Hátsó udvarok

A fotográfia Rousseau-ja, így nevezték barátai, a szürrealisták Eugčne Atget-t, akinek felvételeiből az egyik legtekintélyesebb berlini kiállítócsarnokban, a Martin Gropius Bauban látható retrospektív tárlat január 14-ig. A régi Párizs mára eltűnt épületei, jellegzetes figurái jelennek meg képein, részletek, amelyeken a teljesség iránti vágy fogalmazódik meg.

P. Szabó Ernő
2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le Flaneur – ezt a címet adta 1882-ben megjelentetett hetilapjának Eugčne Atget, az alig huszonöt éves francia fiatalember. Magyarra szinte lehetetlen lefordítani a szót, hiszen sokkal többet jelent, mint amit a szótárban olvashatunk: kószálót, csatangolót, cél nélkül sétálót. Valójában arra a nagyvárosi polgárra utal, akinek az urbánus környezet nem egyszerűen az élet kereteit jelenti. A flaneur látszólag cél nélkül sétál, valójában azonban a teljességet igyekszik megélni, amelyet a metropolis biztosít a maga nyüzsgő életével, sugárútjaival és tereivel, pompás épületeivel és meghitt zugaival, a nyüzsgő tömeggel és a csenddel, amely a parkok padjain üldögélőt körülveszi. Hol is élhetne máshol, mint Párizsban, ahol a csupán négy számot megért humoros hetilap megjelent, s persze mikor is válhatna jellegzetes figurává, mint a XIX. század végén, amikor a fény városa Hausmann báró nagyszabású városrendezési terveinek köszönhetően igazi világvárossá változott?
Az egyik szám címlapján éppen Atget rajza látható, előkelő dámát és az élet örömeibe láthatóan belefáradt lovagját ábrázolja a budoárban, a másik címlap egyszerre utal a színház és a képzőművészet világára, hiszen a felirat a híres-hírhedt Salon kiállításait idézi, de a függöny, amelyet a kíváncsi, kezében festőeszközöket tartó formás fiatal hölgy éppen elhúzni készül, egy színpadot választ el a közönségtől. Mintha nemcsak a párizsi polgárok életébe kívánna bepillantást adni a lap, de vallomás, önéletrajzi töredék is volna, utalás arra, amit Eugčne Atget megélt, s mintha előre jelezné azt is, amivé később válik.
Ez a kettősség annál inkább fontos, mivel Atget életéről valójában keveset tudunk. Libourne-ban született, korán árva lett, Bordeaux-ban nevelkedett a nagyszüleinél. Huszonegy évesen nagy tervekkel érkezett Párizsba, a Zenei és Színházi Konzervatóriumba azonban csak második próbálkozásra jutott be. Akkor azonban már behívták katonai szolgálatra, így két éven át hősiesen küzdött, hogy egyszerre álljon helyt a konzervatórium vizsgáin és a 62. gyalogezred harcgyakorlatain. Az első nem sikerült, 1881-ben kizárták a konzervatóriumból, katonai szolgálatából nagyszülei halála miatt bocsátották el idő előtt. Akkor született meg a rövid életű lap, a Flaneur, de Atget hamarosan visszatért a színház világához. 1886-ban ismerkedett meg Valentine Compagnonnal, későbbi feleségével, akivel több évtizeden keresztül játszott vidéki városokban, majd párizsi külvárosokban, miközben ismeretterjesztő előadásokat tartott a színház világáról.
Kortársai szerint harmadosztályú szerepekben játszott, de ő egészen 1912-ig színésznek nevezte magát névjegyén annak ellenére, hogy akkorra megalkotta fotográfiai életművének jelentős részét. Első felvételeit 1882-ben készítette, 1892-ben jelent meg első hirdetése a La Revue des beaux-arts című folyóiratban, amelyben „művészek számára készült dokumentumként” igyekezett népszerűsíteni tájakat, fákat, virágokat, pittoreszk részleteket ábrázoló felvételeit. Ezekkel a képekkel indult a Paysages-Documents sorozat, a nagy vállalkozás, amely a sikertelen színészt azzá tette, amiként ma is tiszteljük, a fotográfia történetének meghatározó alakjává. A régi Párizsról talán senki nem tudott annyit, mint ő, megannyi részletet ma már csak az ő képeinek köszönhetően ismerünk. Egyik barátja így írt róla: „Ismeri a nagy repertoárt éppen úgy, mint a legromosabb hátsó udvarokat a régi Párizsban.” Sikerének talán éppen az a titka, hogy a fotográfiában ugyanazt kereste, mint a színházban vagy a lapkiadásban: az élet teljességét, amely a részletek sokaságából áll össze. Legújabb méltatóinak egyike, Eric Hazan 2002-ben Prousttal állítja párhuzamba, hiszen az ő életművük „Franciaországban a két utolsó nagy kísérlet arra, hogy valami teljeset hozzanak létre – nem egy-egy műalkotás totalitását illetően, sokkal inkább egy sajátos világ egészét átfogó ismeretanyagként”.
Lámpaernyőket áruló férfi a Rue Lepic utcakövein, piaci jelenet a Rue Mouffetard-ban – jellegzetes figurák a régi Párizsból, olyan helyszíneken, amelyek máig a város mitikus pontjai közé tartoznak. Sikátorok, amelyeket régen elbontottak, kirakatok, amelyeket régen átalakítottak, hátsó udvarok és lépcsőházak, parkok és folyóparti képek, városfalak, amelyekből mára talán semmi nem maradt, a harmadik világ bádogvárosait idéző bódék a Porte d’Italie környékén… Prostituáltak, akik ma is úgy lesik a vendéget, mint az idők kezdetén, clochard-ok, akik ma ugyanúgy a metró szellőzőnyílásain kiáramló levegővel melegítik maguk, mint Atget idején. Hét nagy albumba rendezte a fotográfus a képeket, amelyeket az 1900-as világkiállítás lázában égő városról szóló könyvek is egyre gyakrabban közöltek, s amelyekből a nagy közgyűjtemények egyre nagyobb számban vásároltak. A párizsi történeti könyvtár ma több mint ötezer felvételét őrzi, a Bibliothčque National de France 3600-at, de a londoni Victoria & Albert Museum vagy a berlini Kunstbibliothek is tekintélyes gyűjteményt mondhat a magáénak Atget felvételeiből.
Hogy az életmű ilyen teljességben fennmaradt, abban a közgyűjtemények nagy vásárlásai mellett Atget barátainak is kiemelkedő szerepük van. Elsősorban Berenice Abbott-nak, aki megmentette a hagyatékban maradt 1787 negatívot és 10 000 levonatot, s aki saját, New Yorkban készült képeivel továbbvitte a francia fotográfus örökségét. Miközben azonban a régi Párizst ábrázoló képek dokumentumértéke egyre inkább nyilvánvalóvá vált, Atget a modern művészet történetének is fontos szereplőjévé avanzsált. Halála előtt egy évvel, 1926-ban a La Révolution surréaliste című folyóirat a címlapján közölte egyik felvételét. A kép a Bastille téren készült 1912-ben egy csoportról, amelynek minden tagja az égre tekint. Napfogyatkozásra várnak, fölemelt kezükben kormozott üveggel, de a folyóirat címlapján a fotó a titokzatos, sok-sok képzettársításra alkalmas Az utolsó átváltozás címet kapta. S valóban titkokat őriz Atget sok-sok felvétele, sorsok, történetek sűrűsödnek a képeken. A Művészet a régi Párizsban sorozat egyik felvételén például egy vendéglő, az Au petit Dunkerque bejáratát látjuk, s a nyitott ajtóban egy férfialak elmosódott képe jelenik meg, mintha szellemalak volna. A régmúlt üzenetét hozza? A szürrealizmus álomszerű képeinek előhírnöke? Vagy talán maga az egykori flaneur, aki hosszú sétái során megpihen egy pohár jóféle normandiai almabor mellett?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.