Az ember helye

Az augusztus 26-án tartott Castel Gandolfó-i audiencián XVI. Benedek pápa katekézisében a teremtett világ megóvásáról beszélt, majd augusztus 31-én az úrangyala imádság után visszatért e témára. Úgy tűnik, a környezetvédelem problémája egyre aktuálisabb, és a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Felelősségünk a teremtett világért című körlevele, melynek angol fordítása a közelmúltban jelent meg, a lehető legjobbkor készült el.

Fáy Zoltán
2009. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több oka is van XVI. Benedek megkülönböztetett figyelmének: az augusztus 26-i beszédet kicsit mintha a vakáció, a pihenés inspirálta volna. A nyári szabadság idején gyakrabban találkozunk a természettel, és ezért többször élvezzük a teremtés ajándékát, de a környezetpusztulás különféle jelei, a természeti csapásokról szóló hírek egész évben figyelmeztetnek a természet megfelelő tiszteletére. Ennél azért konkrétabb üzenete is volt a pápai beszédnek: XVI. Benedek kifejtette például, hogy a környezetpusztítás összefüggésben áll a Teremtő és a teremtmény kapcsolatának meglazulásával, hiszen amikor az ember az anyagi világ legmagasabb rendű lényévé válik, létének célja a puszta birtoklásra korlátozódik.
Ezzel a kijelentéssel a pápa azt a vádat tette a helyére, amely szerint a környezetrombolás legfőbb oka a zsidó-keresztény kultúra, jelesül a Teremtés könyvében olvasható felszólítás: „Hajtsátok uralmatok alá az egész földet” (Ter. 1., 28.). Mert bár a környezet megóvásának két évezreden keresztül az egyház csaknem egyedüli szószólója volt, az ezredfordulóra kifejezetten defenzívába szorult e téren; a közelmúltban olyan véleményeket is lehetett hallani Róma természetvédelemmel kapcsolatos megnyilvánulásairól, hogy a Vatikán most éppen egy népszerű vonatra akar utólag felkapaszkodni.
Az ellenséges hang nem meglepő, hiszen a sokféle árnyalatú zöld mozgalmak között – a már említett vélekedésen kívül is – jócskán találhatunk olyanokat, amelyek meglehetősen kevéssé hozhatók közös nevezőre a kereszténységgel. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) Felelősségünk a teremtett világért című körlevele rendkívül jó összefoglalását adja a kortárs ökofilozófiai megközelítéseknek, amelyek lényegében világszerte a zöld mozgalmak ideológiai alapját jelentik.
A helyzet ma sok tekintetben hasonlít az 1891-ben megjelent Rerum novarum pápai enciklika korára, amikor a marxizmus ideológiai alapvetése előbb mozgalommá szervezte a városi proletariátust, majd a kommunista vezetők a mozgalom révén megragadták a hatalmat, s hamarosan világuralomra törtek. Persze botorság lenne kijelenteni, hogy a zöld mozgalmak között hasonló folyamat zajlik le napjainkban, de az tagadhatatlan, hogy az ideológiai alapvetések felhasználásával szerveződött, érzelmi közösségekké vált zöld mozgalmak igen gyakran a gazdasági és politikai irányítás megszerzésére törekednek annak érdekében, hogy magát a rendszert formálják át. Akárcsak a XIX. század végén, amikor XIII. Leó pápa a Rerum novarum híressé vált sorait papírra vetette: „Ha egyszer már lángra kapott az újítás vágya, amely egyébként régóta zavarja az államok békéjét, úgy ez szükségképpen vonta maga után, hogy a változtatás szelleme a politikai gondolkodás területéről a vele rokon gazdaságba is behatoljon.”
Az újítás vágya most is lángra kapott, és a politikai gondolkodást, valamint a gazdaságot is befolyásolni kívánja, de a vágy egyelőre sokféle indíttatásból született, ezért a megoldási javaslatok sem egységesek. Az MKPK körlevele emberközpontú (antropocentrikus) és ökológiai központú (ökocentrikus) ökofilozófiai elméleteket sorol föl. Egyáltalán nem elvont vagy lényegtelen filozofálás mindez: ezek az elméletek a legfontosabb dologról szólnak: az ember helyéről. Isten nélkül az ember vagy teljesen kizsákmányolhatónak látja a természetet – ez a radikális antropocentrizmus –, hiszen csupán a gazdaságnak, a gazdagságnak tulajdonít értéket. A radikális antropocentrizmus utilitarista módon tagadja az ember-természet viszony minden erkölcsi vonatkozását. Vagy a természeti környezetet holisztikus valóságnak elfogadva, a lét egészét spirituális erőnek látja (mélyökológia), amelyet semmilyen módon sem szabad befolyásolni. Ez a panteista álláspont pedig magát a természetet emeli istenséggé. E két szélső álláspont mellett azután vannak még olyan érdekességek is, mint az ökofeminizmus, amely szerint a férfiközpontú világ leigázza és kizsákmányolja mind a természetet, mind a nőket, és mint szószólójuk, Karen Warren hirdeti: meg kell haladni az antropocentrizmust és az androcentrizmust.
És hol helyezhető el e kavalkádban a keresztény álláspont? Az MKPK körlevele szerint a természeti környezettel szembeni álláspont filozófiai gyökerét a relatív antropocentrizmus jellemzi, hitben gyökerező voltát pedig a teocentrizmus adja. A Teremtő ugyanis felelősséget bízott az emberre, amely a teremtett világ gondozására vonatkozik, figyelembe véve a jövő generációk érdekeit is. Az ember az egyetlen teremtmény, amelyet Isten önmagáért akart, és amelynek szabad akarata van. Nem elfogadható tehát az az álláspont, amely elvet a világgal kapcsolatos minden lehetséges emberi tevékenységet; és az sem, amely a világot nem Istentől teremtettnek, hanem isteninek gondolja, túllépve a természet önértékét hirdető biocentrizmuson is.
De mit lehet tenni a jelen helyzetben, amikor a környezet pusztítása már súlyos változásokat idézett elő? Két évvel ezelőtt az ENSZ klímaváltozással foglalkozó gyűlésén a vatikáni küldöttség vezetője, Pietro Parolin prelátus, a Szentszék államközi titkárhelyettese úgy fogalmazott: a Szentszék nem adhat konkrét megoldási javaslatokat ezen a téren, viszont hangsúlyozza az emberek felelősséget. Az éghajlatváltozás és a környezet pusztulása ugyanis erkölcsi kérdés, és mivel súlyos a helyzet, itt az ideje, hogy a szavakat valóban tettek kövessék.
XVI. Benedek pápa is a nemzetközi felelősök öszszehangolt intézkedéseit sürgette az augusztus 26-i audiencián, és még azt is hozzátette: a költségeket azok fizessék, akik haszonélvezői a közös környezeti erőforrásoknak, ne más népek vagy a jövő nemzedékei. Különös tekintettel kell lenniük a föld legszegényebb régióira. Nélkülözhetetlenül fontos tehát, hogy változtassanak a globális fejlődés jelenlegi formáján, felszámolva az éhínség és a nyomor botrányát.
Pillanatnyilag ugyanis az a helyzet, hogy a klímaváltozás árát az amúgy is nehéz helyzetben lévő szegény országokban élők fizetik meg, és ez nagyon igazságtalan. A pápa augusztus 31-én megismételte ezt, és mindenkit a föld jövője iránti felelős magatartásra kért. E megnyilvánulásnak napi aktualitása is van, ugyanis sok más országhoz hasonlóan Olaszországban is szeptember 1-jén ünneplik a teremtés napját.
XVI. Benedek pápa a beszéd végén Szent Ferenc Naphimnuszából idézett, a II. János Pál pápa által 1979-ben a környezetvédők védőszentjévé nyilvánított szent szavaival mintegy megjelölve a teremtett világ megóvásának okait: „Mindenható, fölséges és jóságos Úr, / Tied a dicséret, dicsőség és imádás / És minden áldás. / Minden egyedül Téged illet, Fölség”.
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia körlevele is hivatkozik az assisi szentre. A teremtés ajándék, melyet Isten az embernek szánt. De Isten és ember találkozásának a színtere is, így Istentől rendelt célja van. Ezért aztán a környezetvédelem összehasonlíthatatlanul többet kell hogy jelentsen a jelen és a jövő generációk méltó életkörülményeinek biztosításánál, hiszen az ember Istennel, az emberekkel és a teremtett világgal való kapcsolata egységet alkot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.