Távközlési szolgáltatóknál természetes, hogy internet-előfizetés vagy új mobiltelefon vásárlása esetén egy-két évre szóló hűségnyilatkozatot is kötnek az ügyféllel. Ennek pontos körülményei – az elkötelezettség és az ezért járó kedvezmények rendszere – mindeddig tisztázatlanok voltak, így sok fogyasztó érezhette úgy, hogy az elsőre kedvezőnek tűnő szerződéssel végső soron rosszul jár. A sokszor valóban joggal kifogásolható esetek későbbi elkerülésére önszabályozó megállapodást hozott tető alá a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács, amellyel a további panaszoknak és kifogásoknak kívánják elejét venni a legnagyobb hazai kábeles, vezetékes és mobil távközlési szolgáltatók.
Az ajánlás aláírói – az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség, a GTS Datanet Távközlési Kft., az Invitel Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., a Pannon GSM Zrt., a UPC Magyarország Kft. és a Vodafone Zrt. – egyebek mellett vállalták, hogy az elkötelezettség időtartamának arányban kell állnia a kedvezményekkel, míg a listaár és a kedvezményes ár különbözete, valamint az előfizető idő előtti felmondásakor kiszabott kötbér sem lehet aránytalan, indokolatlan mértékű. A hűségidőszak lejáratáról a szolgáltatók az ajánlás szerint a továbbiakban időben értesítik az előfizetőket, akiknek a hozzájárulása nélkül, automatikusan nem hosszabbodhat a hűségnyilatkozat, és nem alakulhat át határozatlan időtartamú szerződéssé. Mindemellett az előfizetők jogviszonya és szolgáltatásuk sem szűnhet meg váratlanul: legalább 15 nappal előre kell hogy megtörténjen az értesítés, ám csak abban az esetben, ha a hűségidőszak lejárta után nyújtott szolgáltatás ára vagy más fontos jellemzője az előfizető számára hátrányosan módosul.
Az önkorlátozást üdvözölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is, ám azt nem tartja elegendőnek. Az NHH fogyasztói jogi képviselőjének álláspontja szerint alapvetően nincs gond azzal, hogy létezik hűségszerződés, a probléma inkább az ezzel kapcsolatos gyakorlatban rejlik, amelyet a szolgáltatók önként vállalása továbbra sem szabályoz megfelelően. Juhász Károly lapunkat arról tájékoztatta, hogy ő két igen fontos ponttal nem ért egyet az ajánlásban. A dokumentum kimondja ugyanis, hogy a hűségnyilatkozat a szolgáltató és a fogyasztó közötti magánjogi szerződés, a hűségszerződés további hatósági és jogszabályi korlátozására nincs szükség. A hatóság ennek elfogadásával Juhász szerint saját piacfelügyeleti jogköréről mond le. A szakember úgy látja, hogy a dokumentum ugyanakkor nem tartalmaz megnyugtató ajánlást a meghatározott időtartamú szerződések lejártával kapcsolatban sem.
Putyin csak játszadozik Donald Trumppal?
