A fizetős tévék kudarca

Stefan Lázár
2010. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban az újraegyesítéssel egy időben egy nagy dérrel-dúrral bejelentett televíziós vállalkozás rajtolt. Leo Kirch létrehozta a Premiere név alatt futó társaságot, amely a televíziózás mindaddig ismeretlen változatával akarta meghódítani a közönséget. A felkínált műsorért fizetni kellett. Az azóta eltelt két évtized kiábrándító tapasztalatot hozott a Kirch-ötlet számára: a németek nem igénylik a fizetéses programot. Ennek ellenére a médiacézár örökébe lépett utódok tovább kísérleteznek, milliárdos veszteségekkel, de töretlen reménnyel.
Kirch helyett most az ausztrál– amerikai Rupert Murdoch nyúl mélyen a zsebébe, teljesen függetlenül attól, hogy eddigi befektetései nem hoztak profitot – sőt. Az Egyesült Államoktól átvett „pay tv” a német gazdasági élet legköltségesebb befektetésének számít. Eddig hatmilliárd eurót nyelt el a Spiegel hírmagazin által csak halva született ötletként emlegetett vállalkozás, amit minden előzetes számítás hiányában, mindössze a sikerbe vetett rögeszme tart életben. A pályafutását filmjogok vásárlásával és forgalmazásával megindító Kirch ügyes üzletembernek bizonyult, aki tervéhez már kezdetben megnyerte a médiapiacon uralkodó szerephez jutott Murdochot, és bevette maga mellé társnak. Utóbbi kárára. A Kirch-birodalom összeomlott, és magával ragadta a külföldi befektetőt, aki 1,5 milliárd eurónak megfelelő összegtől volt kénytelen búcsút venni. E veszteségért Murdoch – kerüljön, amibe kerül – vissza akart vágni. Így tovább tartott a tőke fogyasztása. A Murdoch-cég (News Corp.) másodszorra is nekifutott a fizetős tévé németországi meghonosításának, amely azután további egymilliárd euró deficitet eredményezett. A München-Unterföhringből sugárzott műsort átkeresztelték, és az Sky néven vágott neki az újabb kalandnak olyan – a Murdoch-birodalomból Bajorországba exportált – ausztrál–angol–olasz vezetőkkel, akik törve beszélnek németül. Az előrejelzések szerint a rendelkezésükre bocsátott tőke megint nem lesz elegendő, és még a nyár során további száztízmillió euróra lesz szükségük.
A Skyt pillanatnyilag irányító Brian Sullivan és a mellé állított szakértők csoportja csak a veszteségeket tudja növelni. Hasznot mindössze akkor hozna a csatorna, ha legalább hárommillió néző lenne hajlandó fizetni a műsorokért. A 2500 előfizető ténye akkor tűnik igazán keserű csalódásnak, ha tekintetbe vesszük a Sky-előd Premiere kapitányi hídján álló Michael Börnicke jóslatát: „hamarosan akár tízmillió megrendelőnk is lehet”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.