A nap, amikor megszűnt a budapesti jegydzsungel

Ötven éve kezdte meg uralkodását a vonaljegy, a Magyar Nemzet újságírói pedig ott voltak a premiernél.

MNO
2016. 07. 07. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2015. augusztus 25-ével új sorozatot indított az MNO. 1938-ban ezen a napon jelent meg a Magyar Nemzet első száma, s ebből az alkalomból múltidézésbe fogtunk. Keressék a 77, illetve 50 évvel ezelőtt megjelent cikkeket az MNO-n! Hetente többször is jelentkező válogatásunkban riportok, publicisztikák, interjúk, hírek sorakoznak majd az adott időszak számaiból, bepillantást engedve nemcsak a korba, de az azt bemutató Magyar Nemzet szellemiségébe is.

Az új tarifa első napja

Az autóbuszokon valamivel kevesebb, a villamosokon több az utas. Sokszorosára növekedett a bérletesek száma.

Pénteken 0 órától életbe lé­pett Budapesten az új közle­kedési tarifa. Megszűnt a jegydzsungel, nincs már százféle jegy, csak egyfajta: a vonal. Kevesebb lesz a kalauzok dol­ga, sőt lassan nyilván meg is szűnik a kalauzrendszer. Efe­lé mutatott ez a pénteki pre­mier is, hiszen az utasok nagy részének bérlete van, nem kell jegyet kezeltetnie.

S mintha a pénteki nappal az autóbuszok és villamosok is csendesebbek lennének. Hiányzik az annyira megszo­kott vita a lejárt jegyekről, a rossz helyen történt átszállá­sokról. Az utasok száma se volt sokkal kevesebb, mint az­előtt.

Munkatársaink 0 órától egész a késő délutáni órákig végig kísérték az új tarifa pre­mierjét és az alábbiakban szá­molunk be tapasztalataikról.

1966. június 30., éjjel, 4-es villamos, az útirány: Petőfi-híd, Margit híd. A kocsin sem­mi esemény: néhány utas, és hűvös éjszaka.

A körúti világítás egy pilla­natra kialszik, majd halvá­nyabb a fény, éjfél, 0 óra: jú­lius 1., életbe lépett az új köz­lekedési tarifarendelet.

A forgalomban semmi vál­tozás, Nyugati pályaudvar, Népköztársaság útja… A kocsiban hazatérő, beszélgető ze­nészek, egy újságárus és egy kemencéhez befűteni igyekvő pék.

Még a régi jeggyel uta­zunk…

De a Wesselényi utcánál fel­száll az első bérlettulajdonos. Fiatal, vidám, és a kalauznak két jegyet ad át: Válasszon, itt a hetijegye, azt is lyukaszt­hatja, vasárnapig még érvé­nyes, és itt a bérlet is. Derű a kocsiban.

– Hogy hívják?
Nem
felel.
– Azt szeretném tudni, mi a véleménye a bérletről?
– Magának van?
– Nincs.
– Hát nézze, nekem jó. Jobban kijövök… Különben Nagy Dénes vagyok, Angyal­földön dolgozom, és eddig he­tijegyem volt. Minden héten két hetijegyet vettem, eggyel munkába utaztam, meg haza, eggyel meg a lányokhoz. Az volt 48 forint, vagy ha öthetes a hónap, még több. És így se volt elég. Hát ugye, elmegy az ember a munkába, haza­megy, átöltözik, elmegy a randevúra, aztán onnan el­megy valahová, így elég sok a költség. Most meg bérlet van. Utazok, ahányszor aka­rok. És tudja mit? A lánynak, akinek udvarolok, annak is bérlete van, aztán így nekem azt sem kell fizetni.

Rákóczi út… Baross utca. A Baross utcánál már megje­lenik a következő bérlettulaj­donos, és a kalauz eladja az első egyforintos vonaljegyet is.

– Kevesebb lesz így a dol­gunk – mondja Major II. Jó­zsef kalauz –, azt hiszem, az emberek legnagyobb része bérlettel utazik majd. Ránk is fér ez, ami itt, eddig, a csúcsforgalom idején volt, az sok, alig győztük a jegyet kezelni. Tegnap nyugdíjaztuk a lyu­kasztót is. De hogy pontosan hogyan alakul a forgalom, azt ilyenkor nem tudni még, az majd csak hajnalban, meg reggel, a csúcsforgalomnál de­rül ki.

Robog a villamos, kellemes éjszaka van, néhány óra múl­tán hajnal és megkezdődik a csúcsforgalom. (h.)

Reggel 7 óra. Az l-es autó­busz már a Bajza utcánál zsú­folt. A kalauz ebben a zsúfolt­ságban szinte tétlenül üldögél. A megállóknál arra is marad ideje, hogy ismertesse a város legközelebb eső nevezetessé­geit. Szemmel láthatólag üdén és kényelmesen érzi magát.

A Körtérig mindössze hét ember vált jegyet, a többi bér­letet mutat. Hét közül egy meglepődik, hogy forint ötvenbe kerül a vonal.

A bérletesek a tájékozott ember fölényével és jóindula­tával magyarázzák a tudatlan­nak a bérlet előnyeit.
– Akár így nézzük, akár úgy nézzük – mondja egy szemüveges férfi – jobban jár, ha bérletet vesz.
– Nem járok jobban – konokoskodik a másik.
– Higgye el, így még annál is olcsóbban jön ki, mint az­előtt. Kezdjük azzal, hogy…
– Kérem – mondja a má­sik, akire záporoznak a taná­csok és az érvek –, én…
– Ha csak napjában kétszer ül buszra és átszáll egy má­sikra, már akkor is megéri.
A tudatlan idegesen gyűrögeti a forint ötvenért vásárolt vonaljegyet.
– Kérem – nyögi ki végül –, én vidéki vagyok. Nekem majdnem mindegy, hogy mennyit kóstál.
A bérletesek elhallgatnak.Egy kalapos hölgy a szom­szédjához hajol.
– Hazudik – suttogja. – Kocsija van és azért nem ér­dekli a bérlet. Ismerem én az ilyeneket.

A kalauz szinte hálásan néz mindazokra, akik jegyet kér­nek. Még szokatlan neki az ilyen tétlen csúcsforgalom.

*

A 6-os villamos ráfordul a Karinthy útra. Fél nyolc múlt néhány perccel. A bérletesek itt nincsenek túlsúlyban, mert a középső kocsiban utazom, hi­szen nekem sincs bérletem, s még az élmény kedvéért sem akarok büntetést fizetni.

Egy fiatalember forintost ad a kalauznak. A kalauz letépi a jegyet és odaadja. A férfi keze várakozóan továbbra is a leve­gőben marad, de a jegyvizsgáló közeg, mint aki jól vé­gezte dolgát, elfordul.

– Hé – mondja a fiatalem­ber –, mi lesz az ötvenesem­mel?

A kocsiban többen kuncogni kezdenek.

– Uram – szólal meg vala­ki. – Elfelejti, hogy elseje van.

A férfi zavartan körülnéz, a keze lassan leereszkedik.

– Ja, elseje van! – üt a homlokára.

A zsebébe nyúl, s mindannyiunk megdöbbenésére érvé­nyes bérletet húz elő. A kalauz a helyzet magasla­tára emelkedik és szó nélkül visszaváltja a jegyet.

*

Szórakozott ismerősöm, aki megfontolatlanul a 6-os villa­mos első kocsijára szállt, az ellenőrtől szemrebbenés nélkül vonalat kéri.

– Huszonhat forint – nyúj­totta át szintén szemrebbenés nélkül a jegyet az ellenőr.

Ezt nevezik pénzterápiának.

A 6-os villamos a reggeli csúcsforgalom idején ugyan­olyan zsúfolt volt, mint más­kor. Csak hát úgy mondják, az első és az utolsó kocsin a ka­lauz nem könyökölt az ember hasába. A reggel tanulsága: a takaré­kos ember nem a gyaloglás mellett döntött, hanem a bér­let mellett. (k.)

Délelőtt tizenegy óra. A 6-os villamos megáll. Első kocsijá­ról leszáll a kalauz. Felugrik a harmadik kocsira, szól a ka­lauznőnek:

– Menj át az elsőre, mert elfogyott a jegyem.

És kocsit cserélnek.

A déli csúcsforgalom kezde­te előtt néhány perccel a Nagyvárad téri autóbusz vég­állomáson Miklós Antal ellen­őrrel beszélgetünk:

– Minden rendben megy – mondja. – Talán csak annyi a változás, hogy a 35-ös bu­szon ma kevesebb az utas. Mindössze néhány utas jött felvilágosításért.

Déli csúcsforgalom a Váci és a Lehel úton. Elindultak a villamosok a Váci út üze­mei felé. A Visegrádi utcai rendezőség „üvegtornyából” figyeljük az érkező és induló szerelvényeket, Korsós József körzetessel.

Több nehézségre számí­tottunk – mondja. – Minden forgalmi dolgozónkat mozgó­sítottuk. Az állomásvezetők és a forgalmi vezetők üzemkez­dettől megszállták a kocsiszí­neket, ellenőrizték, hogy a sze­relvények pontoson, menet­rendszerűen jöjjenek ki, tel­jesen felszerelve, és nagyon simán menjen minden. Teg­nap itt járt a vezérigazgató, meg jöttek a fővárosi tanács­tól is. A Lehel út és a Váci út forgalmában lényeges változás nem történt. Az 55-ös villa­mosokon ma több az utas. Meg vagyok elégedve, mert eddig ritka nap volt, amikor a szerelvények menetrendsze­rűen közlekedtek. Ez az első ilyen délelőtt. Kíváncsiak va­gyunk, melyik hódítja el az utasokat a másiktól, a busz a villamostól, vagy fordítva. Négy bérletpénztárunkban először a kombinált bérletek fogytak el.

Felszállunk a beérkező 12-es villamosra. Puskás Imre ka­lauztól kérdezzük, kevesebb munkája volt-e a mai napon, mint eddig? – Nem kellett annyi jegyet lyukasztani. De még nagyon sok utasnak nincs meg a bér­lete. A déli csúcs olyan, mint máskor. (t.)

Megkérdeztük a Fővárosi Köz­lekedési igazgatóságot, ahol; elmondták, hogy jók az első nap tapasztalatai. A forgalom minden vonatkozásban zökke­nőmentes volt, torlódást sehol sem tapasztaltak. A tapaszta­latok azt mutatják, hogy az új tarifarendszer bevezetése le­hetővé teszi az utazási sebes­ség növekedését. Az, hogy nincs torlódás a jegyváltásnál, meggyorsította az utasáram­lást, s ez jó jel.

A bérletvásárlás még folyik, de a torlódás megszűnt a pén­teki napon. Csütörtökön este még késő éjszaka is ostromol­ták a bérletváltó helyeket. Mivel számolnak azzal, hogy a következő egy-két napon még nagyon sokan vásárolnak értékszelvényeket, szombaton és vasárnap 96 helyen össze­sen 165 bérletárusító helyet tartanak nyitva, reggel fél 8-tól este 20 óráig.

A Fővárosi Autóbuszüzem is kellemes tapasztalatokról számol be. Elmondták, hogy a csúcsforgalmi időszakban nem változott a helyzet az utasok számát illetően, de nap köz­ben egyes járatokon kevesebb az utas. Viszont vannak jára­tok, így az 56-os, ahol szapo­rodott az utazók száma. Meg­állapították, hogy többszörö­sére szaporodott a bérlettel utazók száma, a buszokon minden ötödik utasnak bérle­te van.

A villamosokon valamivel növekedett az utasok száma, de ez a növekedés nem szá­mottevő. Az első nap tapasz­talata: a forgalom rendben bo­nyolódott; s az utasok áram­lása itt is meggyorsult.

(1966. július 2., 5. oldal)

Válogatta: Bittner Levente
Észrevétele, javaslata van? Ossza meg velünk, írjon a [email protected] címre!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.