iPod-generáció

K U L T Ú R S O K K

Tóth Szabolcs Töhötöm
2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szívből drukkolok, hogy a magyar közszolgálati televízió most indult Modern képmesék című sorozatában minél több tehetséges fiatal alkotó kapjon megbízást: ha ők lehetőséghez jutnak, már megérte a vállalkozás – függetlenül attól, hogy emellett sok teteje e rajzfilmnek aligha lesz.
Kétségkívül igazságtalan az első két részből ítélni egy nyolcvan részesre tervezett műsorfolyamról. Haszontalanságát azért merem szemtelenül megelőlegezni, mert e sorozat – akarva-akaratlanul – része annak a szimbolikus politizálásnak, amely az utóbbi hét-nyolc évben eluralkodott Magyarországon. Erről pedig már vannak tapasztalataink.
Hogy mi a probléma a „szimbolikus politizálással”? Számomra az, hogy erős elhatározással, világtúrabakanccsal vágunk neki a politikának, visz a nagy indulat, hogy aztán az első pocsolyánál beleragadjunk a metaforákba. Így lesz a „reform” szóból valami önmagáért való távoli jó, a cselekvésből így lesz építő vita, a munkából ötletroham.
Ezeknek a metaforáknak a megalkotásán, kiterjesztésén és választókba sulykolásán persze rengeteg profi politikus és tehetséges kommunikációs szakember buzgólkodik. Nem tagadom, hogy adott esetben a szép hasonlatok, a képi beszéd még segítheti is a gondolkozást és a tisztánlátást, ám a szimbolikus politizálás mégiscsak az alkímia démoni paródiája marad: hogyan születik a nagy ívű víziókból szmötyi.
A magyar politikai dagonyában ilyen most a haladás és maradiság kérdése, amely először is a konzervatív tábort fojtogatja, ám tekintve, hogy a jelenlegi kurzus mekkora energiákat fektet e kép kiteljesítésébe, az ember megérti, miért nem marad idő a valódi cselekvésre: a progresszió és imázsának felépítése, ugye, embertelenül időigényes foglalatosság, még ha kevesebb hasznot hajt is, mint a rendszeres reggeli torna.
Most itt van a Modern képmesék című, kétperces részekből álló animációs és ismeretterjesztő sorozat, amely egyszerre lép a Magyarázom a mechanizmust, azaz dr. Agy nyomdokaiba, és ad egyben valami fricskát is a korábbi népnevelő próbálkozásnak – miközben végső soron ugyanazt csinálja. És ugyanúgy állami pénzből (90 millió forintot egyenesen a Miniszterelnöki Hivatal utalt ki a stábnak). Saját mítosza szerint technokrata, gyakorlatias és modern tehát ez a mese, csak hát eközben éppúgy romantikus, mint a radikális jobboldal turáni hagyománya. Igaz, e romantika jelmondata az antitézis jegyében a „ne legyen úgy, mint régen volt” kijelentésre módosul, a búsongás szerepét pedig a találjuk ki Magyarországot néptanítói hevülete veszi át.
Persze a tudatállapot érthető: gyökere – ahogy a nemzeti romantika esetében is – ugyanúgy a mélymagyar depresszió, legfeljebb a megmondom a tutit iparág ma már jobban eladható termék, mint a kocsmai cigányzene.
A progresszió iránti tiszteletét a Modern képmesék nem is rejti véka alá, amikor beharangozóját így kezdi: „Lovas nemzet voltunk, lóerős nemzetté lettünk”; hogy ez mit is jelent pontosan, nehéz lenne megmondani, főként, hogy nyakunkon a százdolláros olajár, és hát az embernek ilyenkor nagyobb a bizodalma a szélkerékben meg az atomenergiában. De ez legyen a készítők gondja. (Köztük Tóta W. Árpád forgatókönyvíróé, aki az Index hírportál publicistájaként nemrég még sóval szándékozta behinteni a köztelevízió helyét – gondolom, most azért megvárja, míg lemegy a sorozat.)
Az első minifilmek képi világa az egykoron nagy sikert arató Magyar népmesék rajzfilmszéria 2.0-s változata: enyhén kifigurázza és átkódolja a régi mesefilmet az elmúlt pár évben kultuszfilmsorozattá vált South Park vizuális receptje szerint. Természetesen ez csak egy a sok kész recept közül, amelyek ma már szabadon hozzáférhetők: az alkotók például ügyesen illesztik be a letisztultság és átláthatóság, a minimalizmus formanyelvét mondandójukba, hiszen tudják, sejtik, ezek a képi eszközök nem csupán funkcionálisak, hanem egy mások által már gondosan felépített, pozitív üzenetekkel szépen telepakolt csomag részei is.
Az Apple cég például nem kevés pénzt ölt a szuper cool életforma és az életet megkönnyítő, okos technológia marketingjébe. Sokféle elemből tevődik össze ez a leves, ennek egyik része nyilván a jól felismerhető formai nyelv, egyfajta mikroelektronikai Bauhaus, és még sok olyan dolog, amely segítséget nyújt a fogyasztói élmény megteremtésében. Egyáltalán nem gondolom, hogy ez valami ördögtől jövő dolog lenne, és az Apple marketingje kétségtelenül sokáig tananyag lesz az iskolákban. De azt is látni kell, hogy a cég ügyes kis zenelejátszói, okos telefonjai nemcsak termékek, életérzést is képviselnek. Sőt ma már egy nemzedék nevét is.
Ez az iPod-generáció.
A generáció, amelynek tagjai a haladást nem magasztos eszmeként értelmezik, hanem napi rutinként. Vigyázó szemüket a legújabb kütyüket tesztelő blogokra vetik, és hisznek abban, hogy a technológia megannyi apró újítása, ügyesen és okosan felhasználva, életüket nemcsak hogy jobbá teszi, hanem problémáikat alapvetően megoldja majd. A mai fiatal nemzedék nem egyszerűen azt keresi, miképpen boldogulhat, hanem azt, miképpen „hackelheti meg” életét úgy, hogy a bosszantó programhibák eltűnjenek: nincs többé akadály, amelyet ne lehetne legyőzni egy szoftverfrissítéssel.
Ha valaki veszi a fáradságot, és megtekinti például a 43folders.com vagy a lifehacker.com oldalakat, amelyek tanúsága szerint egész iparág épülhet erre, tudja, miről beszélek. Az új progresszió apostola nem Che Guevara és nem Vörös Danny a párizsi ’68-as barikádokról, hanem David Allen, aki feladatkezelő rendszerével (Getting Things Done) hatékony megoldást kínál életünk nyűgeire.
A Modern képmesék is efféle programfrissítés lenne, egy kis hack, hogy a tapasztalatlan lurkók eligazodjanak az élet dzsungelében. (Persze lehet, hogy a megcélzott közönség bugyutának tarja majd e kétperceseket.)
Eközben a politikában gőzerővel folyik a jelenlegi rendszerek meghackelése, és e lifehacker mozgalom nyelvezete, hívószavai minden eddiginél hatékonyabbak lehetnek arra, hogy az iPod-generációt megnyerjék e változtatásoknak. A kis rajzfilm nagy üzenete ebből a szempontból tiszta és világos.
Még akkor is, ha például a bolognai rendszert nem ebből fogjuk megérteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.