Megkésett töprengés a Steinitz-évben

Bilek István
2009. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégiscsak a világbajnokok a legérdekesebb egyéniségek a sakkozás történetében, akik a legközelebb jutnak a játék titkához. Ennek jegyében a nemzetközi szövetség (FIDE) 2009-től minden évet egy-egy korábbi klasszis emlékének ajánl, arra buzdítva a tagszervezeteket, hogy versenyekkel, kiállításokkal tisztelegjenek a korábbi hősök előtt. Idén elsőként Wilhelm Steinitznek (1836–1900), az első világbajnoknak.
A középkorban nem becsülték többre a királyos játékot, mint általában a szerencsejátékokat: a kockázást, a kártyát, a lóversenyzést. A felemelkedés törvényszerű volt, kilépve a kávéházi bábutologatásból és az alantas időtöltésből, az első tanítómestereknek köszönhetően egyre szélesebb körben vált ismertté a játék fogalma. S innen nem volt megállás az intézményesülés felé, történt, hogy aki mindenkit legyőzött, felvette a világbajnok címet. Az első bátor hőst Wilhelm Steinitznek hívták.
A sakk a XX. században – mint egyszerre tudomány, játék és sport – vívta ki a társadalom elismerését, s akadtak, akik a hármas meghatározásba a művészetet is becsempészték. Olyan szellemi arisztokraták is elismerték, hogy az emberi agy pallérozására kitűnően alkalmas, mint Goethe és Einstein. Nem elfecsérelt idő vagy unalomkergető marhaság. A napjainkban elfogadott összegzés – tudomány, művészet, sport – szerint a sakk az emberi elme produktuma, és akárcsak a legkülönbözőbb emberi találmányok, a társadalom javát szolgálja.
Steinitz vállalta a gondolkodó és felvilágosító szerepét. Bátran kijelentette, ő már belepillantott a játék lelkébe, és küldetésének tartja, hogy felvilágosítsa a kortársait. Nyíltan hangoztatta, hogy az ő foglalkozása profi sakkozó, amit elődje, Morphy nem mert megtenni.
„Tevékenysége, mint gyakorlati játszóé és sakkíróé egyaránt, azt a benyomást keltette, hogy a sakk sokkal többet jelent neki, mint mindennapi kenyere, sokkal többet, mint pusztán egy mentőhorgonyt. Felismerték, egy nagy szellem szabadon és önként választotta ezt a hivatást, hogy a 64 mező titkait felderítse. A sakkjáték első ízben jelent meg, mint önálló művészet.” Ezeket a sorokat Alexander Aljechin írta A sakk útja a művészetig című tanulmányában.
Szerencsém volt, hogy olvashattam; Tóth László és Chalupetzky Ferenc 1948-ban szabadon ilyenformán publikálni merte. Akkor már egy háborús zseniként elparentált sakkóriás hagyatékából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.