Vezetőkre vár az igazságszolgáltatás

Az ország 2896 bírája a nyári ítélkezési szünetig összbírói értekezleteken választja meg azt a hetven küldöttet, akik ősszel szavazhatnak önigazgatási szervezetük kilenc tagjáról. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) mandátuma ugyanis december 8-án lejár. Fazekas Sándor, az OIT elnökhelyettese, a Pesti Központi Kerületi Bíróság vezetője lapunknak elmondta: a legfontosabb az lenne, hogy az Országgyűlés minél előbb döntsön az új főbíró személyéről.

2009. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– December 8-án lejár az Országos Igazságszolgáltatási Tanács hatéves mandátuma. Hogyan készítik elő a testület megújítását?
– Az OIT a márciusi ülésén döntött a választás előkészítéséről. Legkésőbb december 8-a előtt négy hónappal küldöttválasztó összbírói értekezleteket kell tartanunk. Április 1-jétől augusztus 8-ig tehát a Legfelsőbb Bíróságon (LB), az ítélőtáblákon és a megyei bíróságokon, vagyis 26 intézményben összesen hetven bírót választanak meg a jogosultak. A megválasztott küldöttek ősszel szavaznak arról, ki lesz közülük az a kilenc bíró, aki hat évre helyet kap az OIT tizenöt tagú testületében.
– Július közepe és augusztus 20-a között minden évben szünetel az ítélkezés, a bírók szabadságra mennek. A küldöttválasztáskor nyilván ezt is figyelembe veszik.
– Természetesen, hiszen lehetővé kell tennünk, hogy a bírák részt vegyenek a küldöttválasztó összejöveteleken. Az idén július 17-től lesz törvénykezési szünet, ezért a küldöttválasztó összbírói értekezletek időpontja általában ehhez igazodik.
– Többen úgy vélik, a jogszabály aránytalanul határozza meg a lehetőségeket. Ön szerint ez nem okoz gondot?
– A kétharmados bírósági szervezeti törvény szerint a megyei bíróságok negyven engedélyezett bírói álláshely alapján választhatnak egy-egy küldöttet. Amenynyiben a maradék, töredék létszám meghaladja a húszat, az intézmények további egy személyt küldhetnek az ősszel tartandó küldöttgyűlésre. A Legfelsőbb Bíróság és a táblák egy-egy küldöttet delegálhatnak. Ez valóban okozhat aránytalanságot, hátrányos helyzetbe hozva a felsőbb ítélkező fórumokat. Január 1-jén 2896 engedélyezett bírói státus volt az országban. Összességében tehát a bíróságok hetven küldöttet, elektort választanak meg július 17-ig.
– A hetven elektor választja meg azt a kilenc bírót, akik hat éven át az OIT tagjai lesznek?
– Igen. Fejér megye már megválasztotta a két delegáltat. Egyikük Soós Gyula, a megyei bíróság elnöke, a másikuk Árva Szabó Ferenc, a Dunaújvárosi Városi Bíróság elnökhelyettese. Részben megtörtént az elektorok delegálása a 777 bírót foglalkoztató fővárosban is. A létszámhoz itt hozzátartoznak az OIT hivatalába és az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumba beosztott bírók is. Budapest a tizenkilenc küldöttből tizennégyet választott meg, májusban tehát itt újabb értekezletet kell tartanunk. A jelöltek listáján egyébként 51 bíró szerepelt.
– A Fővárosi Bíróság elnöke, aki jelenleg is tagja az OIT-nak, most is megkapta a bírák kétharmadának voksát?
– Igen, Gatter László a küldöttek között van, s én is megszereztem a szükséges szavazatokat. Elektor lett még a fővárosban mások mellett Kiss Gábor, a Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának vezetője, Frech Ágnes, a Büntető Kollégium irányítója, Handó Tünde, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke, Mikó Gergely, a II–III. Kerületi Bíróság elnöke, Pataki Árpád tanácselnök és Bodor Tibor, a Pesti Központi Kerületi Bíróság csoportvezető bírája.
– Szakmai berkekben Bodor Tibort többen is úgy említik: az általa vezetett büntetőcsoport szabta ki, mégpedig példás gyorsasággal 2006 őszén a drákói szigorúságú ítéleteket a rendbontásokba belekeveredett fiatal vádlottakra. Némely állítások szerint a csoportvezető bíró 2007-ben az ilyen ügyek elintézéséért kapta meg az OIT legrangosabb kitüntetését, a Juhász Andor-díjat. Mi erről a véleménye?
– Ezek az állítások nem felelnek meg a valóságnak. A csoportvezető bíró több évtizede dolgozik kiválóan, ezt ismerte el az OIT a Juhász Andor-díj ezüst fokozatával.
– Megrendezték az összbírói értekezletet Pest megyében is. Milyen eredménnyel?
– Mind a hat küldöttet megválasztották, köztük Miszori Lászlót, a Büntető Kollégium jelenlegi vezetőjét, Székely Katalint, a Munkaügyi Bíróság elnökét és Bicskei Beatrix bírónőt.
– Az igazságszolgáltatási tanács nemrégiben javasolta az éppen tíz éve hatályos bírósági szervezeti törvény módosítását. Az elmúlt évtizedben ugyanis kiderült, hogy a reformjogszabály nem minden területen vált be. Ön szerint mi lenne a legsürgősebb tennivaló?
– Az OIT újraválasztásának közeli időpontja miatt még az év elején javasoltuk a törvény néhány rendelkezésének soron kívüli módosítását, így például azt, hogy a kisebb létszámú bíróságok több elektort küldhessenek. Ez mérsékelné az igazságtalanságokat, arányosabbá tenné a választást. A Legfelsőbb Bíróságon több mint nyolcvan bíró dolgozik, mégis csupán egy bírót küldhetnek az OIT kilenc bíró tagját megválasztó küldöttgyűlésbe. Az lenne a helyes, ha a kisebb létszámú ítélőtáblák és megyei bíróságok is legalább két-két személyt küldhetnének. Javaslatunk alapján a delegáltak száma összességében a jelenlegi 70-ről 78-ra növekedne.
– A szakmai közvélemény és általában a nyilvánosság indokoltnak tartaná, ha megszűnne az OIT-ban a megyei bíróságok elnökeinek túlsúlya. Emellett ajánlatosnak látnák, ha nem ugyanazok irányítanák a bírói önigazgatást több cikluson át. Hogyan ítéli ezt meg az OIT-nak az LB elnökéből, a kilenc bíróból és az öt külsős résztvevőből álló testülete?
– A már említett törvénymódosítási javaslat szerint szükségesnek látná az OIT, ha a bíró tagok között megvalósulna bizonyos rotáció: mindenkit csak egyszer lehetne ismét a testületbe beválasztani. Kezdeményeztük azt is, hogy az OIT-ban az ítélőtáblák, a megyei bíróságok elnökeinek, elnökhelyetteseinek és a kollégiumvezetőknek az aránya ne haladhassa meg a bíró tagok kétharmadát. Felvetettük: a Fővári Bíróság elnöke tanácskozási joggal akkor is rendszeresen részt vehessen az OIT ülésén, ha nem választják be a testületbe.
– Mennyi esélyt lát arra, hogy az Országgyűlés az OIT újraválasztásáig módosítja az 1997-ben elfogadott kétharmados törvényt?
– Ma már ennek kevés a realitása, ezért a küldöttválasztó összbírói értekezletek folyamata a hatályos, régi törvény szerint kezdődött el. A tudományos munkákban is vitatott kérdések a parlamentben nagy valószínűség szerint egyelőre nem kerülnek terítékre.
– Az OIT-nak tavaly június óta nincs elnöke, hiszen a posztot a főbírónak kellene betöltenie, de a köztársasági elnök jelöltjeit nem választotta meg az Országgyűlés. Az LB ideiglenes elnökkel működik, s ön is helyettesként irányítja a bírói önigazgatást. Sokak szerint eljött az ideje a két tisztség szétválasztásának. Ön is így látja ezt?
– Az OIT ismeri az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium elképzelését arról, hogy nem ugyanannak a személynek kellene ellátnia mind a két feladatkört. Az a hír viszont téves, hogy az OIT ezzel egyetért, ugyanis a testület erről még nem foglalt állást. Én úgy vélem, jelenleg az a legfontosabb, hogy megválasszák a Legfelsőbb Bíróság elnökét. Minden további kérdéssel ezután kellene foglalkozni. A jelenlegi helyzet valóban nem optimális, azonban mind a Legfelsőbb Bíróságon, mind az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsban folyamatos és zökkenőmentes az igazgatás. Azt természetesen nem vitatjuk, hogy az igazságszolgáltatás munkájáról is lehet vitatkozni, azonban azok a vélemények, amelyek alkotmányossági aggályokat hangsúlyoznak, vagy arról szólnak, hogy a kialakult helyzet erősen demoralizálja a bíróságokat, szerintünk túlzóak.
– Bírósági folyósokon azt hallani: valószínű, hogy a köztársasági elnök Kozma Györgyöt, az LB megbízott vezetőjét jelöli főbírónak, ha pedig a törvényhozás módosítaná a jogszabályt, a két tisztség elkülönítése után ön lehetne az OIT elnökjelöltje. Találkozott ezekkel a vélekedésekkel?
– Csak a sajtóban olvastam. A jogalkotás egyik fő kérdése szerintem az, hogy ha a két vezetői pozíciót szétválasztják, ki és hogyan jelölje, illetve válassza meg az OIT elnökét. A szaktárca elképzelése szerint például az OIT vezetőjére, aki nem is feltétlenül bíró, a kormányfő, a házelnök és az LB elnöke tehetne együttes javaslatot, a döntést pedig az Országgyűlés egyszerű többséggel hozná meg. A főbíró személyéről továbbra is a köztársasági elnök jelölése alapján kétharmados szavazataránnyal határoznának a képviselők.
– Ennek ön szerint lehet realitása? A tényleges hatalom, vagyis a költségvetési pénzek felhasználása és a legfontosabb vezetők kinevezésének joga az OIT kezében van.
– Erre most még nem tudok válaszolni. Normaszöveget, a részletszabályokat is pontosan tartalmazó törvénytervezetet ugyanis még nem láttunk. Csak felvetések, koncepciók ismeretesek. Azt azonban elmondhatom, hogy szerintem és kollégáim szerint is a hasonló elképzelésekről széles körű szakmai egyeztetéseket kell majd folytatni a bíróságok bevonásával.
Publicisztika a 6. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.