A nagy gabonabiznisz

Az elmúlt években nagyjából harmincmilliárd forintnyi uniós támogatást fordított Magyarország az intervenciós raktárak kiépítésére. Októberben kiderült: a raktárakból 250 ezer tonna gabona hiányzik, a tárca 26 raktározó ellen kezdeményezett eljárást több mint ötmilliárd forint értékben. Járvás István (Fidesz), aki két éve ostromolja a beruházásokkal kapcsolatos észrevételeivel és kérdéseivel a minisztériumot, úgy véli: most már kimondható, a nagy „raktárépítési boom” jó és biztos pénzt hozott a tárca klientúrájának, és súlyosan megkárosította az agrártársadalmat.

Szarka Ágota
2007. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Senki sem vitatja azt, hogy raktárakat igenis építeni kellett, csak nem mindegy, hogy milyen szempontok alapján történt mindez – mondta lapunknak Járvás István, a Fidesz jászsági országgyűlési képviselője, aki maga is gazdálkodó. Emlékeztetett: az AVOP forrásaiból finanszírozott pályázatok keretében az elmúlt két évben hét „megaraktár” épült fel, 17 nagynak mondható és számos kisebb, összesen több mint hárommillió tonna kapacitással. (A megaépíttetőkre vonatkozó dokumentumokat egyébként a tárca csak több mint féléves huzavona után adta ki a honatyának. Üvegzsebtörvény ide vagy oda, az adatvédelmi biztos állásfoglalásához kötötték az információk átadását. Péterfalvi Attila már áprilisban megírta, hogy közérdekű adatokról van szó, tehát a tárcának közölnie kell a cégek neveit. Ennek ellenére – dokumentumok szerint – csak szeptember végén, ráadásul csak újabb írásbeli kérésére küldték meg Járvásnak a listát. Mondhatni, az ügyet el akarták felejteni.)
A megaraktárak átlagban negyedmillió, a legnagyobb, Adonyban, 550 ezer tonna gabona befogadására alkalmas – legalábbis papíron. Ahogy a honatya mondta, kapott olyan hírt, ami szerint volt, hogy a tárolóépületek teljes légköbméterére jelentették be a kapacitást, holott ahhoz, hogy a gabonát minőségromlás nélkül lehessen tárolni, komoly szabályoknak kell megfelelni. Így meghatározzák azt is, hogy a gabonát milyen vastagságban szabad tárolni. Az erre vonatkozó szabályozást egyébként a tárca jelentősen enyhítette már 2005-ben.
Garancia a megaberuházóknak
Mire felépültek a raktárak, elfogyott a termény: harmincöt éve nem volt ilyen alacsony a világon a raktározott gabona menynyisége, mint idén. Az uniós intervenciós készletek zömét elszállították az országból, és közben kiderült, az EU 2009-től nem finanszírozza a kukorica tárolását, ami a magyar gabonatermelés nagy részét kiteszi. Ez a reform eleve hátrányosan érinti Magyarországot, ezt tetézi, hogy az intervenciós megaraktárakkal olyan szerződéseket kötött az előző években az agrártárca, amelyek ennek dacára garantálják a megaberuházók nyereségét négy évig. A rossz időjárást persze nem lehet előre kalkulálni, de a közösség agrárium világát érintő finanszírozási változtatásai régóta a levegőben voltak, csak éppen a hazai döntéshozók stratégiáját nem befolyásolták ezek a lehetőségek. – Talán azért, mert más szempontok fontosabbak voltak – vélte Járvás. Tény: a zömmel megaraktárakra költött uniós pénzből az országot tele lehetett volna szórni húsz-harminc, akár ötven kilométeres körzetenként, az ott termelő gazdák igényeit kiszolgáló kisebb tárolókkal. Ez lett volna az ésszerű, de bizonyos köröknek nem lett volna olyan nagy üzlet.
– Tudni kell, hogy az uniós intervenciós raktározás tarifája több mint kétszerese a hazai átlagnak. Tehát aki több százezer tonnás kapacitásra tud szert tenni, annak biztosan és hamar megtérül a beruházásra fordított pénze, különösen úgy, hogy az AVOP révén 40 százalékot az unió fedez. És különösen úgy, hogy az állam gondoskodik arról, hogy a raktár tele legyen – mutatott rá a politikus. Az állam pedig mindent megtett a „megák” jólétéért: ahogy az EU megkezdte az intervenciós készletek kiszállítását, úgy ürítették ki a kis raktárakat, és töltötték fel a megaraktárakat. Csakhogy az áttárolási díjat a magyar állam fedezte – közpénzből. Hogy kinek volt ez üzlet? A kisebb tárolóknak és a magyar államnak biztosan nem.
Az intervenciós gabona tárolására négyféle – A, B, C és D típusú – szerződést kötött a szaktárca felügyelete alá tartozó Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal. Ezek közül a D típusú volt a legelőnyösebb. Ez négy évig garantálja: bármi történik – ha el is viszik a gabonát közben –, legalábbis a készenléti díj jár. Ez ugyan kevesebb, mint az amúgy is magas bérleti díj, de biztos pénz. Ilyen szerződést többnyire a „megákkal” kötöttek. Az adonyi raktárral például akkor, amikor maga az épületkomplexum még kész sem volt. A kisöpört kicsik általában csak addig kapták a pénzt, amíg ott volt az áru, mivel jóval előnytelenebb szerződéseket kötöttek velük. Többek között azért, mert a legkedvezőbb szerződésformára csak egy hétig lehetett bejelentkezni, nem is nagyon „reklámozták”: aki nem látta, nem lógott a neten, az lekésett. – Akinek viszont volt jó cimborája a minisztériumban, értesült a lehetőségről – vélte Járvás. Azt mondta: a nagy raktáraknak a D típusú szerződés alapján még 2008-ban is fizetjük a kiürített, az országból elszállított intervenciós gabona után is a tárolási költségeket közpénzből; szerinte az összeg a jövő évi agrárköltségvetésben árfolyamkockázatként van elbújtatva, mintegy 5 milliárd forint értékben. Szerinte a politika eleve súlyosan befolyásolta már a raktárépítésre szánt pályázati pénzek elosztását is. Ezt bizonyítja, hogy akadtak olyan „kiválasztottak”, akik öt-hat pályázatot is beadtak, és mind nyert.
Akik viszont nem voltak benne a „brancsban”, azt tapasztalták: a pályázatuk jó volt ugyan, de forráshiányra hivatkozva elutasították őket. – A helyzetet jellemzi, hogy az egyik legnagyobb támogatási összeget egy turisztikára szakosodott cég nyerte el
Szolnok megyében – mutatott rá a Fidesz képviselője.
Az agrárpénzek útja
– Az is érdekes – mondta –, hogy a nagy raktárak szinte mindegyike síktároló, azaz többfunkciós. Ha nincs éppen gabona, mást is lehet ott raktározni. Adonyban például hatalmas területen 80, egyenként 3000 négyzetméteres épületet húztak fel.
– Komplett logisztikai központok épültek, jó közlekedéssel, amiket bármikor át lehet állítani a gabonatárolásról másra. És ez nem is lenne baj, csakhogy az agrárium pénzei vannak benne… A kicsik egyébként zömmel csak az úgynevezett toronysilókra nyertek pénzt. Ezek viszont csak gabonatárolásra alkalmasak. És velük kötötték meg a takarékos – azaz előnytelen – szerződéseket is – hallhattuk. Járvás összegzése szerint a „nagy magyar magtárépítési boom” egyáltalán nem nevezhető sikersztorinak, akkor sem, ha csak a minimális szakmai elvárásokat vesszük alapul. Sok kisebb síktároló építése lett volna az ésszerű, olyan elosztásban, hogy a gazdálkodók költséghatékonyan el tudják érni őket, elvégre ez a céljuk. A megamagtárakba esetenként száz kilométerről kellene szállítani a gabonát, ezek a távolságok nem hidalhatók át, főképpen aratáskor. Mindez súlyos többletköltséget jelent a gazdáknak: a pluszforrás előteremtése viszont a kicsiket sújtja leginkább. Tehát ismét egy olyan „fejlesztésről” beszélhetünk, ami a dél-amerikai típusú latifundiumok kialakítását ösztönzi, segíti a kicsik és a közepes gazdálkodók rovására.
– Az adonyi tárolót például úgy tüntették fel, mint annak a bizonyítékát, hogy milyen eredményesen lehet bevonni a külföldi tőkét a magyar agráriumba. Ezzel szemben az igazság az, hogy a nyolcvan százalékban külföldi beruházó tulajdonolta cég által megpályázott tároló létrehozásához a Magyar Fejlesztési Bank biztosította a kilencmilliárdos hitelt, az áfa finanszírozására pedig plusz 2,2 milliárd forintot kaptak a banktól az állítólag tőkeerős beruházók, amelyek között mindössze 15 százalékban képviseltetik magukat a magyarok – szögezte le Járvás. Hangsúlyozta: az a tény, hogy az intervenciós készletekből a kálón túl még negyedmillió tonna gabona eltűnt, felveti a pályázatok ügyében döntést hozók felelősségét is. Beszédes adat, hogy Nógrádban például a megyében tárolt készlet több mint 25 százaléka veszett el, Hajdú-Bihar pedig egymagában produkálta az összes, az országban intervenciósan tárolt gabona veszteségének több mint 27 százalékát, míg például Jász-Nagykun-Szolnok megyében a veszteség aránya minimális.
Valakinek biztos jó üzlet
„A raktárosnak felróható okból keletkezett veszteség a tárolás során a szükséges technológiai árukezelések elvégzésének elmulasztása miatt bekövetkezett minőségromlásból, továbbá a betárolt készlet hiányából ered” – írta válaszában a tárca a képviselőnek. Eszerint a raktárkészletek ellenőrzése finoman szólva is kívánnivalót hagyott maga után, ráadásul a pályázatok elbírálásának feltétele volt a magas uniós követelményszint teljesítése is, ám a készlet apadása miatt keletkezett hatszáz jelentés bizonyítja, e téren is hiányosságok voltak. Járvás szerint a tárca a pályázatok elbírálása során nem járt el megfelelő gondossággal. És ez a legfinomabb fogalmazás. A drasztikusabb az, hogy a szakmai szempontokat tette félre egyéb érdekek miatt. Az eredmény: az agrárium és az egész ország vesztesége. A tárca azt mondta: a veszteség mindössze
2,98 százalékos, ami a magyar viszonyokat tekintve „jó eredmény”. És valakiknek jó üzlet is lehetett – fűzhetjük hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.