Természetesen olyan álláspont is van, hogy az egész meg sem történt. Vagy ha megtörtént, nahát, akkor sem úgy, ahogyan elbeszélni szokás. „Szokás?” De hát annyiféleképpen szokás, nem csupán „jobbról” és „balról”, az „áldozat” vagy a „támadó” szemszögéből (most akkor melyikük melyik is?), rémtörténetként vagy városi legendaként.
Az alapján, ahogyan benned él, amit te a Köztársaság térről gondolsz, megmondom, ki vagy, és hol állsz. Tényleg? Szóval szerinted voltak-e a tér alatt kazamaták?
Csak ne lenne az egész olyan botrányosan alaposan dokumentálva! Figyeljük meg, hogy zömmel külföldi fotósok által: John Sadovy, Mario De Biasi, Jean-Pierre Pedrazzini. Utóbbinak az életébe került ez a tér. Budapest lakossága alig fényképezkedett, nem lévén ideje. Inkább cselekedett. Volt jogos elszámolnivalója, súlyos sérelmeit óhajtotta megtorolni.
Elég szétnéznünk. Amennyiben az 1956-os forradalom legújabb köztársaságunk alapító eseménye, társadalmunk jelen állapotának alapító eseménye inkább október harmincadika. Aki csak részt vesz a tömegközlekedésben, sorban áll, vagy közösségi oldalakat olvas Budapesten, az tudja, miről beszélek. A sértetten utálkozó magyar milliókról (akik „nem ezt várták”). A fórumok közérzetéről. Ami a rendszerváltás röpke katarzisa után pár évtizeddel kissé moslékszerű. Sőt tragikus, egyelőre kitörési pont nélkül.
Ha elfogadjuk 1956-os Vergiliusunknak Angyal Istvánt, a hőst, akkor így lépünk erre a terepre: „Köztársaság tér! Itt sírtam először… Barbár üvöltések, embertelen hurrák hangzottak. Ilyen lehetett a római aréna csőcselékének lelkiállapota, amikor a vadállatok széttépték a keresztény vértanúkat. A fákon lábuknál felakasztott férfiak függtek. Nem bírtam nézni. Könnyeztem.” Márpedig ő, a későbbi mártír aligha vádolható avval, hogy bolsevik mesekönyvek szökevénye lenne.
„Itt döbbentem rá, milyenek az emberi reakciók, meddig mehet el az emberi gyűlölet. […] A valóságot örökítettem meg: azt, amikor egy fegyveres férfi fejbe rúgott egy földön fekvő ávóst. Egy jól öltözött úr a fára felakasztott meztelen mellkasába szúrta a kését… Persze megfogalmazódott bennem a kérdés: ki tudja, mit tettek ellenük az ávósok?” – töpreng De Biasi, az olasz fotós.