A legerősebb magyar: Mercedes CLA 45 AMG bemutató

Kétszeres világrekorderré vált a Mercedes–Benz CLA: a kecskeméti gyártású kupé a legjobb légellenállású autó, motorja a legnagyobb literteljesítményű.

Szabó Péter
2013. 03. 22. 17:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a konkurencia öt és hat hengerrel tör előre, a stuttgartiak mindössze néggyel is beérik. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a turbós újdonság a többiek árnyékába lépne, sőt. Ahogy az A 45, úgy a CLA 45 AMG is a nemrég debütált, harmadik generációs A osztály alapjaira épül.

Az bizonyára senkit sem lep meg, hogy az Audi 340 és a BMW 320 lóereje ismeretében a csillagosok nem bízták a döntést a véletlenre, és ennek eredményeképp 6000-es percenkénti fordulatszámon ébredő 360 lóerős csúcsteljesítménnyel büszkélkedhet majd a kecskeméti gyártású elegáns kupé is. Az erőátvitelben ezúttal is hétsebességes, dupla kuplungos automata váltóval és összkerékhajtással  van dolgunk; utóbbi legfeljebb az erő felét képes hátrafelé közvetíteni.

 

Viszont kétségkívül becsülendő a tény, hogy a Mercedes–Benz sportrészlege mindössze két literből és négy hengerből hozta ki a 360 lóerőt, ami szériagyártásban, az Euro 6-os normák betartása mellett gyakorlatilag elképzelhetetlenül magas, 180 (!) lóerős literteljesítményt jelent. A turbófeltöltő természetesen ezúttal is nélkülözhetetlen volt az említett teljesítménysűrűséghez, amihez egyébként már 2250-es fordulattól egészen 5000-ig 450 Nm-es nyomatékcsúcs társul.

A kisebb erőforrást jobb súlyelosztással és a takarékos üzemmel indokolják a gyártó szakemberei: a világ legjobb légellenállási együtthatójával büszkélkedő kupé átlagfogyasztása 6,7 literre várható, ami a teljesítmény, az összkerékhajtás és a tömeg tekintetében meglehetősen figyelemreméltó adat. A menetdinamikai adatok önmagukért beszélnek: bár a gyártó a hivatalos New York-i Autószalonon esedékes premierig titkolózik, számításaink szerint 4,7 másodperces 0–100 km/h-s sprintidő, s az elektronika által határolt 250 km/h-s végsebesség szerepel majd a katalógusban.

Felárért, a 'Driver's Package' megrendelésével 280 km/h-ra emelkedhet a limit. A négyhengeres szerényebb muzsikáját gombnyomásra morcosabb hangszínre váltó kipufogóval fokozták a mérnökök. Emellett az CLA teljesen új első futóművet és kormányművet, valamint aktív differenciált kapott, míg a könyörtelen lassításról a szériában 18 (235/40), felárért pedig 19 colos (235/35) kerékgarnitúra mögé bújtatott, elöl-hátul belső hűtésű, lyuggatott tárcsákkal operáló fékrendszer gondoskodik.

Természetesen a futómű hangolása kötelezően feszesebb – főleg a hátsó futómű felől számíthatunk majd nagyobb ütésekre. A módosított geometria, így a szélesebb nyomtáv mellett az elektronikai segédek sem maradtak érintetlenül, az automataváltóhoz pedig rajtprogram is jár. A méregzsák árairól még nincs információ, de az bizonyos, hogy az eddig csúcsmodellként 11 millióért kapható CLA 250-nél jóval drágább lesz; a konkurensekből kiindulva 13,5-14 millió forintos árcédulára számíthatunk.

 

A legizmosabb CLA bemutatkozásával a magyar autógyártás is újabb mérföldkőhöz érkezett. Bár Győrben készülnek erősebb motorok is, a 340 lóerős Audi TT-RS-t lekörözve (az egykori, szintén 360 lóerős TT-RS plus mellett) immár a csillagos márka birtokolja a legnagyobb teljesítményű Magyarországon készült autó címét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.