Sportautókat reggelizik az új Range Rover Sport

A Land Rover nem véletlenül büszke a vadonatúj Range Rover Sportra. A brit luxusterepjáró jelentőségteljes fejlődés után természetesen gyorsabb lett.

Vajda János
2013. 05. 05. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

S a gyáriak tényleg nem hazudnak: egyes belső információk szerint az új 'Sport' csúcsváltozata, az üresen is több mint 2,3 tonnás V8-as, 510 lóerős kompresszoros kivitel 8 perc 36 másodperces köridőt produkált a Nürburgring híres Nordschleife-i aszfaltcsíkján, ami egyszerűen elképesztő az akár 7-személyes 'dinoszaurusz' dimenzióinak és eredeti küldetésének ismeretében.

Csak szemléltetésképp: ez az idő épp az előző MINI Cooper JCW limitált, 218 lóerős 'GP' sportváltozatának felel meg. Nem véletlenül mondták hát a brit újságíró kollégák a második generációs Range Sportra, hogy úgy viselkedik, akár egy gólyalábakra helyezett Jaguar F-Type. Persze ezen nem is kell csodálkozni, hiszen ugyan az a Mike Cross által vezérelt futómű-specialista csapat végezte a luxusterepes futóműhangolását, amely a Jaguar roadsterét finomhangolta...

 

A New York-i Autószalon apropóján leleplezésre került a világ talán legsokoldalúbb járműve, hiszen a britek újdonsága a terepezési képességeket etalonnak számító nagytestvérénél is több agilitással és dinamizmussal fűszerezi meg. Köszönhető ez annak is, hogy a friss Sport megszűnik a Land Rover Discovery alapjaira építkezni, így a márka zászlóshajójának műszaki tartalmát örökli meg. A szemléletbeli változás egyetlen negatív következménye, hogy az intézkedés némi árnövekményt is eredményez, ám a praktikus terepjáró ettől eltekintve – és bizonyos szemszögből ezzel együtt – minden korábbinál kívánatosabbnak ígérkezik.

A belépő szintű V6-os dízelmotorral szerelt változat pehelysúlyúnak számíthat, hiszen az alumínium széles körű használatának köszönhetően  21,15 mázsás tömegével együtt is 420 kilogrammos tehertől szabadult meg. Mindeközben a 258 (TDV6) vagy a 292 (SDV6) lóerős teljesítmény és a 600 Nm-es nyomaték megteszi a magáét, míg a V8-as, kompresszorral tömött benzines 510 tagú ménese részéről 5,3 szekundumos sprintidőre és elektronikusan korlátozott 250 km/órás végsebességre számíthatunk.

Az új Sport esetében persze nem kell egyik véglettel sem megalkuvást kötnünk, hiszen az ikerturbós, V8-as dízel hegyomlásnyi 700 Nm-es nyomatékához és 340 lóerős teljesítményéhez a figyelemreméltó menettulajdonságok mellett is mérsékeltebb fenntartási költségek társulnak. A környezettudatosabb vásárlókat később a V6-os dízelmotorral párosított hibrid változat hívogathatja, ami ugyan 7,4 szekundum alatt teljesíti a kötelező százas sprintet, de CO2-kibocsátása megállapodik 169 g/km-ben (6,4 l/100 km).

Meglepetés a háromliteres, kompresszoros V6-os benzinmotor debütálása, ami 340 lóerejével a korábbi nyolchengeres blokk 375 paripáját nyugdíjazza, ám a szerényebb teljesítmény dacára a 6,9 szekundumos gyorsulási érték három tizedet ver az ötliteres felmenőre. A menettulajdonságok fejlődésén túl a hatékonyság térnyerése sem elenyésző, hiszen a minden változatban elérhető start/stop rendszernek is köszönhetően itt 24 százalékos szén-dioxid-kibocsátás (249 g/km)-csökkenésről beszélhetünk. Az erőfolyam továbbításáról minden kivitelben a ZF nyolcfokozatú automataváltója gondoskodik, ami állandó (42:58) vagy adaptív (50:50), hátsó differenciálzárral is felvértezett négykerékhajtáshoz asszisztál.

Elektronikus mankókból sem lesz hiány, hiszen a Head-Up-Display felbukkanásán túl örülhetünk annak, hogy a parkolási segéd már merőleges helyekre is bekormányoz, sőt, immár kiálláskor is támogatást nyújt, miközben a sávtartási segéd, az adaptív tempomat, vagy éppen a ráfutásgátló elérhetősége már szinte természetesnek tűnik.

Elődjéhez viszonyítva az autó hossza 62 milliméterrel növekedett, míg a tengelytávolság 17,8 centiméterrel nyúlt meg, de a márka termékeinek hangsúlyos szegmentálására bizonyítékul a Sport továbbra is 15 centiméterrel rövidebb és 5,5 centiméterrel alacsonyabb bátyjánál. Ennek ellenére lehetővé vált, hogy opcionálisan hét üléssel is felszerelhessük az újdonságot, amivel bizony a kis Range könnyedén a megújulásával késlekedő Discovery maradék babérjaira törhet.

 

Az állítható légrugóknak köszönhetően a maximális hasmagasság 258 mm lehet, miközben a 85 centiméteres merülési mélység is önmagért beszél, ráadásul egy új asszisztens rendszer felügyeli a víz mélységét és riaszt, ha túl nagy fába vágnánk a fejszénket. Az utastérben fiatalos, lendületes, és végtelenül elegáns stíluselemek viszik a prímet, miközben a Sport az Evoque és az új Range kapcsán megismert kezelőszervek ötvözetére támaszkodik – mégis meglepetés például a 'hagyományos' váltókar felbukkanása. A luxusérzet ettől mit sem csorbul, sőt, az újdonság 11 különböző témában rendelhető  enteriőre olyan kifinomult anyagokkal gazdagodik, melyeket egy Bentley is megirigyelhetne.

A forgalmazás 2013 harmadik negyedévében a kompresszoros benzines és a dízel V6-osokkal veszi kezdetét, de 2014 elejétől üdvözölhetjük a V8-as dízel és a hibrid variánsokat is. Az árbeli pozícionálásra egyelőre csak az Egyesült Államokban közzétett listák alapján következtethetünk, melyek szerint  a Sport a továbbiakban mindössze 4-4,5 millió forinttal lesz olcsóbb a nagy Range Rovernél, azaz hazánkban nagyságrendileg 24 millió forinttól lehet elérhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.