Szerelmi elixír és tajtékos blues

Hegyi Zoltán
2011. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden kétséget kizáróan a zseniális viani életmű egyik csúcspontja a Tajtékos napok. Elixír, amit a kamaszkortól legalább tízévenként érdemes újra elolvasni, hogy formában maradjon az ember. „Colin találkozik Chloéval. Egymásba szeretnek. Összeházasodnak. Chloé megbetegszik. Colin mindent megtesz, hogy meggyógyítsa. Az orvos nem tudja megmenteni a lányt. Chloé meghal. Colin nem sokkal éli túl.” Boris Vian ezt az ismertetőt küldi el kiadójának, amikor sajtóanyagot kértek tőle a reklámkampányhoz. Frappáns megfogalmazás, nyilván erős késésben volt egy próbáról. Ha ennyi lenne a mű, simán elmenne egy love storykat közlő füzetsorozatban is.
1947-et írunk, Vian huszonhat éves ekkor. Három dolog érdekli; a szerelem, a jazz és a blues. Túl van a Köpök a sírotokra és a Venyigeszú és plankton című szösszeneteken, trombitál egy zenekarban, és első „igazi” regényének megjelenésére vár. Feje lágya félig benőve, ifjú családapa, éppen jól jönne némi készpénz is. A csalódás jelentős. A Tajtékos napok a kritika és a közönség egyöntetű elutasításával találkozik. Tizenhat év alatt alig néhány ezer példányt sikerül eladni belőle, míg végül a készlet maradékát papíráron vásárolja fel egy jó szimatú ember. Közben Vian egy filmbemutató után szívrohamot kap, és meghal, mert elszúrták a munkáját. A könyv pedig elindul diadalútjára. Franciaországban halhatatlan klasszikus, a valószínűleg némi lelkiismeret-furdalással küzdő Raymond Queneau szerint korunk legmeghatóbb szerelmes regénye, az annak idején lekicsinyelt első kiadás egy példánya ma több mint kétszázezer forintba kerül. Queneau-nak igaza van, azóta sem írtak jobbat, különösen olyat nem, amelynek olvasása közben magunk sem tudjuk eldönteni, mitől folynak a könnyeink. A Tajtékos napok rendkívül szomorú regény, és ellenállhatatlanul mulatságos. Drámai, költői, groteszk, néhol burleszkbe hajló, és dől belőle a zene, mint egy nyitva felejtett kocsmaajtóból.
Vian hősei a felnőtté válás küszöbén egyensúlyoznak, olyan szavakkal viaskodnak, mint felelősség, munka. Vége a gondtalan szép időknek, bár a zongora még szól cefetül. De az új világban, ahol még a fekete bajszú szürke egér is öngyilkos lesz, gépnyulak, hóvakondok és gyilkos lótuszvirágok gyülekeznek. A Tajtékos napok a szenvedélyek, az elmúlás, a szétcsúszás könyve. Szomorú és érzelmes, mint egy jó Duke Ellington-darab. Ilyen mondatok vannak benne az elején: „Borostyánfésűje olyan hosszú, narancsszín barázdákat vágott selymes loboncába, mint amilyeneket a vidám földműves szánt villájával a baracklekvárba.” A vége pedig már legenda: „És akkor énekelve arra jött a Szent Stricius-árvaház tizenegy világtalan leány növendéke.”
(Boris Vian: Tajtékos napok, Cartaphilus Kiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.