Dekkolók és didergők a pályaudvarokon

Joó István
2007. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezek megint szrájkolnak… jaj, hülye vasutasok…! – kacarászik a férjével érkező hölgy, aki kontyát talán még úttörőcsapat-vezetőként találta ki. Az utolsó percig kételkedett a hírben, hogy a „tárgyalások nem vezettek eredményre”. Hajnali hat óra, a kétórás vasúti munkabeszünetés kezdete. A hideg egykedvűen árad a kádári betonkolosszus állomásépület üres ablakkeretein át.
Kuckójában az állását féltő forgalmista a homlokához bök: amit fejben rögzítek, megírhatom. További feltétel: ne írjam ki a budai agglomerációs település nevét, ahol a „zuginfókat” adja. Először is: bár az ország első számú, tehát felszámolhatatlannak tűnő fővonalán vagyunk, azért a közérzete neki se jó. A ’78-ban épült állomást fel még nem újították, hacsak azt nem veszszük, hogy kerek tíz éve nagytakarítás történt itt. De erre sincs remény többé, mert az eredeti MÁV-ból két éve „kiszerelt” MÁV Ingatlankezelő Kft. nem alacsonyodhat le idáig.
– Leányvállalat az, kérem, úri leányvállalat… Valakiknek biztos jó biznisz a kiszerelősdi.
Nem bánná ezt a forgalmista, csak ne keresne harminc év munkaviszony után is rosszul.
Egy sztrájktörő mozdonyvezető jóvoltából fél nyolckor vonat fut be Tatabánya felől. Felszállok, hogy részt vegyek a várhatóan félórás dekkolásban. Valaki résnyire lehúzza az ablakot. Egy ötvenes, tömzsi menyecske ráripakodik a merénylőre:
– Melege van? Akkor menjen ki!
Annyiban igaza van, hogy a fülke nem épp túlfűtött. Pedig a MÁV a sztrájk előtti napon megígérte, hogy biztosítja a várakozások emberi körülményeit.
Megszólításomra egy Tatabányán felszállt, deresedő úr kényszeredetten előbújik a HVG-je mögül.
– Nem értek egyet a sztrájkkal. Biztos van oka, hogy miért kell a vonalakat megszüntetni.
– A szárnyvonalak megszüntetésével kétezer-hatvankét kilométert adnának fel száznegyvenkét település és több mint ezer vasúti dolgozó kárára… Nem sajnálja kicsit a félreeső térségekben élőket?
– Nekem más jellegű gondjaim vannak.
Új utas nyomul a vagonba. A harminc év körüli férfi Korondról települt át tizenegy éve.
– Szolidáris vagyok az akcióval – mondja a gépészmérnök. – Ez is lehet egy közösség megnyilvánulási formája. Kérdés viszont, hogy mit tudnak vele elérni és hogy a sztrájk vezetői mennyire hitelesek… Mert ha nem azok, és csak azért tárgyalnak a kormánnyal, hogy vakítsák a dolgozókat, akkor az én szememben bűnelkövetők.
A vonat nyolc óra öt perckor elindul, az alvó – nyilván távolról ingázó – utasok feje, ha lehet, még inkább félrebillen. A Déli pályaudvarra érve elsőnek lépek ki, hogy még feljussak a mozdonyba. A köpcös, tüskés bajszú, középkorú masiniszta azt a kérdést kapja, miért nem vett részt a munkabeszüntetésben.
– Mert ezt nem a mozdonyvezetők szervezték, hanem a vasútiak. Márpedig én a Borsikék szakszervezetére hallgatok. Egyébként is, minek kéthetente sztrájk? Miért nem igazodnak a mozdonyvezetőkhöz a vasúti szakszervezetek? De hát ezek egymás között is veszekednek…
Azért a szárnyvonalak letördelésének ő sem híve.
– Mint utas, én is kárvallott lennék, a Lábatlan–Almásfüzitő vonalat nap mint nap használom.
Két jegyvizsgáló őgyeleg a Déli peronján.
– Nem nyilatkozunk név nélkül sem – pillant sajtóigazolványomra az idősebbik.
– Félnek?
– Ő biztosan nem, mert egy hónapja van a nyugdíjig – veszi védelembe társát a fiatal. Öniróniával teszi hozzá: – Én még százhúsz évig akarok itt dolgozni…
Nem adom fel az öregnél:
– Mennyit keres így nyugdíj előtt?
– Az alapom száztizennyolcezer, arra jön a harminc százalék műszaki pótlék, de csak kilencvenkét-kilencvenötöt kapok kézhez, a többit elviszi állam bácsi.
– Lesz eredménye a sztrájknak?
Itt már a fiatal visszaveszi a szót:
– Amit ez a kormány eldönt,
azt végrehajtja az emberekkel szemben.
Beérkezett – két és fél órás késéssel és megdicsőült húgysárga ablakaival – a hajnali vonat Sárbogárdról. A tömegből egy középkorú érdi nő hajlandó megállni.
– Nem zavar a sztrájk, sőt támogatom minden szempontból. Annak ellenére, hogy Érd csomópont, próbálom megérteni a máshol élő embereket. A szárnyvonalakat nem megszüntetni, hanem fejleszteni kell, szemben az autópályákkal. Sarkozy is ezt csinálja Franciaországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.