Egyre többen adnak hitelt annak, hogy érdemes távfűtéssel fűteni. Jó példa erre, hogy ebben az évben belép a távfűtési rendszerbe a Gellért fürdő és a Heim Pál-kórház. A Főtáv Zrt. lakossági fogyasztói ugyanakkor jelentős költségcsökkentésre számíthatnak, mert hamarosan 10,5 százalékkal mérséklődik a hődíj ára, s a cég hatékony lobbitevékenységének következtében augusztus elseje óta a távfűtés a kedvezményes 18 százalékos áfakörbe tartozik. Ráadásul az ÖkoPlusz programban részt vevők tovább mérsékelhetik a költségeket, valamint a társaság 2007-ben beindította a működési költségek csökkentését megcélzó hatékonyságjavító programját, amelynek köszönhetően az idén már csökkent az alapdíj.
Kovács Lajos, a Főtáv vezérigazgatója rendkívül fontosnak tartja, hogy a vállalat hatékonyan működjön. „Egy nagyon komoly költségcsökkentési programot hajtunk végre. Mi ezt hatékonyságnövelésnek hívjuk, hiszen nemcsak a költségek csökkentéséről gondolkodunk, hanem az árbevétel növeléséről is. Szeretnénk olyan többletszolgáltatást nyújtani a fogyasztóinknak, a piacnak, amivel jelentős többletbevételhez tudunk jutni. 2007-ben úgy döntöttünk, hogy a hatékonyságnövelés eredményeképpen a 2007. évi működési költségeinkből folyamatosan szeretnénk megtakarítani hárommilliárd forintot. Két hullámot terveztünk, az első hullám tavaly nyáron befejeződött, a második hullám közepén járunk, s mi már a második hullámnál láttuk az eredményeket, ezért most megemeltük a tételt négymilliárdra. Tehát három- helyett már négymilliárdnál tartunk, ennyit szeretnénk megtakarítani a 2007. évi működési költségeinkhez viszonyítva” – ismerteti a terveket Kovács Lajos.
Ez szép szám, de mit jelent a fogyasztóknak? Ők azt látják, hogy a Főtáv Zrt. 2007 júniusa óta figyel arra, hogy a díjak csak annyival emelkedjenek, amennyit a gázárak változása indokol, hiszen az alapdíj nem emelkedett 2008. január 1-jével, sőt a cég 2009. január 1-jével sem kérte, hogy inflációt követően emelhesse az alapdíjakat, hanem azt mondták, hogy 2009. február 1-jével csökkentik 5 százalékkal, a hődíjakat pedig 3,5 százalékkal. Egy átlaglakás esetében ez azt jelentette, hogy ha a Főtáv e díjcsökkentést nem tette volna meg, akkor ebben az évben közel 24 ezer forinttal többet fizetnének a fogyasztók.
A társaság ráadásul azt tervezi, hogy 2010. január 1-jével is csökkenti, méghozzá komoly mértékben – vélhetően a hődíjcsökkenéshez hasonló arányban – az alapdíjat, ami 2010-re alapvetően meghatározhatja a távfűtés díjait. Ezen igényt szintén az energiahivatalhoz kell benyújtaniuk, november végén teszik ezt meg, s bíznak benne, hogy a Magyar Energia Hivatalban pozitív elbírálást élvez majd e javaslat.
„Tehát a hatékonyságnövelést 2010 végéig folytatjuk” – szögezi le a Főtáv Zrt. vezérigazgatója, s kijelenti: „Az említett eredményeinkre alapozva én azt az állítást merem tenni, hogy a következő fűtési szezonra a távfűtés lehet a legolcsóbb fűtési módszer, a hődíjcsökkentés, a gázárak, a szabad piac, az áfahatás, az ÖkoPlusz program, illetőleg a hatékonyság növelésének eredményei következtében. Mi nemcsak a fűnyíróelv szerint csökkentjük a költségeinket, hanem nagyon megfontolt és előre eltervezett cselekvési program alapján, amelyet egyébként 2007 októberében a Fővárosi Közgyűlés egyhangúlag elfogadott, s törekszünk arra is, hogy új piacot, új fogyasztókat tudjunk bevonni a rendszerünkbe” – jelenti ki a Főtáv Zrt. vezérigazgatója. Ennek ráadásul egyre többen hitelt adnak. Jó példa erre, hogy ebben az évben belép a távfűtési rendszerbe a Gellért fürdő és a Heim Pál-kórház. Az utóbbi csaknem hétmillió forinttal kevesebbet fizet majd éves szinten a távfűtésért, mint előtte a gázfűtésért.
A Főtáv ráadásul új területre lép ebben az évben Budapesten, a távhűtés piacára. A távhőrendszerükkel hűtési szolgáltatást szeretnének adni különböző komplexumoknak, többek között kereskedelmi központoknak, irodaházaknak.
A cégnek mindemellett most készül a közép- és hosszú távú stratégiája, amelynek szeptember végéig összeáll az első fejezete, amit októberben kívánnak benyújtani a Fővárosi Közgyűlésnek. Ez pedig azt tartalmazza, hogy a fővárosi távfűtési rendszert egy nagy egységbe hozzák össze, integrálják, hiszen a Főtáv Zrt. rendszere nem egybefüggő, hanem öt nagyobb ellátási szigetből áll, amelyek nincsenek összekapcsolva, de emellett vannak még kisebb rendszereik is. „Ma azonban, ha hosszú és középtávon kezdünk el gondolkodni, s folyamatosan a kedvező díjak lebegnek a szemünk előtt, akkor azt kell mondjam, hogy ezt a rendszert át kell alakítani. A mostani struktúra ugyanis nem engedi, hogy versenyt generáljunk a hőtermelésben. Ezért a társaság egy körvezetéket épít, amely összeköti a rendszert, s a Főtáv így képes lesz versenyre sarkallni a hőtermelőit. S ezért mi attól tudjuk majd a legtöbb energiát vásárolni, aki a legolcsóbban adja, s így a díjat is mérsékelhetjük. Ám az összekapcsolás az ellátásbiztonságot is növeli, hiszen ha bármelyik rendszerben valami oknál fogva leáll egy erőmű, s nem tud hőt termelni, akkor a többi erőmű átveheti ezt a feladatot” – magyarázza a fejlesztés előnyeit Kovács Lajos.
A vezérigazgató nem titkolja, mennyire büszke arra, hogy a Főtáv Zrt. kezdeményezte a Fővárosi Energia Ügynökség felállítását, amelyet júliusban jegyeztek be. Két cég birtokolja 50-50 százalékos tulajdonrésszel, a Főtáv Zrt. és az FKF Zrt. „Mi kaptuk meg azt a feladatot, hogy indítsuk el a fővárosban az energiaügynökséget, amely nagyon komoly feladatokat lát el. A főváros összes lakosa, összes cége és összes intézménye számára elérhető. Az energiaügynökség feladata az energiahatékonyság növelésének segítése, igény esetén különböző uniós pályázatok, energetikai auditok elkészítése, illetőleg, hogy segítse a szabad piacra jutni az intézményeket és a közműcégeket, bárkit, aki megkeresi az ügynökséget az energiabeszerzés ügyében azért, mert e szervezet az ismereteit, a tapasztalatát, a tudását arra fordítja, hogy kedvezőbb díjakhoz jussanak a szabad piacról a segítségünket igénybe vevők” – ismerteti az új ügynökség tevékenységét Kovács Lajos. És nem is kell sokáig várni a szolgáltatások elérésére: az energiahatékonysági irodának az ügyfélszolgálata ugyanis már 2010 elején kinyit.
Erdőtűz pusztít a Grand Canyonban + videó
