Gázos autóbusz Budapesten – IVECO Citelis CNG premier

A minap Budapesten is bemutatkozott a sűrített földgázzal (CNG) közlekedő IVECO Citelis. A jármű a fővárosi bemutatót követően országos körútra indul.

Szabó Péter
2013. 07. 02. 6:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A környezetkímélő jármű fogadtatása nagyon kedvező volt mind az utasok, mind pedig a sofőrök részéről. Az autóbusz előnyös tulajdonságai közül a legtöbben a csendes és tiszta üzemmódot, valamint a tágas utasteret emelték ki” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Az IVECO-hoz tartozó, a közelmúltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő Citelis típuscsaládhoz tartozó tesztbusz először Sopronban, a Kisalföld Volánnál állt forgalomba június 10-én.

A kétnapos tesztüzemet követően a jármű Kaposvári Közlekedési Vállalatnál, Pécsett a Tüke Busz Zrt.-nél, valamint a borsodi megyeszékhelyen, a Miskolci Közlekedési Vállalatnál vendégeskedett. Az országos tesztkörút két újabb állomással bővült, így a budapesti bemutatót követően az autóbusz Szegeden, valamint Zalaegerszegen áll forgalomba. A csongrádi megyeszékhelyen június 27-30. között megvalósuló próbaüzem azért is kiemelkedő jelentőségű, mivel a városban közszolgáltatási feladatokat ellátó Tisza Volán rendelkezik a legnagyobb, összesen 43 darabos gázüzemű autóbuszflottával az országban.

 

A sűrített földgázzal hajtott járművek népszerűségét jelzi, hogy a cég ebben a hónapban tíz darab új, gázüzemű elővárosi és városi feladatokra alkalmas alacsonypadlós autóbusz vásárlására írt ki közbeszerzési eljárást. A gázüzemű autóbuszt július 2-5. között pedig Zalaegerszegen próbálhatja ki az utazóközönség. A jármű hajtását biogázzal biztosítják majd, melyet az országban egyedülálló módon a Zalavíz szennyvíztisztító telepén állítanak elő.  A zalai megyeszékhelyen tavaly állt forgalomba az első gázüzemű autóbusz, melyet használtan vásárolt a Zala Volán annak érdekében, hogy megismerje a megújuló forrásból készülő üzemanyaggal hajtott járművek előnyeit.
A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 290 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro V-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro VI-os határértékek teljesítésére is készen áll.

A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 báros nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály helyeztek el az autóbusz tetején. A könnyű tartály technológiának köszönhetően a Citelis utasbefogadó képessége kimagasló, összesen 87 személy szállítására alkalmas, melyből 24 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikus rámpa segíti. Az utastér szellőzéséről légkondicionáló, valamint tágas, elhúzható oldalablakok gondoskodnak. A tesztjármű nagy tartálytérfogata miatt egy feltöltéssel városi körülmények között körülbelül 500, míg települések közti járat esetén megközelítőleg 700 kilométert képes megtenni.

 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) év elején 1,6 milliárd forintot különített el, hogy támogassa a közlekedési társaságokat gázüzemű autóbuszok beszerzéseiben. Az elnyerhető összeg a szóló kivitelű járműveknél darabonként maximum 18 millió forint, míg csuklós változatoknál legfeljebb 24 millió forint lehet. Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, a támogatás révén ez a szám három-négyszeresére emelkedhet körülbelül egy év alatt.

„A gázmeghajtású járművek használatának terjedésével a közösségi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása és a szálló por koncentrációja, a városok légszennyeződése csökkenthető. A vissza nem térítendő támogatást az Új Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében, a kvótabevételek terhére biztosítja a szaktárca” – jelentette ki Horváth Attila, az NFM zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára. Az autóbusz magyarországi tesztjét a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szervezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag-ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.

 

Az Italcamion Kereskedelmi Kft. által Magyarországon képviselt IVECO Citelis autóbusz üzemanyag-ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodott azokon a helyszíneken, ahol kiépített állomás nem áll rendelkezésre. A Gilbarco ACIS által összeállított mozgó töltőtechnológia pedig a Ganzair Kompresszortechnika Kft. gázszállító tartályaival fedezte a roadshow üzemanyagigényeit. Az üzemanyagot vidéken a GDF Suez, Budapesten pedig a Főgáz-CNG Kft. biztosítja az autóbuszhoz. Az ÖKO flotta a technológiai egységeket szolgáltatási rendszerbe szervezve tette lehetővé, hogy a városokban az autóbusz bizonyíthassa a CNG-technológia megalkuvás nélküli alkalmazhatóságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.