Elszántak a vasutasok

Reggel hat és nyolc óra között teljes vasúti sztrájkot tartottak a Magyar Államvasutak vonalain, azaz két órán keresztül sem teher-, sem személyszállító vonatok nem közlekedtek. A mozdonyvezetők két hete tartott sztrájkja után most a két legnagyobb vasutas érdekképviselet, a VSZ és a VDSZSZ tiltakozott munkabeszüntetéssel a harmincnyolc vasúti mellékvonal tervezett bezárása ellen, követelve, hogy a kérdésben kezdődjenek érdemi tárgyalások.

Munkatársainktól
2007. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezetek közlése szerint a munkavállalók jelentős többsége részt vett az incidens nélküli munkabeszüntetésben, és az utasok is többnyire türelmesen viselték a forgalmi fennakadásokat. A VSZ és VDSZSZ megerősítette, hogy amennyiben a GKM nem vonja vissza jelenlegi tervezetét és nem kezd érdemi egyeztetéseket, úgy akár már a közeljövőben készek egész napos, szükség esetén akár megállapodásig tartó sztrájkot hirdetni. A MÁV adatai szerint a sztrájk alatti időben 556 vonatnak kellett volna a menetrend szerint közlekednie, az előzetes adatok alapján ebből 142 járt, a többi rövidebb útvonalon, illetve a sztrájk befejezése után indult el. A társaság a közlekedés normalizálódását ma hajnalra várta.
*
A vasútvonalak megmaradásáért nemcsak a szakszervezetek, hanem pártállástól függetlenül az érintett települések vezetői is számos helyen demonstráltak. Az önkormányzatoknak tegnapig kellett szándéknyilatkozatot tenniük arról, hogy átveszik-e a helyi vasúti közlekedés működtetését, a döntés meghozatalára azonban csak két hetet kaptak. Ez kusza helyzetet szült, a szatmári térség polgármesterei közül heten egyelőre csak tiltakozásukat tudták kifejezni a Mátészalka–Csenger,
Mátészalka–Vásárosnamény–Zá-
hony és a Mátészalka–Fehérgyarmat– Zajta közötti vasútvonal tervezett megszüntetése ellen, illetve mintegy kettőszázötvenen tüntettek Fehérgyarmaton a MÁV-pályaudvar előtt. A rövid határidő és a rendelkezésre álló hiányos információ miatt nem küldtek szándéknyilatkozatot a minisztériumnak Somogyszob és Balatonkeresztúr önkormányzatai. Kovács József, Balatonkeresztúr polgármesterének elmondása szerint október végén, a hosszú ünnepi hétvége előtt vették át az értesítést a tervezett változásokról, így a rendelkezésre álló néhány nap kevés volt ahhoz, hogy érdemben tájékozódjanak, így a tervezett vasúti átalakításokról november 19-én tárgyalnak a képviselők.
Több önkormányzat, így például Szilvásvárad és Nagyvisnyó, Körmend és Zalalövő vezetése vállalná a vasúti szárnyvonalak üzemeltetését, amennyiben megismerhetnék annak pontos feltételeit. Hasonló helyzetben van Vésztő és Mezőhegyes vezetése is. – A vésztői önkormányzat zárt ülésen tett szándéknyilatkozatot arról, hogy megfelelő feltételek esetén átvennénk a településünket érintő vasúti szárnyvonalak működtetését – nyilatkozta lapunknak Kaszai János. A polgármester elmondása szerint szándékukat tegnap jelezték is a minisztérium felé, azzal a kitétellel, hogy zsákbamacskát nem vesznek. – Tudni szeretnénk, hogy mi a kormányzat valódi szándéka a szüneteltetendő vasútvonalakkal. Határozatot csak azután hozunk, miután láttuk a medvét – mondta Kaszai János. Információink szerint Sárrét Békés megyére eső részén a vésztőieken kívül még a dévaványaiak, a szeghalmiak, s a füzesgyarmatiak fontolgatják, hogy beszállnának egy kistérségi vasútba. Az biztos, hogy Orosházán nagy demonstráció lesz a héten a kormányzat által tervezett vasúti leépítések ellen.
A 3200 polgármesternek küldött tájékoztatóra válaszolva eddig 32 önkormányzat 10 vasúti vonalra vonatkozóan jelezte, hogy vállalná a térségi vasúttá átminősítéssel járó kötelezettségeket – közölte Ábrahám Gergely. A gazdasági tárca szóvivője elmondta, hogy a harmincnyolc vonal esetében decembertől már nem fogják megrendelni a személyszállítási szolgáltatást, ha az érintett önkormányzatok nem nyilatkoznak a térségi vasúttá minősítéssel kapcsolatban. A minisztérium egyébként értelmetlennek tartotta a vasutasok sztrájkját, mondván, hogy a jövő évi menetrend kialakítása még nem zárult le, és nem születhetett döntés a mellékvonalról sem.
Meg kell állítani a vasútvonalak megszüntetését, sőt a korábban felszámoltakat újra üzembe kell helyezni – mondta Fónagy János. A Fidesz szakpolitikusa hangsúlyozta, hogy a vonalak eddigi megszüntetésével az állam a remélt 2 milliárd forintot sem tudta megtakarítani. A megszüntetendő 38 mellékvonal hossza közel kétezer kilométer, ami a 7600 kilométernyi teljes magyarországi vasúti hálózat majdnem negyede. Utoljára Trianon miatt csonkoltak ekkorát a vasúti közlekedésen – hangsúlyozta Fónagy János.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.