Centekre vagyunk a 100 dolláros olajtól

Minden eddiginél jobban megközelítette a hordónkénti 100 dollárt az olaj ára, s a szakértők elkerülhetetlennek tartják a további drágulást. A közeljövőben a 110 dolláros szint sem tűnik elképzelhetetlennek, de állítólag már 250 dolláros árfolyamon is köttettek opciós üzletek.

Dékány Lóránt
2007. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap világossá vált, hogy a sokáig misztikus mesének tűnő 100 dolláros hordónkénti olajár gyakorlatilag valósággá vált: a tengerentúlon irányadó olajfajta, a WTI árfolyama ugyanis – új csúcsot felállítva – 98 dollár felett állt már kora reggel, miközben az északi-tengeri Brent 95 dollár fölé kúszott. Ez a szint a WTI esetében az év elejéhez képest több mint 60 százalékos növekedésnek felel meg. Emellett a távirati iroda londoni tudósítója piaci beszámolókra alapozva azt jelentette, hogy 250 dolláros áron is tömegével vásárolnak olajat a további áremelkedésre spekuláló határidős kereskedők. Hogy várakozásaik beválnak-e, vagyis hogy tényleg felkúszik-e ilyen magasságokba a fekete arany ára, az egyelőre kérdés, a Barclays Capital elemzőház mindenesetre úgy tartja, hogy amíg nem válik egyértelmű kilátássá a kereslet és a kínálat közötti rés betömése, addig a piac egyenes úton halad a 100, majd a 110 dolláros olajárhatárok átlépése felé. Ez már olyan magas szint, ami az egész világgazdaságot is megrendítheti, aminek az exportra termelő, sérülékeny kis gazdaságok – mint amilyen például a magyar – lesznek a legnagyobb vesztesei.
*
Több ok is áll a hirtelen drágulás hátterében. Ezek közül az egyik a rossz idő: a Bloomberg hírügynökség szerint harminchat méteres hullámokat várnak az Északi-tengeren, s emiatt több fúrótorony legénységét evakuálták. A termelés ezeken a területeken leállt, ami napi több tízezer hordónyi kiesést jelent. Felfelé hajtja az árakat az amerikai tartalékok szintje is. A múlt héten az Egyesült Államok kereskedelmi nyersolajtartaléka 800 ezer hordónyival csökkent, és ugyanennyivel apadtak a benzintartalékok is, a méregdrága olajért azonban legfőképpen az amerikai fizetőeszköz, vagyis a dollár mélyrepülése tehető felelőssé. Egy euró mostanában 1,47 dollár körül mozog, ami – ellentétben az olajárral – negatív rekordnak számít.
A dollár látványos gyengülése mögött az áll, hogy az elmúlt öt hónapban a világ legnagyobb – 1430 milliárd dolláros – devizatartalékával rendelkező Kína mintegy öt százalékkal csökkentette az Egyesült Államok állampapírjaiban tartott eszközeit, s minden jel szerint tovább folytatják majd az eladást. A Bloomberg Cheng Siweit, a kínai pártkongresszus elnökhelyettesét idézi, aki a dollártartalékok átsúlyozását helyezte kilátásba. – Az erősebb fizetőeszközöket fogjuk előnyben részesíteni a gyengébbekkel szemben, és ennek megfelelően igazítjuk devizatartalék-kezelési politikánkat – fogalmazott az ázsiai ország politikusa. A kínai központi bank igazgatóhelyettese, Xu Jian ezt azzal egészítette ki, hogy a dollár épp elveszíti a globális piacon betöltött szerepét. Ez a kijelentés pedig a történéseket elnézve akár valósággá is válhat, bár akadnak olyanok, akik nem adnak túl sokat ezekre a kijelentésekre. Glenn Maguire, a hongkongi Societe Generale vezető közgazdásza szerint Siwei „nem mindig ad pontos kommentárokat, illetve jóslatai nem feltétlenül megbízhatók”.
A kialakult helyzettel kapcsolatban nem vár gyors változást Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója. Szerinte idehaza az üzemanyagárak inflációt meghaladó növekedésére lehet számítani, komoly nyomást azonban ez mégsem jelent majd a pénzromlásra, legalábbis idén. A jövő évi várakozásokat viszont igencsak kedvezőtlenül érinti, hiszen az élelmiszerek magas ára már így is kérdésessé teszi az inflációs célkitűzések megvalósítását. – Az olaj kétségtelenül drága, ami nem jó hír az importáló országoknak, de azért ez még nem jelenti a világ végét – hangsúlyozta a szakember. Megjegyezte, a százdolláros szintnek nincs különösebb közgazdasági jelentősége, annak átlépése nem jelent lélektani határt. Bár a Mol éppen tegnap emelte négy forinttal az üzemanyag árát, Hegedűs szerint a 285 forintos átlagérték még mindig jelentősen elmarad a tavalyi árszinttől, ami szintén a dollár gyenge szereplésének köszönhető. Hozzátette, ugyanakkor tavaly ilyenkor már mérséklődtek az üzemanyagárak, idén pedig épp az ellenkezője látszik. – Nagy a bizonytalanság, egyelőre nem tudni, mennyire lesz tartós a mostani állapot, így nem lehet hosszú távú következtetéseket levonni – emelte ki az igazgató.
Volt azért néhány olyan bátor felmérés, amely megpróbált pár évvel előre látni – a nem túl rózsás jövőbe. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint 2030-ra Kína és India kőolajigénye a jelenlegi négyszeresére növekszik, és a következő évtized közepére a kommunista ország átveszi az elsőséget az Egyesült Államoktól energiafelhasználás terén. Ebben az IEA tanulmánya alapján nagy szerepe lesz annak, hogy Kínában addigra hétszeresére nő majd a használatban lévő autók száma.
– Az ellátási oldal megroppan 2015 körül, ami hihetetlen mértékű emelkedést hoz magával a kőolaj árában – áll a jelentésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.