Áramot olcsóbban

Akár egy forint ötven fillérrel is olcsóbb lehetne a lakossági áram kilowattóránként, ha tiszta lappal indulna az árak megállapítása. Ezt állítja Mártha Imre, a Magyar Villamos Művek (MVM) egykori, az Elmib Zrt. frissen kinevezett vezérigazgatója. Mint mondja, olyasmit is kifizetünk a tarifában, amit már régen nem kellene, vagy legalábbis nem annyiért, mint most.

Erdősi Csaba
2011. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keveset hallottunk önről azóta, hogy kilenc hónapja visszahívták az MVM éléről. Nemrégiben ugyanakkor megfontolandó észrevételekkel hívta fel magára a figyelmet előbb egy hírportálon, majd a televízióban, a legújabb hír szerint pedig az Elmib Zrt. vezérigazgatójává nevezték ki. Hogyan vezetett az út az MVM-től az Elmibig?
– Az út egyenesen vezetett. Az Elmib olyan, mint az MVM, csak jóval kisebb. Az időközben magyar magánkézbe került társaságot még 2000-ben hozta létre az előző Fidesz-kormány a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül, hogy segítse az önkormányzatok energetikai infrastruktúrájának megújítását. Jelenleg mintegy nyolcszáz helyhatósággal állunk szerződéses kapcsolatban, közvilágítást üzemeltetünk, racionalizáljuk az energiafogyasztást, energiát szolgáltatunk. A cég ezenfelül rendelkezik egy 2500 kilométeres gázvezeték-hálózattal, amelyen keresztül 250 települést lát el. Van két erőművünk, a tatabányai, amely távhőt termel, illetve a dömsödi, amely áramot – biogázból. Gyakorlatilag a multinacionális hátterű energiaszolgáltatók konkurensei vagyunk. Ott találjuk meg a piaci rést, ahol ők nem elég jók.
– Sok ilyen rést találnak?
– Elég jól ismerem ezt a szektort. Az 1995-ben privatizált áramszolgáltatók kényelmes helyzetben vannak, hiszen annak idején olyan szerződést kötött velük az állam, amely gyakorlatilag nullára csökkenti a működési kockázataikat. Ez olyan helyzetet rögzített, amely mára indokolhatatlan – például az árképzésben.
– Konkrétan mire gondol?
– A lakossági ellátásban minden tarifaelemet az állam határoz meg, költségalapon. A költségalapú árfelülvizsgálatot évről évre, az előző időszak bázisához mérten készíti el a Magyar Energia Hivatal, ám ez torz árazást eredményez. Mert ami 2000-ben elismerhető költség volt, ma már nem feltétlenül az, vagy nem annyiba kerül a piacon, mint amennyit a fogyasztók fizetnek érte. Szerintem teljesen új alapokon, nullbázisú költség-felülvizsgálatot kellene tartani, mert ezzel az áramszolgáltatókat komoly költségcsökkentésre lehetne kényszeríteni. Néhány napja ismertette a Magyar Nemzet azt az elemzést, amely szerint Londonban olcsóbb az áram, mint Budapesten.
– Hogyan jött létre ez az ön szerint torz tarifaszerkezet?
– Amikor az áramszolgáltatókat privatizálták, a külföldi tulajdonosok rengeteg olyan szolgáltatást nyújtottak a magyarországi leányaiknak, amelyeket akkor idehaza nem lehetett elérni – humánerőforrás-menedzsmentet, információtechnológiát, kontrollingot –, vagyis idehaza nem elterjedt szolgáltatásokat vásároltak több irányból is. Ez akkor természetes is volt, csakhogy azóta eltelt 16 év, ám a kötődések ugyanolyan erősek, mint egykoron. Itt lenne tehát az ideje, hogy új működési és költségstruktúrát építsünk fel, s megnézzük, szükség van-e minden olyan szolgáltatásra, amelyért fizetünk, illetve, hogy amire szükség van, anynyiba kerül-e, mint amennyit elkérnek érte tőlünk. Költségágon nagyon komoly pénzek hagyják el Magyarországot. Ha ezt a nullbázisos felülvizsgálatot elkészítenénk, számításaim szerint kilowattóránként 1-1,5 forinttal csökkenne a lakossági villamos energia fogyasztói ára Magyarországon. Ez nemzetgazdasági szinten több tíz milliárd forint megtakarítást jelent csak az egyetemes szolgáltatói körben. De lenne hatása a versenypiaci árakra is, hiszen ott is csupán a villamos energia szabadáras, a hatósági tarifával működő hálózatüzemeltetésben azonban benne vannak a felesleges vagy drága költségelemek.
– Miért nem akkor számolt, amikor még az MVM vezérigazgatója volt?
– Akkor is felhívtam a figyelmet rá, hogy meg kellene vizsgálni az áramszolgáltatók költségoldali kifizetéseit. Most azért próbálok hangsúlyosabban szólni erről, mert megkezdődött az energiastratégia társadalmi vitája. Az rendben van, hogy reguláljuk az áramszolgáltatók profitját, s különadót vetünk ki az eredményükre. De a kutya ott van elásva, ahogyan eljutnak ehhez a profithoz. Az árcsökkenés mellett a költség-felülvizsgálatnak egyéb haszna is lehetne. Én ugyanis arról is beszélek, hogy azokra a szolgáltatásokra, amelyeket ma az áramszolgáltatók anyacégei vagy külföldi multik végeznek drágán, akár magyar vállalkozások is képesek lennének, kedvezőbb áron.
– Csak a privatizált áramszolgáltatókról beszél, ám nem ejtett szót az MVM-ről, holott mégiscsak az állami kézben lévő nagykereskedő a magyar árampiac legnagyobb szereplője. Az MVM költségeit nem lenne indokolt felülvizsgálni?
– Nem, mert az MVM-et nem privatizálták, s ezért nem is építhetett be az árazásába az országot elhagyó költségeket, és nagyon kevés külső szolgáltatást vásárol, hiszen nem építtette le olyan mértékben az apparátusait, mint privatizáció után az áramszolgáltatók.
– Beszéljünk a távhőről is, mert érdekes elképzeléssel állt elő előbb az Indexnek, majd a Magyar Televíziónak adott interjújában. Azt javasolta, hogy a számtalan regionális távhőszolgáltatót egyetlen, nemzeti távhőszolgáltatóba kellene olvasztani. Mi lenne ennek az értelme?
– A kormány szemlátomást szeretne kezdeni valamit a távhővel. A vita az erőművek támogatásáról szól, ám a szolgáltatókon keresztül is lehetne csökkenteni az árat. Jelenleg százötven olyan, zömében önkormányzati tulajdonú cég működik Magyarországon, amely nem tesz egyebet, mint megvásárolja a forró vizet vagy a gőzt egy erőműtől, s azt eljuttatja a felhasználókhoz. Teljesen homogén tevékenységet végeznek, 150 vezérigazgatóval, 150 irodaházzal, holott tevékenységüket egyetlen cég is képes lenne ellátni – jóval kevesebb költséggel. Vonjuk hát össze egyetlen részvénytársaságba ezt a 150 céget. Ennek lenne mondjuk három-négy telephelye az országban, ahonnan a vészhelyzeteket el lehetne hárítani, ide a számlázást, az ügyfélkapcsolatot egyetlen központból lehetne végezni. Ezzel is meg lehetne takarítani vagy tízmilliárd forintot évente, bár tudom, sokak érdekét sértené egy ilyen megoldás.
– Egyrészt sokak érdekét sértené, másrészt magában hordozza a torz árazás veszélyét, ami ellen küzd. A távhő ott olcsóbb, ahol kis ellátási területen sok fogyasztót kell ellátni. Ha mindent egyberakunk, aligha kerülhetjük el, hogy előbb-utóbb megjelenjen a rendszerben a keresztfinanszírozás. Csak éppen nem az áramfogyasztók fizetik majd a távhőszámla egy részét, mint most, hanem az egyik távhőfogyasztó száll majd be a másik költségeibe.
– Ez elképzelhető. Persze ez a rendszer felkínálja annak a lehetőségét, hogy az olcsó és a drága távhőrendszerek közötti árkülönbséget összemossák. Viszont könynyen el is hárítható ez a veszély, csak törvényhozói és ellenőrzői akarat kérdése. Ez nem az én dolgom. Én arra tettem javaslatot, hogyan tudnánk megtakarításokat elérni úgy, hogy közben a távhőszolgáltatás színvonala is emelkedjen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.