Nyilvánossá vált, hogy ki szállíthatja át Magyarországon nyugat felé a vasúton érkező, konténerbe csomagolt kínai árukat. A meglehetősen jövedelmezőnek ígérkező üzletről tegnap írt alá 2012-ig szóló szerződést a GYSEV Zrt. és a Far East Land Bridge Ltd. a gazdasági minisztériumban. Utóbbi cég feladata, hogy Nyugat-Európáig megszervezze a logisztikai láncot. Az állami vasúttársaság, a MÁV viszont csak a vasúti infrastruktúrát bocsátja a két cég rendelkezésére. Nem is nagyon tehet mást, hiszen a GYSEV Zrt. – az osztrák Rail Cargo Austriával közösen – nemrégiben megszerezte a magyar vasúti teherszállítást. A konzorcium már a MÁV Cargo megvásárlásakor fontos piaci lehetőségként említette a távol-keleti országok áruinak továbbítását.
Az új üzleti lehetőségnek az a lényege, hogy Kínában azon gondolkodnak az illetékesek, érdemes-e vasútra átrakni a tengeren szállított áruk egy részét. Mint ahogy a gazdasági tárca e tárgyban született tegnapi közleménye is emlékeztet rá, a kínai gazdaság ma már évente több mint ezermilliárd dollár értékben exportál, s az egyik legfontosabb vásárló Európa. Csak Németországban évente 41 milliárd dollárnyi áru talál gazdára, elsősorban ennek egy része haladna át a magyarországi vasúthálózaton. A kínaiak már elindították az első tesztvonatot, amely várhatóan hétfőn érkezik Záhonyba. A konténereket a tegnap született üzletben logisztikai szolgáltatóként részt vevő Záhony Port Zrt. rakja át a magyar szerelvényekre. A következő időszakban hetente egy vonat érkezhet Kínából, amelynek maximális hossza 750 méter, össztömege pedig 2500 tonna lehet.
A tegnap aláírt megállapodás abból a szempontból is jelentős, hogy piaci hírek szerint a kínai vasúti bizniszért a lengyel és a szlovák vasút is ringbe szállt, hiszen nem mindegy, ki szerzi meg a folyamatosnak tekinthető, jelentős értékű megrendelést. Szakértők szerint ez a küzdelem is bizonyítja, hogy rugalmasabb hozzáállással számíthatott volna komolyabb megbízatásokra a piacon az állami kézben maradó vasúti teherszállítás is, amely ráadásul még enélkül is nyereséget termelt. E szempontból érdekes, hogy a GYSEV szerződését az aláírás után személyesen Kákosy Csaba miniszter méltatta, aki szerint a megállapodás újjáteremti a Kína és Nyugat-Európa között tizenöt éve szünetelő vasúti szállítást.

Ez nem ellenzék, hanem vírus, amit le kell gyűrni