Félsiker a távközlési cégekkel szemben

Önkorlátozó ajánlást fogadott el az előfizetőkkel kötött hűségszerződésekkel kapcsolatban a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, amely így kívánja elejét venni az utóbbi években megszaporodott panaszoknak. A hat távközlési szolgáltató, valamint két szakmai szervezet által aláírt vállalást a Nemzeti Hírközlési Hatóság üdvözölte, de nem tartja elégségesnek.

Bodacz Péter
2007. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Távközlési szolgáltatóknál természetes, hogy internet-előfizetés vagy új mobiltelefon vásárlása esetén egy-két évre szóló hűségnyilatkozatot is kötnek az ügyféllel. Ennek pontos körülményei – az elkötelezettség és az ezért járó kedvezmények rendszere – mindeddig tisztázatlanok voltak, így sok fogyasztó érezhette úgy, hogy az elsőre kedvezőnek tűnő szerződéssel végső soron rosszul jár. A sokszor valóban joggal kifogásolható esetek későbbi elkerülésére önszabályozó megállapodást hozott tető alá a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, amellyel a további panaszoknak és kifogásoknak kívánják elejét venni a legnagyobb hazai kábeles, vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók.
Az ajánlás aláírói – az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTS Datanet Távközlési Kft., az Invitel Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Zrt. – egyebek mellett vállalták, hogy az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel, míg a listaár és a kedvezményes ár különbözete, valamint az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű. A hűségidőszak lejáratáról a szolgáltatók az ajánlás szerint a továbbiakban időben értesítik az előfizetőket, akiknek a hozzájárulása nélkül, automatikusan nem hosszabbodhat a hűségnyilatkozat, és nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Mindemellett az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk sem szűnhet meg váratlanul: legalább 15 nappal előre kell hogy megtörténjen az értesítés, ám csak abban az esetben, ha a hűségidőszak lejárta után nyújtott szolgáltatás ára vagy más fontos jellemzője az előfizető számára hátrányosan módosul.
Az önkorlátozást üdvözölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is, ám azt nem tartja elegendőnek. Az NHH fogyasztói jogi képviselőjének álláspontja szerint alapvetően nincs gond azzal, hogy létezik hűségszerződés, a probléma inkább az ezzel kapcsolatos gyakorlatban rejlik, amelyet a szolgáltatók önként vállalása továbbra sem szabályoz megfelelően. Juhász Károly lapunkat arról tájékoztatta, hogy ő két igen fontos ponttal nem ért egyet az ajánlásban. A dokumentum kimondja ugyanis, hogy a hűségnyilatkozat a szolgáltató és a fogyasztó közötti magánjogi szerződés, a hűségszerződés további hatósági és jogszabályi korlátozására nincs szükség. A hatóság ennek elfogadásával Juhász szerint saját piacfelügyeleti jogköréről mond le. A szakember úgy látja, hogy a dokumentum ugyanakkor nem tartalmaz megnyugtató ajánlást a meghatározott időtartamú szerződések lejártával kapcsolatban sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.