9 sebességes automatát kapott a Mercedes E osztály

A Mini és a Land Rover is versenybe szállt, de a Mercedes–Benzé lett az elsőség: sorozatgyártásban ők dobták piacra először a kilencfokozatú automata váltót.

Szabó Péter
2013. 07. 24. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általunk több ízben tesztelt háromliteres, V6-os dízelmotor változatlan maradt, így továbbra is 265 lóerővel és 620 Nm nyomatékkal gazdálkodhat a vezető. A hétfokozatú automatát váltó kilencgangos egység a 6,6 másodperces 0–100-as sprinten sem változtatott. De nem úgy a hatékonyságon. A gyári 5,5 literes minimum fogyasztás 5,3 literre csökkent.

Ez önmagában nem óriási differencia, ám városban a különbség már 5 deciliter, amely arra enged következtetni, hogy a konkurensekhez hasonlóan egy áthidaló kuplung segítségével tették közvetlenebbé és hatékonyabbá a váltót. Ennek köszönhetően pedig alacsonyabb tempókig és hatékonyságcsökkentő „csúszás” nélkül használható a motorfék.

 

Az áttételek és a pontos műszaki adatok ismerete nélkül ennél többet nem mondhatunk, de valószínű, hogy nagy sebességű autópályás etapoknál is étvágytalanabb lett az új hajtáslánc, annak ellenére, hogy a gyári adatok az országúton megegyeznek (4,7 l/100 km). Ez főképp annak köszönhető, hogy a ciklus mindössze egyetlen gyorsítást tartalmaz 120 km/h-ig. A több fokozat viszont lehetővé teszi, hogy még egy kicsit hosszabbra nyújtsák a legfelső áttételt a tempósabb haladás üzemanyag-szükségletének csökkentése érdekében.

Mit hoz a jövő? Bár a hírek arról szólnak, hogy a GM tízgangos egységet fejleszt, valószínűleg ez már a plafont jelenti hatékonyság szempontjából. Ennyi fokozatra viszont igen is szükség lehet, hiszen a váltótechnika fejlődésével a kapcsolási idők elenyésző szerepűek lesznek, s a fokozatok között már nagyon ügyesen boldogul az elektronika, ráadásul a modernebb egységek úgy képesek több áttételt biztosítani, hogy közben kompaktabb és könnyebbek.

 

Ez pedig mind-mind megtakarítást eredményez, így több szempontból is érdemes lehet a különböző motoroknál és váltóknál 1-7 deciliterrel alacsonyabb étvágyat biztosító kilencsebességes egységre váltani.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.