Nem a Magyar Kerékpárosklub a hétfői autómentes napra szervezett nagykörúti kerékpáros felvonulás szervezője, de egy olyan célért trombitálták azt össze szeptember 22-én fél 6-ra – „Legyen bringázható a Nagykörút!” –, amivel kapcsolatban a fővárosi úthálózat fejlesztőjének kötelező kikérnie a legnagyobb bringás civil szakmai szervezet véleményét. Az MNO KüllőnÉlő blogja „megelőző szerelésként” ezt máris megteszi. László János elnökhöz fordultunk tehát: mi lesz a Nagykörúttal hétfőn, és mi lesz azután?
– A hétfői vonulás célja a bringázható Nagykörút. Lehetséges, hogy kerékpársáv lesz ezen a ma két keréken totál veszélyes városi útvonalon?
– A feltett kérdésben már mindjárt meg is nevezett egy bizonyos kerékpáros létesítménytípust, mintha ön már tudná, hogy a Nagykörúton speciel kerékpársávot kell létrehozni. Én nem tudom. Valószínűleg senki nem tudja. A helyzet az, és velem egyetemben a szakembereink is úgy gondolják, hogy kiválasztani a Nagykörútra megfelelő megoldást az egész belső városrészt érintő közlekedéspolitikai döntések sorozatának a meghozatalát kívánja.
– Mi teszi a helyzetet ennyire bonyolulttá?
– Van egy adottság. A Nagykörút és a hozzá kapcsolódó hidak forgalma kétszer két sávon halad, parkolni is lehet, és villamosok is mennek. Ez egy közlekedésstratégiai döntés következménye. Az van mögötte, hogy szükség van a belváros körül egy ilyen kapacitív, gépjárműveket kiszolgáló úttestre. Amíg ez marad, addig nem lehet jól és hatékonyan a kerékpáros közlekedést megoldani, egyszerűen azért, mert nincsen hely.
– És hogyan lesz hely?
– Döntést kell hozni arról, hogy „mától” az egész belső városrésznek és a Nagykörútnak más a funkciója, mint eddig volt. Éppen most utazott el tőlünk a dán Jan Gehl, a világ legnagyobb urbanisztikai szakértője, aki erre azt mondaná: emberekben kell gondolkodni, és nem járművekben.
– Ön szerint merre kellene elindulni a Nagykörút esetében? Piktogramos jelölés? Leválasztás?
– Épp ezt mondom: nem az a kérdés, hogy mit festünk föl rá, hanem hogy „mi lesz” a Nagykörútból. Amíg az a feladata, hogy nagy kapacitással kiszolgálja a gépjárműforgalmat, addig nem lehet kerékpáros forgalmat rendesen megvalósítani. Sem piktogrammal, sem sávval, semmivel.