Bicikliző elefánt

Kína nyugati – sőt mondjuk ki: bármilyen – logikával nehezen kiismerhető világ: a fennállásának hatvanadik évfordulóját ünneplő, kommunista vezetésű ország sikerei nem kis részben azoknak az értékeknek köszönhető, amelyeket nyugodt szívvel nevezhetünk konzervatívoknak.

Salát Gergely
2009. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem látott pompával emlékeztek meg Kína minden szögletében arról, hogy 60 éve, 1949. október 1-jén alakult meg a Kínai Népköztársaság. A büszkeség jogos: az akkor koldusszegény, csak néhány „baráti” ország által elismert, háborúkban kivérzett ország nehezen összehasonlítható a mai Kínával.
Egy évtizeddel azelőtt, 1939-ben Kína nagy részét a csúcspontján lévő japán birodalom uralta, Csang Kaj-sek elnök a belső területekre húzódott vissza a köztársasági erőkkel, a Kínai Kommunista Párt (KKP) maroknyi csapata pedig csupán néhány isten háta mögötti járást uralt. Ha ekkor azt mondja valaki, hogy tíz év múlva Japán rég nem lesz sehol, Csang Kaj-sek Tajvanra menekül, s a Mennyei Béke kapujáról a hunani parasztgyerek, Mao Ce-tung kiáltja ki az új államot, a belharcok és a külső behatolás elleni évszázados küzdelem végét, bolondnak nézik.
Ekkor, 1949-ben viszont, amikor a kommunisták – az ilyenkor szokásos véres leszámolások mellett – valóban józan és eredményes országépítésbe fogtak, senki sem hitte volna, hogy egy évtized múlva ugyanezek a kommunisták az eszement „nagy ugrás” révén a világtörténelem legnagyobb éhínségét okozzák. Egy olyan – több tízmillió áldozattal járó – katasztrófát, amelynek az emberi ostobaságon kívül semmi más oka nem volt.

Az 1959-es csapás idején azt talán látni lehetett, hogy a „nagy ugrásnak” véget kell vetni, s vissza kell térni az ésszerűbb gazdaságpolitikához (ami meg is történt); arra azonban nyilván megint senki sem számított, hogy újabb tíz év múltán javában dúl a „kulturális forradalom”, amely egy életre megnyomorította a kínai értelmiséget, s amely, ha nem vetik be végül a hadsereget, Kína szétesését hozhatta volna.
Ha aztán újabb tíz év múlva körülnézünk Kínában, megint gyökeres változásokat látunk. 1979-ben Mao három éve halott, felesége és szélsőbalos elvtársai a börtönben, s az országot a pragmatikus Teng Hsziao-ping vezeti, aki 1978 végén meghirdette a „reform és nyitás” politikáját. A hangulat optimista: mindenki reméli, hogy vége a politikai zűrzavarnak, az ország végre a gazdasági építésre koncentrálhat.
Az optimizmus megalapozott volt: hamarosan példátlan mértékű gazdasági növekedés kezdődik. A népi kommunák helyett saját kezelésű parcelláikon gazdálkodó parasztok lényegesen több élelmet termelnek, a városokban gombamód szaporodnak a „kollektívnak” nevezett, ám valójában magánkézben lévő vállalkozások, s megjelenik a külföldi tőke is.
A fejlődés azonban egyenetlen: míg a reformok sokaknak felemelkedést hoznak, mások számára „a vas rizsestál” összetörése létbizonytalanságot jelent, ráadásul a gazdasági átalakulás nem jár együtt politikai nyitással. Az ellentmondások tíz év után újabb megrázkódtatáshoz vezetnek: 1989-ben a demokráciát követelő diákok a jólétüket féltő munkásokkal összefogva országos tüntetéssorozatot kezdenek, amelyet a vezetés vérbe fojt. Mindenki úgy hiszi: vége a reformoknak, „a Tienanmen téri események” során a párton belül a reformellenes keményvonalasok kerekedtek felül.
Aztán semmi ilyesmi nem történt: tíz év múlva az ázsiai valutaválságot szinte sértetlenül megúszó Kína új virágkorát éli, a gazdaság pezseg, az országba áramlik a tőke, túlzással élve naponta nőnek ki a földből az új nagyvárosok, utak, vasútvonalak, gyárak. A népköztársaság fennállásának ötvenedik évét ünnepli – ez az első alkalom, hogy a következő kerek évfordulóig előreláthatólag semmiféle törés nem akasztja meg Kína fejlődését. Békésen megtörténik 2002-től a nemzedékváltás a párt „harmadik” és „negyedik” nemzedéke között, s a rendszert nem rendítik meg az olyan előre nem látható események sem, mint a SARS-járvány vagy a szecsuani földrengés. 2008-ban Peking sikeres olimpiát rendezett, jövőre pedig Sanghaj ad otthont a világkiállításnak – ezzel Kína nemzetközi presztízse is megnőtt. Nem is szólva arról, hogy a jelenlegi pénzügyi-gazdasági válságban Kína – hatalmas valutatartalékainak köszönhetően – a világgazdaság egyik legszilárdabb pontja, s sokak szerint a kilábalás motorja lehet.
Sokan félelemmel vagy fenntartásokkal tekintenek Kína – az utóbbi harminc évben felgyorsult, de már 1949 óta tartó – felemelkedésére, de azt mindenki kénytelen elismerni, hogy az ország sok szempontból lenyűgöző eredményeket ért el. Három évtizede évente átlagosan 9,8 százalékkal nőtt a GDP, s mára a világ harmadik (vásárlóerő-paritáson számolva a második) legnagyobb gazdaságává vált a kínai. A reform kezdetén a kínaiak 60 százaléka élt a szegénységi küszöb alatt, ma már csak 6–10 százalékuk, vagyis mintegy 500 millióan kiemelkedtek a mélyszegénységből – ennyi ember életszínvonalának ilyen gyors javulására még nem volt példa a világtörténelemben. Közhelyszámba mennek az olyan adatok, miszerint a világon Kínában interneteznek a legtöbben, itt használják fel a világ betontermelésének több mint a felét, s amiről mostanában különösen sok szó esik: az amerikai fogyasztók őrült költekezését eddig a kínai megtakarítások fedezték.
Mindennek következtében úgy tűnik, új világrend van kialakulóban. Csakhogy ha kissé távolabbról nézzük Kína elmúlt hatvan évét, meg kell állapítanunk: itt nem arról van szó, hogy egy harmadik világbeli, fejletlen ország egyszer csak minden előzmény nélkül az élre tör. Hanem sokkal inkább arról, hogy Kína kezdi visszanyerni a világban azt a szerepét, amelyet – az utóbbi két évszázad kivételével – évezredekig betöltött. A gazdaságtörténészek szerint nagyjából 1800-ig Kína a világ GDP-jének egyharmadát adta, s szinte minden gazdasági-társadalmi mutatójával a Nyugat előtt állt. Ami most történik, az bizonyos szempontból nem más, mint a nyugati ipari forradalom okozta egy-két évszázadnyi erőeltolódás után a régi rend visszaállása (persze a kérdés ennél bonyolultabb, de maguk a kínaiak így tekintenek a dologra). A folyamatnak természetesen még nem járunk a végén: az előrejelzések szerint még 2030-ban is csak a világ GDP-jének 20 százalékát adja majd Kína, s az Egyesült Államokat csak 2050-ben éri utol.

Ironikus módon a „kommunista” vezetésű ország gyors gyarapodása olyan hagyományos értékeknek köszönhető, amelyeket nyugodt szívvel nevezhetünk konzervatívoknak: szorgalom, kötelességtudat, takarékosság, vállalkozó kedv, tekintélytisztelet, hosszú távú gondolkodás, család, közösség, nemzet, lojalitás. Ezek többségét a KKP harminc éven keresztül elnyomta, s helyettük szovjet típusú modernizációt erőltetett az országra, amely rengeteg felesleges áldozattal ugyan, de mégiscsak hozzájárult Kína felzárkózásához; a népköztársaság második harminc évében viszont hagyták, hogy e hagyományok érvényesüljenek. Hogy mi lesz Kínában a 70. évfordulón, az persze bizonytalan – máshol sem érdemes a grafikonok mechanikus meghosszabbításával jövendölni, de Kínában, mint láttuk, ilyesmivel még inkább nevetségessé válhatunk. A gyors modernizáció és növekedés ugyanis csak az érem egyik oldala, a másik oldalon több olyan tényező van, amely önmagában is veszélyezteti Kína stabilitását.
A fő kérdés az, hogy meg tudja-e őrizni hatalmát a KKP. Jelenleg erős a vezetés legitimációja, ugyanakkor egy olyan furcsa hibrid rendszer felett uralkodik, amilyenről még nincsenek tapasztalatok. A politikai hatalom egyértelműen a KKP-é, amely a gazdaságban ötvözi a pártirányítást a szabad versenyes kapitalizmussal, sőt sok esetben annak legrosszabb változatával. Kínában nincs vagy nagyon kezdetleges a társadalombiztosítás, szociális háló gyakorlatilag nem létezik, az ipar jelentős szegmenseiben dickensi állapotok uralkodnak. A gyárakban éhbérért napi 14 órát dolgozó munkások százmillióinak nem az a bajuk a kormánnyal, hogy kommunista, hanem éppen az, hogy nem elég baloldali. Velük szemben pedig ott állnak a kis- és nagyvállalkozók, a pártállam tisztviselői, a nagyvállalatok menedzserei, akik az új – jelenleg 200 milliósra becsült – középosztályt alkotják, nem is beszélve a nyolcszázezer kínai dollármilliomosról és ötven milliárdosról. Megkezdődött az ő beépülésük a KKP-ba, hiszen jó néhány éve a párt már tőkéseket is felvesz soraiba – hogy ennek lesznek-e politikai következményei, az egyelőre megjósolhatatlan.

A szegény és gazdag, keleti és nyugati területek, város és falu közötti egyenlőtlenségek mellett a másik legfontosabb destabilizáló tényező a – szintén ősi hagyománynak tekinthető – korrupció. A kenőpénzek, sikkasztások, nepotizmus, privatizációs visszaélések olyan mértékben átitatják az államszervezetet, hogy az már a párt uralmát veszélyezteti.
Kínában évente – hivatalos adatok szerint – több tízezer, olykor százezer demonstrációra, sztrájkra, felvonulásra és egyéb tömeges tiltakozásra kerül sor (vagyis naponta több százra!), amelyeknek fő okai a helyi hivatalnokok visszaélései. Ugyanakkor mindeddig sem az egyenlőtlenségek, sem a korrupció elleni megmozdulások nem álltak össze országos mozgalommá, az egyes események elszigeteltek maradnak, s jellemzően nem a rendszer, hanem egyes helyi tisztviselők ellen irányulnak.
És ott van a többi jól ismert probléma. Kínának a világ termőterületének hét százalékán kell eltartania a népesség több mint egyötödét, s más erőforrásoknak is szűkében van. Súlyos gondokat okoz a környezetszenynyezés is. Ahhoz, hogy az ország munkát tudjon adni az évi 10–20 millió új munkavállalónak, a gazdasági növekedés nem eshet nyolc százalék alá, a növekedési kényszer viszont új aránytalanságokat szül.
A vezetés tisztában van mindezekkel a problémákkal, s igyekszik kezelni őket, vagy legalább ennek látszatát kelteni. Eddig a világgazdasági válságot is sikeresen kezelte: bár az export visszaesése jelentős károkat és feszültségeket okozott, a kormány intézkedései, amelyek elsősorban a belső fogyasztás növelésére irányultak, meggátolták az összeomlást, és jelenleg tarthatónak tűnik az erre az évre tervezett nyolcszázalékos növekedési cél.
A válság így olyan paradigmaváltást hozhat, amely a legfontosabb változás lehet harminc év óta. Eddig Kína gazdaságának motorja az export volt, így az ország – minden ellenkező tartalmú jelszó ellenére – jelentős mértékben kiszolgáltatott volt a külvilágnak. Ha azonban a kormánynak most sikerül rávennie a kínaiakat, hogy takarékoskodás helyett inkább fogyasszanak, azzal a kínai gazdaság új hajtóerőt kap, az életszínvonal tovább növekszik, s az ország a külső erőknek kevésbé kitéve, még magabiztosabban léphet fel a világpolitikában. S ez arra sarkallhatja, hogy – míg eddig igyekezett a nyugati játékszabályok szerint játszani – ezentúl jobban beleszóljon maguknak a játékszabályoknak a kialakításába is.
Hogy ez így lesz-e, nem tudhatjuk. Az tény, hogy Kína már ma megkerülhetetlen része életünknek, akár tetszik ez nekünk, akár nem. S olyan mértékben integrálódott a világgazdaságba, hogy az érdekünk nem lehet más, mint hogy tovább fejlődjék. Mert, ahogy manapság a közgazdászok mondani szokták, Kína olyan, mint a bicikliző elefánt: gyorsan kell hajtania, mert ha lelassul, eldől. Ha pedig eldől, abba az egész föld beleremeg.

A szerző az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara kínai tanszékének tanára

Az ELTE Konfucius Intézetében az évforduló kapcsán ma konferenciát rendeznek, ennek programjáról részletesen szólunk Iránytű rovatunkban, a 38. oldalon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.