Főúri kincsek vándorúton

Miközben Budapesten a leglátogatottabb kiállítások közé tartozik az Iparművészeti Múzeum Esterházy-kincseket bemutató tárlata, a hercegi család gyűjteményeiből több újabb kiállítás is nyílt az utóbbi időszakban. Compiegne-ben II. Miklós herceg gyűjteményét mutatják be, Versailles-ban a királyi lakosztályban láthatók a fraknói vár ezüstbútorai. Folynak a tárgyalások egy olyan tárlatról is, amely a moszkvai Kremlben prezentálná az Esterházy-kincstár kiemelkedő értékeit.

P. Szabó Ernő
2007. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Párizs)
Útra kelnek a főúri kincsek, új korszak kezdődik Kismarton (Eisenstadt) és Fraknó (Forchtenstein) történetében. Az 1992-ben létrehozott Esterházy Alapítvány működésének köszönhetően újra előtérbe kerül a hercegi család művészetpártoló tevékenységének jelentősége.
Ebből a tükörből szemlélve is izgalmas megvilágítást kap az a kiállítás, amelyen más európai főúri, királyi udvarokból, múzeumokból származó műtárgyakkal együtt az Esterházyak műkincsei is szerepelnek. De talán még fontosabbak a nevezetes versailles-i tükrök, hiszen részben a híres Tükörterem ad helyet a napokban megnyílt nagy kiállításnak, az Amikor Versailles-t ezüsttel bútorozták című, 2008. március 9-ig nyitva tartó kiállításnak. XIV. Lajos király uralkodása alatt kezdődött az ezüstbútorok fénykora, az asztalok, karosszékek, gyertyatartók, kandallóernyők, balusztrádos korlátok a sok-sok gyertya fényében ragyogó fényességet varázsoltak a termekbe, pazar környezetet biztosítva mind az udvar számára rendezett fogadásokhoz, mind a kiemelkedően fontos diplomáciai eseményekhez, mint amilyen például a genovai dózse vagy a sziámi király követének látogatása volt 1685-ben, s a következő évben.
Három és fél mázsás asztalok, egytonnás balusztrád – a bútorok már méreteikkel is lenyűgözték szemlélőjüket, a Gobelin mesterei tudásának köszönhetően pedig esztétikai szempontból is a legmagasabb értékű műtárgyak emelték a királyi környezet fényét – mindaddig, míg a háború miatt pénzszűkébe került XIV. Lajos egy rendelettel be nem olvasztatta az udvarában található legtöbb ezüstbútort. Így történhetett, hogy a kiállításon elsősorban a dán királyi gyűjtemény, Drezda, Hannover és persze az Esterházyak bútorai reprezentálhatják az ezüstbútor fénykorát.
A Napkirály portréja megjelenik azon a kiállításon is, amelyet a Párizstól hetven kilométerre lévő Compiegne-kastélyában rendeztek Nicolas II. Esterházy, 1765– 1833 un Prince hongrois collectionneur (Esterházy II. Miklós, 1765–1833 egy műgyűjtő magyar herceg) címmel. Charles le Brun XIV. Lajos apoteózisa című, 1677-es festménye a budapesti Szépművészeti Múzeumból érkezett az egyik leghíresebb franciaországi királyi kastélyba, amelynek gyűjteményeit, uralkodói lakosztályait, híres parkját évente több százezren keresik fel. Aligha rendezhették volna jobb helyen a kiállítást, hogy széles körben megismertessék a franciákkal II. Miklós herceg gyűjteményeit, környezetét, a gyűjtő személyiségét. A festmények mellett gazdag grafikai anyag utazott a Szépművészetiből Compiegne-be, számos művet kölcsönzött az Iparművészeti Múzeum és az Esterházy Alapítvány is. A január 7-ig látogatható tárlat egy olyan sorozatba illeszkedik, amely az európai uralkodói, főúri mecenatúrát mutatja be, Emmanuel Starcky művészettörténész, a kastély igazgatója rendezésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.