, akik sehonnai szüleiket is megtagadnák egy-egy jó partiért, akik lopnak, rabolnak, s akik a pénzért végső esetben embert is ölnek. Faur Anna filmje távolságtartással viszi vászonra a kamaszok „hátországát”, rávilágítva, hogy messze nemcsak ők a hibásak, hanem a szülőkön kívül a szomszédok, az utcabeliek, a társadalom, mi mindannyian. És a Lányok éppen ezért nem kasszasikerfilm, nem fogják alatta marékkal zabálni a kukoricát a multiplexekben. Egy percig sem szórakoztat, egyszerűen csak leszögezi: a civilizáció, amelyben ezek a lányok jelentenék a jövőt, megérett a pusztulásra – a kor végén járunk.
Milyen közel s mégis távol van innen Jeles András kórképe, A kis Valentinó című örökzöld. Közel, mert Jeles kamasza is a semmiben lógott, s távol, mert akkor még a lógásnak is megvoltak a játékszabályai. Most űr van. Az elhazudott, félreértett szabadság tátongó űrje. Amelyben nincsenek keretek, éppen ezért félelmek sem, nincsenek retorziók; vágyak vannak csak, az ösztönlények azonnali beteljesülést követelő vágyai. Nem hiába tűnik fel Zsótér Sándor mellett hiteles taxisofőrként Mundruczó Kornél: ez az unalomtól keserű, szájbűzös semmi leginkább az ő kisfilmjeiből ismerős, de ugyanez hatotta át a legutóbbi filmszemlén debütált Kythérát vagy Fliegauf Benedek Rengetegjét. A kelet-közép-európai rendszerváltoztatás utáni kollektív kiábrándulás társadalma ontja magából a kapaszkodókat vesztett, hitetlen és bizalmatlan tömegeket, akiknek az életére úgy terpeszkedik rá a bulvármédiával betegített, kispolgári melósélet, hogy élni – szellemileg gyarapodni pláne – nem marad idejük. Az ő gyerekeikről szól a Lányok, azokról a tinédzserekről, akik a kereskedelmi csatornák ripacsain, a popikonokon kívül más követendő példát nem láthatnak. A friss levegőt sem úgy vágyják, mint Kocsis Ágnes filmjének főhős lánya, nem a tartalmasabb lét reményében váltanának, hanem csak a balhé, az unaloműzés kedvéért.
Miután ezek a lányok (a két fiatal francia színésznő, Fulvia Collonguea és Héléne Francois elképesztő alakítása) beleunnak a taxisoknak aprópénzért nyújtott orális szolgáltatásba, a garázssorok előtti csoszogásba, a fast food zabálásába, a plázázásba, a szolizásba, hát, na bumm, leütnek és halálra rugdosnak egy náluk nem különösebben fejlett személyiségű sofőrt, aztán majd lesz, ami lesz. Például kiadós díjeső az artfilm-szemléken.
(Lányok – színes magyar filmdráma. Rendezte Faur Anna, forgalmazza a Hungarotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.