Úgy indultunk neki, hogy jobbak leszünk. Nem volt ebben pökhendiség vagy köphendiség – ahogy Csoóri Sándor átleleményezte a szót. Különösebb dac, ellenszegülés és ok nélkül lázadás sem volt ebben a nekiindulásban. James Dean már rég elrobogott a naplementébe, amikor Berlinben leomlott a fal. Allen Ginsberg sem üvöltött, csak egy kicsit, és nagyon ritkán. Magyarországon pedig úgy tűnt, hogy újra elindult az idő. Azt hittük, apáink, nagyapáink, dédapáink háborúinak vége, az életünk oszlopai közt lebegő rémalakok nyugodni térnek: már nem kérnek, követelnek új kötelességet a régi sérelemért.
Nem így lett. Nem lett szerethetőbb Magyarország. Talán mert kevesen is gondolták ennek felderengő célját útravalóul adni. Közben megtanultuk: ezek és azok országában mindenki hetedíziglen, vérrel és mindörökké. Így ezek és azok országában olykor az ifjak is mintha generációkkal ezelőtti – úgymond történelmi – sérelmeket görgetnének maguk előtt. Őseik átkait és akaratát, több emberöltőnyi becsületbeli ügyeket, amelyekért a számlát nekik is rendezni kell. Vagy muszáj.
Csak nem gondolod, kérlek, hogy leülök velük, amikor ezek vették el verték halálra lőtték a Dunába Nekem, öregem, érted, nekem, akinek az orosz fronton huszár főhadnagy akinek munkaszolgálatos, régi szocdem, kommunista csendőr, ellenálló, főbíró, munkás, alispán És így tovább.
Néha úgy tűnik, mintha Magyarországon 1919 óta vendetta lenne, amiből nem lehet kiszállni. Mindig van új áldozat, akin ezek vagy azok beteljesíthetik végzetét: zsidó ressentiment, magyar ressentiment, népi és urbánus ressentiment, kommer, kis- vagy nagypolgári ressentiment. Szemet szemért, apád üte van!
Értem én, nagy akarat kell ahhoz, hogy egy nemzet kitörjön évszázadok alatt kikalapált sorsának ketrecéből. Nem mi vagyunk az egyetlenek, akiknek nem sikerült. Melldöngetően büszkének lenni e nyakasságra azonban ostobaság. Akárhogy nézzük, itt nemzedékek buknak el újra és újra a nagy hamleti kérdésen. Nevezetesen: hogy őseik sorsát vagy saját életüket válasszák.