Barokk zene kortárs szerzőtől

Január 25-én a Batthyány téri Szent Anna-templomban, 26-án a belvárosi egyetemi templomban ad koncertet este fél nyolckor Thomas Tibérius Solymosi. A Franciaországban élő orgonaművész-zeneszerző az első hangversennyel egy napon fél négykor a korzikai orgonákról beszél a Magyar Egyházzenei Társaság tanácstermében, február 4-én pedig a hangszer társadalmi státusáról tart előadást a Zeneakadémián. Solymosival műveiről és életének alakulásáról beszélgettünk.

Sashegyi Zsófia
2008. 01. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanulmányait még Magyarországon kezdte, mielőtt Franciaországba emigrált volna.
– Igen, Baróti Istvánnál kezdtem tanulni, és ez volt a szerencsém. Rögtön barátok lettünk, ő nagyon finoman és óvatosan tanította nekem az orgonálást. A gimnázium elvégzése után beiratkoztam a konzervatóriumba Lehotka Gáborhoz. Abban, hogy 1980-ban emigráltam, neki nagy szerepe volt. Huszonnégy éves voltam, amikor emigráltam. Óriási szerencsém volt, mert éppen akkor indult a bordeaux-i konzervatóriumban az orgona tanszak, s ide rögtön beiratkoztam. Közben tanítottam, és a konzervatórium elvégzése után hosszú évekig templomi orgonista voltam. Megtanultam improvizálni, amit Magyarországon az akkor uralkodó légkör miatt nem lehetett, ezzel ugyanis néha sokkal pontosabban lehet kimondani a dolgokat, mint a szavakkal. Van egy orgonamisém, amelyben például a felajánlási szakaszban gúnyt űzök a fémpénzek csilingeléséből és a papírpénzek súrlódásából. Nagyon érdekes feladat összevetni a komoly spirituális érzelmeket a mai világ perverzitásával. Tulajdonképpen ez a nyelvezet az egyetlen, ami modern a zenémben.
– Mikor kezdett zenét szerezni?
– A zeneszerzés egyik nagy kiváltó oka az emigráció volt. Nem azért lettem zeneszerző, mert az szerettem volna lenni, hanem mert a társadalmi kényszer vitt rá. A zeneszerző nem magát fejezi ki, sokkal inkább a társadalom fejezi ki magát rajta keresztül. Mozart nem volt zseni, csak a kora volt olyan, ami miatt a zenéje zseniális lett.
– Mégsem mindegy, hogy valaki megtalálja-e azt a nyelvet, amelyen ki tudja fejezni a korát, ehhez zsenialitás kell.
– Inkább tudomány. Szerintem zsenialitás nem létezik, sőt, tehetség sem. A zene mindig a királyok, hercegek, grófok, az egyház nyomására született, ezek készíttettek a pompájukhoz, a liturgiájukhoz, a ceremóniáikhoz műveket. A klaszszikus zene ilyen nyomás alatt jött létre. Püthagorasz kimutatta, hogy a zene tudomány, a XVIII. század ezt a tudományt a legmagasabb szintre fejlesztette, és a szürkeállományunk, valamint a társadalmi közeg azóta olyan, hogy nem tudunk ezen felül jutni. Bach maga mondja: mit néznek engem, mit tapsolnak? A megfelelő időben a megfelelő hangot le kell lenyomni. Csak a hely és az idő számít.
– Mit hallhatunk öntől a január 25-i, illetve 26-i koncerteken?
– A Szent Anna-templomban az életművem első szakaszában született művek közül játszom. Az emigráció után kioldódott bennem egyfajta feszültség, ez az időszak tulajdonképpen stílusgyakorlat volt számomra. A következő periódusban a Portugáliában szerzett tapasztalataimat öntöttem hangokba. Ebben az országban jöttem rá, hogy az orgona szó csak gyűjtőfogalom; minden országban a nép gondolkodása szerint épül fel. Német darabokat például nem lehet eljátszani egy portugál orgonán. A harmadik szakasz a korzikai, s az idetartozó művek hangzanak el a második, egyetemi templombeli koncerten. Korzikán háromszor jártam, tizenegy koncertet adtam. Úgy gondoltam, visszahelyezem magam abba a korba, amelyikben ezek a hangszerek születtek, és a mai tudásommal olyan barokk zenét alkotok, amely híd a klasszikus és a modern között.
– Ugyanekkor előadást is tart a korzikai orgonákról.
– Az előadásom első része az olasz típusú ripieno-orgonáról szól – ebből Magyarországon egyetlenegy van, a farkasréti templomban. Ez egy kis orgona, egyetlen, osztott klaviatúrával, olasz pedállal. A második szakaszban az orgona és az orgonista marginalizált társadalmi helyzetéről fogok szólni.
– Nemrég dedikálta frissen kiadott kottáját.
– Ezt a művet, amelynek címe Calvi himnusza, egy olyan orgonára írtam, amely 1774-ben épült, akkor, amikor XVI. Lajost és Marie Antoinette-t megkoronázták. Ez már a barokk vége. Az volt az alapgondolatom, hogy ha a királyt itt koronázták volna, és én írtam volna a koronázási misét, hogyan tudnám neki a hangszer leggazdagabb színeit megmutatni olyan klasszikus barokk formában, ami nem több, mint tíz perc. A kotta első oldalán egy felirat olvasható. Causa nostra aeterna – a mi örök ügyünk. Számomra az orgona, mint hangszer egy olyan ügy, amivel a humanista embernek örökké foglalkoznia kell. Ez a gondolat ellentmond a fogyasztói társadalomnak. Ez egy ügy, a filozófia és a tudomány örök ügye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.