A könnyűbúvárok megkezdhetik az előkészületeket a tófenék sokadik átfésülésére. A második világháború légi csatáiban többtucatnyi vízbe zuhanó repülőgép közül ugyanis hat vélhetően még az iszapréteg alatt lapul. Az újabb akció sikerét elősegítheti, hogy a technika jóvoltából már nem csupán a feneket pásztázó, víz alatti radarral, hanem drónt bevetve a magasból is megfigyelhetik azokat az iszapban kirajzolódó foltokat, ahol érdemes alámerülni. Ráadásul az enyhének ígérkező télen várhatóan nem fagy be a tó, így jégpáncél sem akadályozhatja a szondázást. A szünetelő hajóforgalom jóvoltából a vízben kavargó iszap leülepszik, így a búvárok jobb látási viszonyok között kutakodhatnak.
– A legnagyobb diadal a hullámsírban örök álomba zuhant amerikai B–24-es Liberator hadászati nehézbombázó megtalálása lenne, amely a feltételezések szerint valahol Szigliget felségvizein keresendő – mondja Pálfi Zoltán gépészmérnök, korábbi egyetemi oktató, az Amphora Búvárklub elnöke, aki túl a hetvenedik évén mindmáig rendszeresen alámerül. – Egy ilyen kutatási akció nem csupán jó fizikai erőnlétet igényel, hanem intellektuális feladat is. A főként mérnökök, biológusok, jogászok alkotta amatőrbúvár-egyesület önkéntes tagjai, a „békák” minden lépést jó előre pontosan megterveznek.
A kincsvadászok már a levéltárakban megkezdik a búvárkodást a leírások, repülési naplók, légvédelmi dokumentumok, veszteséglisták tengerében. Az összegyűjtött adatok elemzése után feltérképezik a kijelölt területet, beszerzik az engedélyeket. A nyolc-tíz fős csapat a technikai felszerelés – közéjük tartozik például az oxigénpalackok újratöltésére szolgáló aggregátor – elhelyezésére tábort ver a parton. Innen gumicsónakkal egyszerre négyen hajóznak ki, és merüléskor óránként váltják egymást. A fémkereső műszerek jelzése alapján mostanában többnyire csupán traktorkerék, autó-motorháztető, elárvult vasmacska kerül elő. Pedig a harci repülőgépeken kívül szép számban lehetnek még fegyverek, bombák, lőszerek is a tófenéken a háború idejéből. A legendák egy német Tigris tankról is szólnak, amely alatt 1944 telén valahol Tihanynál szakadt be a jég, ám eddig semmilyen jel nem mutatta ki, hogy valóban lapulna itt egy ilyen acélszörny.