Lázadó mintadiákok

Sértheti-e egy vallási kisebbség méltóságát a Tetthely című krimisorozat? Németországban most ezt a kérdést próbálják megválaszolni, és sokan máris új Mohamed-karikatúra-ügyről beszélnek. Első hallásra inkább a dán eset paródiájának hat a Németországban élő aleviták kifogása, ám mindez nem vicc, és egyre kevesebbeknek van kedvük derülni rajta.

2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha lesz valami igazán maradandó a hétévnyi vörös–zöld kormányzás után Németországban, az annak beismerése, hogy Németország az elmúlt évtizedekben bevándorlók államává vált. Becslések szerint a 82 milliós országban 14 millióan élnek „migrációs háttérrel”, ahogyan mostanában arrafelé a bevándorlókra politikailag korrekt formában utalnak.
Ennek következtében a elsődleges feladat a bevándorlók integrációja, mivel az elmúlt években a társadalom minden szegletében megnőtt a jelentőségük. De nemcsak a mindennapokban, a politikában is: a 2002-es választások eldöntésében meghatározó szerepük volt, hiszen Schröder mindössze hatezer vokssal nyert, kutatások pedig igazolták, hogy az 1998 óta állampolgárrá tett mintegy egymillió, döntően muzulmán bevándorló közül a választójogukkal élők 85 százaléka a szociáldemokrata pártot – az SPD-t –, illetve a zöldeket támogatta.
E gazdaságilag is egyre erősebb csoport követelése előtt fejet hajtott a Schröder-kormány, amikor támogatta az uniós csatlakozási tárgyalások megkezdését Törökországgal. Ma már a legtöbb nagyvárosban a bevándorlóknak – a többségük itt koncentrálódik – döntő szavuk van a politikai és a gazdasági élet alakításában, a szerepeltetésük nélkül szinte elképzelhetetlen bármiféle televíziós műsor, és hát ennek könynyen lehetnek nem kívánt mellékhatásai.
Ahogy az a nálunk is ismert, kissé unalmas cselekményszövésű, Tetthely című krimisorozat legutóbbi epizódjával történt.
A német közszolgálati ARD televízió 2007. december 23-án sugározta a vitatott Akit tisztelet illet című epizódot, amely egy Észak-Németországban élő alevita családban történt vérfertőzés bűnesetével foglalkozott. A film annak ellenére, hogy a bevezetőben kifejezetten utaltak a történet kitalált jellegére, azonnal heves reakciót váltott ki a Németországban élő és rendkívül jól szervezett alevita közösségből. Ők az epizód levetítésében vallásuk megrágalmazását látták, mondván, Törökországban évszázadok óta a vérfertőzés vádjával illették őket. (Az alevita hit az iszlám síita ágából fejlődött, számos elemét ugyanakkor az iszlám előtti közel-keleti vallásokból kölcsönözte. Nagy hatást gyakorolt rá az iszlám miszticizmus, a szufizmus is. Sok szakértő annyira eltérőnek tartja a síita iszlámtól, hogy egy önálló vallásról beszél. Rítusaikat a család tagjai együtt gyakorolják, szemben a többi iszlám áramlat éles nemenkénti elkülönítésével.)
Már az epizód sugárzását is megkísérelték jogi úton megakadályozni az aleviták, a sorozatot készítő ARD azonban a sajtószabadságra hivatkozva megtagadta a műsorváltoztatást. Erre válaszul az Anatóliai Aleviták Berlini Egyesülete (AABF) uszítás vádjával feljelentést tett, s a berlini tartományi bűnügyi hivatal megkezdte az ügy tisztázását. Tudni kell, hogy a főváros számít az aleviták egyik németországi központjának. A berlini szenátus 2002-ben egyházi közösségként elismerte őket, így az általános iskolákban engedélyezett a vallásuk oktatása.
A filmben felfedezhető állítólagos szunnita propaganda elleni tiltakozásul az AABF december 27-én tüntetést szervezett az ARD berlini stúdiója elé. Ezt követően december 30-án mintegy húszezren tüntettek Kölnben a csatorna „rágalmai” és „ortodox szunnita” reklámja ellen.
Az AABF nem volt hajlandó elfogadni Angelina Maccaronénak, a film forgatókönyvírójának és rendezőjének a magyarázatát, aki szerint „jelen eset – hiszen egy krimiről van szó – bármilyen német vagy török családban, a világon bárhol megtörténhet”. Hangsúlyozta: az apa tettének nincs köze a vallásához, „ellenkezőleg, Aszlan felügyelő, aki szintén alevita, a film végén maga is döbbenten áll ama felismerés előtt, milyen dráma történt a családban”.
Politikai szállal is gazdagodott a történet, amikor Ali Ertan Toprak, az alevita közösség németországi szervezeteinek főtitkára nyílt levélben fordult Wolfgang Schäuble szövetségi belügyminiszterhez. Ebben kifejtette: „Nem szolgálja a szövetségi kormány integrációs politikáját, ha az ARD azt szuggerálja a nézőknek: meneküljetek az ortodox iszlámba, viseljetek fejkendőt, imádkozzatok naponta és óvakodjatok a szexuális támadásoktól.” Majd megismételte azt a vádat, miszerint a film az ortodox iszlámot reklámozta a szekularizáltnak számító aleviták terhére. „Ezt – fogalmazott Toprak – egy közszolgálati televíziótól alevitaként és a köztársaság polgáraiként nem kívánjuk elfogadni.”
Kubilay Demirkaya, a főtitkár sajtóreferense azt is felrótta a forgatókönyvírónak és az ARD vezetésének, hogy anélkül készítették el a filmet, hogy konzultáltak volna velük.
A becslések szerint egyébként a mintegy 2,4 milliós németországi török és kurd közösség harmada tartozik az alevitákhoz. Jelentős részük a nyolcvanas években, a törökországi katonai diktatúra idején politikai menekültként érkezett Németországba. S mivel az integráció mintadiákjainak számítottak – s mert, mint ahogy azt a Frankfurter Allgemeine Zeitung publicistája gonoszkodva megjegyezte: a menekült arrafelé csak jó lehet –, senki sem vonta kérdőre őket, mit gondolnak a német alkotmányban lefektetett szabadságjogokról.
Nem véletlen, hogy a német politikai elit, amely gyakran bezzegmuzulmánként hivatkozott e közösségre, most feltűnően hallgat. Az aleviták vezetői korábban szívesen látott vendégek voltak a Merkel-kabinet egyik legfontosabb belpolitikai céljának, a bevándorlók integrációjának érdekében létrehozott csúcstalálkozókon és egyeztetéseken. Ezért különösen kínos, miként az a nyílt levelükből kitűnik, hogy erre a filmre hivatkozva éppen ők tervezik felmondani az együttműködést. Nem véletlen, hogy egyesek már egy újabb „Mohamed-karikatúra-botrányról” beszélnek.
Még ha ez az értékelés túlzásnak is tűnik, figyelemre méltó Henryk M. Broder publicista álláspontja, aki provokatív, Hurrá, kapitulálunk című könyvében azt fejtegette, hogy a Nyugat behódolt a „1,5 milliárd kórosan megsértett” és ezért „kiszámíthatatlan reakciókra hajlamos muzulmán” előtt.
Az azonban tagadhatatlan: ideje lenne tisztázni viszonyukat az ország legtöbb pontján még többséginek számító társadalom értékeihez, a vélemény és a művészet szabadságához, az alkotmányhoz. Elképzelhető, hogy csak az általuk cenzúrázott szövegöszszefüggésben említsék őket, közösségüket, vallásukat? Vagy jobb híján a negatív karakterekre megmaradnak a bennszülöttek és/vagy a keresztény egyházak? Amint azt őszinteségi rohamában Harald Schmidt, az egyik legismertebb német humorista kibökte: túl óvatos és túlzottan szeret élni ahhoz, hogy az iszlámról, az iszlámmal viccelődjön.
A most megnyilvánuló érzékenység ugyanakkor némi ellentmondásban áll azzal, ahogyan ezek a szervezetek hallgatnak, amikor a mind gyakoribbá váló németverésekről tudósít a sajtó. Amikor bevándorló fiatalok minden különösebb indok nélkül – állítólag ránézett a barátnőjére, vagy megkérte, ne fújja a füstöt az arcába – agyonvernek valakit, miközben azt kiabálják, hogy „kinyírunk, sz…os német”.
Valóban az lenne a megoldás, amit egy német kriminológus ajánlott, s amivel az alsó-szászországi Oldenburgban próbálkoznak, hogy járjanak össze bevándorló és német családok?
Kérdés persze, milyen identitást képviselnek a „bennszülöttek”? Mert abban a bevándorlóknak van igazuk, hogy ők szívesen integrálódnának, de azért szeretnék tudni, vajon mihez is kellene idomulniuk. E kérdés megválaszolására időnként a kereszténydemokrata politikusok kísérletet tesznek, amikor felvetik a „vezető kultúra” fogalmát. De eddig mindig visszavonultak, ha a nacionalizmust kiáltó baloldali médiagőzhenger e kifejezés hallatán beindult. Wolfgang Schäuble, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) egyik meghatározó politikusa a Kohl-kormány legnagyobb mulasztásának – a tragikus demográfiai mutatók elhanyagolása mellett – a párhuzamos társadalmak kialakulásának tudomásulvételét nevezte.
Hogy ez nem csak a jobboldalt aggasztja, azt jelzi az a karcos megjegyzés is, amelyet Vural Öger, az SPD európai parlamenti képviselője tett 2004-es kampányában: a sokat szülő török nőkkel most sikerre viszik azt, ami a török seregeknek Bécs alatti vereségükkel nem sikerült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.