A középosztály nem helikopterezik

Annyira lecsúszott a középosztály, hogy már nincs is, helikopterezni már csak ezért sem tud rendszeresen.

Varga Attila
2016. 10. 28. 18:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint az széles körben ismeretes, nem olyan régen Budaörsről Mándokra, egy esküvőre helikopterrel utazott Rogán Antal és családja, másnap pedig ugyanígy a Bell 206 típusú, újonnan egymillió dollárért kapható légi járművel tértek haza. Bencsik András, a Demokrata újság főszerkesztője ezt követően egy interjúban úgy fogalmazott, hogy „minden középosztálybelinek futja helikopterezésre”.

Lemaradt a rotorlapátok keltette politikai viharról?

Itt a Hír TV remek összefoglalója. Videóval.

Ezzel a kijelentéssel csütörtökön Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert is szembesítették az általa tartott sajtótájékoztatón. Bencsik kijelentésére egyébként így reagált a kabinetminiszter: „Bizonyára Bencsik Andrásnak e téren igaza van, utólag én is megnéztem az árakat, én is azt gondolom, hogy egyébként akár egy Budapest feletti városnézést sokan megengedhetnének maguknak.”

Nos, a magyar középosztály tagjainak nagyon sok malacperselyt kell megtölteniük ahhoz, hogy ezt a Budaörs–Mándok utat helikopterrel megtehessék. És valójában a középosztály elsődleges álma nem egy kiadós helikopterezés, hiszen csak egy hajszál választja el a lecsúszástól – állapítható meg a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2015 decemberében publikált adataiból.

A hazai „biztos középosztály” tagjai a 2014-es jövedelmek alapján havi bruttó 138 ezer forintból élnek, és annak a rétegnek, amelyet a lecsúszás fenyeget, az egy főre jutó havi bruttó jövedelme nem érte el a 80 ezer forintot. A középréteg jövedelmének az országos átlaga két évvel ezelőtt bruttó 112 ezer forint volt.

A GfK piackutatóinak és a Magyar Tudományos Akadémia társadalomkutatóinak az Osztálylétszám elnevezésű kutatása szerint a körte alakú társadalomszerkezetben – szűk elit, szűk középosztály és egyre nagyobb szegény réteg – a felső középosztály még megjelenik, valamivel több mint a lakosság 10 százaléka sorolható ide. A klasszikus középosztály azonban már nem létezik, akik ugyanis abba tartoznának, az átlagos jövedelemnél kevesebbet keresnek, megtakarításaik nincsenek, és a leszakadás peremén egyensúlyoznak. Bármennyire is ez a társadalmi réteg lenne hivatott arra, hogy kiegyensúlyozza az ország gazdaságát, jelenleg inkább az látszik, hogy egyre lejjebb csúszik, sokukat gyakorlatilag már csak egy hajszál választja el a szegénységtől.

A fenti jövedelmi viszonyok fényében érdemes tehát megvizsgálni, mennyire nyugszik reális alapokon Bencsik kijelentése.

A helikopter bérlése nem azonos árkategória a helikopteres városnézéssel. Míg az utóbbi ára fejenként 30-40 ezer forint, magának a légi járműnek a bérlése óránként 95–250 ezer forintot jelenthet. A Rogán családot szállító Bell 206-os helikopter – amely a legolcsóbb gázturbinás gépek egyike – bérlése óránként 200 ezer forintba kerül a hazai piacon. Budaörstől Mándokig 260 kilométer a távolság, így négy munkaórával számolva csaknem egymillió forintba kerülhetett az út.

Igazi belépő kategória a Schweizer 300C típusú helikopter, amely három személyt tud szállítani, és 160 kilométeres óránkénti sebességgel repül. Ennek kölcsönzési ára 95 ezer forint óránként. Míg egy Kamov KA–26-os – Magyarországon többnyire permetezésre és műtrágyaszórásra használt – helikopter bérlése légi óránként 250 ezer forintba kerül.

Megkerestük az egyik legnagyobb hazai légijármű-kölcsönző tulajdonosát, aki nevét nem kívánta adni nyilatkozatához, ám a következőkről tájékoztatott minket: nem véletlen, hogy 20–50 éves gépeket lehet bérelni idehaza, hiszen azok beszerzési ára és bérbeadása így lehet viszonylag olcsó.

Szerinte a magyar középosztály tagjai, ha nem alkalomszerűen, de ötévente igenis megengedhetnek maguknak egy ilyen utazást. Rogán Antal persze nem a középosztály tagja, hanem csúcspolitikus, éppen ezért a történtek sajtóvisszhangja árt a légi járműves szakmának. Most már visszatérő ügyfeleik is meggondolják, hogy mivel utazzanak, hiszen fennáll a veszélye, hogy a helikopterről leszállva lesifotósok fényképezik őket.

A nyilatkozó szerint az, hogy az oda- és a visszautazás más-más napon volt, nem drágította meg jelentősen a politikus utazását, hiszen ilyenkor, „mivel a gép nem cukorból van, és nem olvad el a szabadban”, egy-egy falu focipályáján pihentetik a gépet, a megrendelő pedig kifizeti a pilóta 15-20 ezer forintos szállását. Ők rendszeresen szállítanak „kiemelt személyeket” helikopterrel, ugyanakkor a nagy hóesésben az áramszolgáltatókat segítik, s orvosokat és emberi szerveket is szállítanak a transzplantációkhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.