Már nem a MÁV-é a komoly kínai üzlet

Munkatársunktól
2008. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilvánossá vált, hogy ki szállíthatja át Magyarországon nyugat felé a vasúton érkező, konténerbe csomagolt kínai árukat. A meglehetősen jövedelmezőnek ígérkező üzletről tegnap írt alá 2012-ig szóló szerződést a GYSEV Zrt. és a Far East Land Bridge Ltd. a gazdasági minisztériumban. Utóbbi cég feladata, hogy Nyugat-Európáig megszervezze a logisztikai láncot. Az állami vasúttársaság, a MÁV viszont csak a vasúti infrastruktúrát bocsátja a két cég rendelkezésére. Nem is nagyon tehet mást, hiszen a GYSEV Zrt. – az osztrák Rail Cargo Austriával közösen – nemrégiben megszerezte a magyar vasúti teherszállítást. A konzorcium már a MÁV Cargo megvásárlásakor fontos piaci lehetőségként említette a távol-keleti országok áruinak továbbítását.
Az új üzleti lehetőségnek az a lényege, hogy Kínában azon gondolkodnak az illetékesek, érdemes-e vasútra átrakni a tengeren szállított áruk egy részét. Mint ahogy a gazdasági tárca e tárgyban született tegnapi közleménye is emlékeztet rá, a kínai gazdaság ma már évente több mint ezermilliárd dollár értékben exportál, s az egyik legfontosabb vásárló Európa. Csak Németországban évente 41 milliárd dollárnyi áru talál gazdára, elsősorban ennek egy része haladna át a magyarországi vasúthálózaton. A kínaiak már elindították az első tesztvonatot, amely várhatóan hétfőn érkezik Záhonyba. A konténereket a tegnap született üzletben logisztikai szolgáltatóként részt vevő Záhony Port Zrt. rakja át a magyar szerelvényekre. A következő időszakban hetente egy vonat érkezhet Kínából, amelynek maximális hossza 750 méter, össztömege pedig 2500 tonna lehet.
A tegnap aláírt megállapodás abból a szempontból is jelentős, hogy piaci hírek szerint a kínai vasúti bizniszért a lengyel és a szlovák vasút is ringbe szállt, hiszen nem mindegy, ki szerzi meg a folyamatosnak tekinthető, jelentős értékű megrendelést. Szakértők szerint ez a küzdelem is bizonyítja, hogy rugalmasabb hozzáállással számíthatott volna komolyabb megbízatásokra a piacon az állami kézben maradó vasúti teherszállítás is, amely ráadásul még enélkül is nyereséget termelt. E szempontból érdekes, hogy a GYSEV szerződését az aláírás után személyesen Kákosy Csaba miniszter méltatta, aki szerint a megállapodás újjáteremti a Kína és Nyugat-Európa között tizenöt éve szünetelő vasúti szállítást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.