Sólyom László aggályai

Aránytalanul korlátozza a szólásszabadságot, hátrányos megkülönböztetést tesz, sérti a polgárok személyes önrendelkezési jogát, valamint a jogbiztonságot is az Országgyűlésben nemrég elfogadott gyűlölettörvény. Mindezek miatt a köztársasági elnök nem írta alá a jogszabályt, hanem előzetes kontrollra tegnap megküldte az Alkotmánybíróságnak.

2007. 11. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Október 29-én fogadta el az Országgyűlés a kormánypárti képviselők voksaival a gyűlölettörvényt. A jogszabály-módosítás benyújtásának az volt az előzménye, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Magyar Gárda megalakulását követő nemzetközi sajtótájékoztatón váratlanul bejelentette: a kormányzat kezdeményezi a polgári törvénykönyv (Ptk.) módosítását a gyűlöletbeszéd és a gyűlöletkeltő megnyilvánulások visszaszorításáért. Az új rendelkezés a Ptk.-ban az olyan megnyilvánulásokat kívánta szankcionálni, amelyek bizonyos kisebbségi csoportokhoz sorolható emberek személyiségi jogait érintik, mégpedig úgy, hogy magát a csoportot, a közösséget sértik meg.
A köztársasági elnök álláspontja szerint a jogszabály aránytalanul korlátozná a véleménynyilvánítás szabadságát. A sértett csoporthoz tartozó személyek ugyanis külön-külön is perelhetnének, s egy adott kifejezés miatt perek sokasága indulhatna. A megítélhető kártérítés így összességében a büntetőjogi elmarasztalásánál is súlyosabb következményhez vezetne.
*
– Ez elrettent a demokratikus társadalomban szükséges, nem sértő véleménynyilvánítástól is, és akadályozná a szabad, érvelő közvélemény működését – szögezte le a köztársasági elnök.
A személyes önrendelkezés jogát Sólyom László szerint azért sérti az új rendelkezés, mert nemcsak magánszemélyek perelhetnének, hanem jogvédő szervezetek is. A személyiségi jogot ugyanakkor személyesen kell gyakorolni. A jogállam alapelvével, a jogbiztonsággal is ellentétes a törvény, mert bizonytalan, hogy a védelemre érdemesített kisebbségi csoportokat miként lehet meghatározni, azonosítani. Vajon az ország vagy csak egy-egy település egész lakosságát kell-e viszonyítási alapnak tekinteni? A jogszabály egyébként a faji, vallási, nemzeti kisebbségi hovatartozás, illetve a nemi identitás alapján védte volna a közösségek méltóságát. Az államfő szerint ebből ered az alkotmány újabb rendelkezésének, a diszkrimináció tilalmának a megsértése is.
– Ellentétes a diszkrimináció tilalmával, hogy a kisebbségben nem lévő személyek nem részesülnek a törvény védelmében, noha lényeges személyiségi vonásaik éppoly méltóak a védelemre – állapította meg Sólyom László. Mindezek miatt a köztársasági elnök nem írta alá a jogszabályt, holott azt az Országgyűlés elnöke sürgősséggel kérte. Sólyom László az új rendelkezéseket megküldte az alkotmánybíráknak.
Az Alkotmánybíróság (AB) – a jogszabály szerint – soron kívül dönt az előzetes normakontrollról.
Közben Lomnici Zoltán, a Legfelsőbb Bíróság (LB) elnöke elmondta: a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) megkeresésére a nyáron valóban a Ház alkotmányügyi bizottságához fordult, és jogszabálytervezetet is előterjesztett. Ám végül nem ebből a javaslatból lett törvény, a Ptk. módosítását ugyanis az igazságügyi tárca kezdeményezte. Az LB elnöke hangsúlyozta: ő másfél évvel ezelőtt már megkereste az AB-t, azt kérve, hogy értelmezzék az alaptörvénynek a személyiségi jog védelmével összefüggő szakaszait. Az ügyben eddig nem döntöttek a bírák.
A kifogásolt szabályokat előkészítő igazságügyi tárca szakállamtitkára, Gadó Gábor lapunk kérdésére közölte: örül az államfő döntésének, mert így rövid határidőn belül kiderülhet, hogy alkotmányos volt-e a Ptk. módosítása. Mint arról beszámoltunk, a kormánytöbbség által elfogadott törvénymódosítás értelmében azok az emberek, akiket magyarságuk miatt ér sérelem, nem perelhetnének, de ugyanúgy a nők sem, hiszen a társadalmunkban ők sincsenek kisebbségben.
Répássy Róbert, a Fidesz frakcióigazgatója szerint pártja éppen az államfő által is említett érvek miatt nem szavazta meg a polgári törvénykönyv módosítását. A legnagyobb ellenzéki párt politikusa hangsúlyozta: a kormánypártok jogszabály-módosítása jogbizonytalanságot okozna, s azzal, hogy egy adott ügyben perek százai indulhatnának meg – még abban az esetben is, ha a konkrétan megsértett fél nem akarja jogi útra terelni az ügyet –, a joggal való visszaélés széles tárházára nyílna lehetőség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.