„A környezetkímélő jármű fogadtatása nagyon kedvező volt mind az utasok, mind pedig a sofőrök részéről. Az autóbusz előnyös tulajdonságai közül a legtöbben a csendes és tiszta üzemmódot, valamint a tágas utasteret emelték ki” – jegyezte meg Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Az IVECO-hoz tartozó, a közelmúltig Irisbus néven, a csehországi Vysoké Myto-ban készülő Citelis típuscsaládhoz tartozó tesztbusz először Sopronban, a Kisalföld Volánnál állt forgalomba június 10-én.
A kétnapos tesztüzemet követően a jármű Kaposvári Közlekedési Vállalatnál, Pécsett a Tüke Busz Zrt.-nél, valamint a borsodi megyeszékhelyen, a Miskolci Közlekedési Vállalatnál vendégeskedett. Az országos tesztkörút két újabb állomással bővült, így a budapesti bemutatót követően az autóbusz Szegeden, valamint Zalaegerszegen áll forgalomba. A csongrádi megyeszékhelyen június 27-30. között megvalósuló próbaüzem azért is kiemelkedő jelentőségű, mivel a városban közszolgáltatási feladatokat ellátó Tisza Volán rendelkezik a legnagyobb, összesen 43 darabos gázüzemű autóbuszflottával az országban.
A sűrített földgázzal hajtott járművek népszerűségét jelzi, hogy a cég ebben a hónapban tíz darab új, gázüzemű elővárosi és városi feladatokra alkalmas alacsonypadlós autóbusz vásárlására írt ki közbeszerzési eljárást. A gázüzemű autóbuszt július 2-5. között pedig Zalaegerszegen próbálhatja ki az utazóközönség. A jármű hajtását biogázzal biztosítják majd, melyet az országban egyedülálló módon a Zalavíz szennyvíztisztító telepén állítanak elő. A zalai megyeszékhelyen tavaly állt forgalomba az első gázüzemű autóbusz, melyet használtan vásárolt a Zala Volán annak érdekében, hogy megismerje a megújuló forrásból készülő üzemanyaggal hajtott járművek előnyeit.
A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról 290 lőerős, hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro V-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro VI-os határértékek teljesítésére is készen áll.
A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 báros nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály helyeztek el az autóbusz tetején. A könnyű tartály technológiának köszönhetően a Citelis utasbefogadó képessége kimagasló, összesen 87 személy szállítására alkalmas, melyből 24 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikus rámpa segíti. Az utastér szellőzéséről légkondicionáló, valamint tágas, elhúzható oldalablakok gondoskodnak. A tesztjármű nagy tartálytérfogata miatt egy feltöltéssel városi körülmények között körülbelül 500, míg települések közti járat esetén megközelítőleg 700 kilométert képes megtenni.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) év elején 1,6 milliárd forintot különített el, hogy támogassa a közlekedési társaságokat gázüzemű autóbuszok beszerzéseiben. Az elnyerhető összeg a szóló kivitelű járműveknél darabonként maximum 18 millió forint, míg csuklós változatoknál legfeljebb 24 millió forint lehet. Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, a támogatás révén ez a szám három-négyszeresére emelkedhet körülbelül egy év alatt.
„A gázmeghajtású járművek használatának terjedésével a közösségi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása és a szálló por koncentrációja, a városok légszennyeződése csökkenthető. A vissza nem térítendő támogatást az Új Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében, a kvótabevételek terhére biztosítja a szaktárca” – jelentette ki Horváth Attila, az NFM zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára. Az autóbusz magyarországi tesztjét a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület szervezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy zavartalan legyen a jármű hazai üzemanyag-ellátása. Magyarország ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.
Az Italcamion Kereskedelmi Kft. által Magyarországon képviselt IVECO Citelis autóbusz üzemanyag-ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodott azokon a helyszíneken, ahol kiépített állomás nem áll rendelkezésre. A Gilbarco ACIS által összeállított mozgó töltőtechnológia pedig a Ganzair Kompresszortechnika Kft. gázszállító tartályaival fedezte a roadshow üzemanyagigényeit. Az üzemanyagot vidéken a GDF Suez, Budapesten pedig a Főgáz-CNG Kft. biztosítja az autóbuszhoz. Az ÖKO flotta a technológiai egységeket szolgáltatási rendszerbe szervezve tette lehetővé, hogy a városokban az autóbusz bizonyíthassa a CNG-technológia megalkuvás nélküli alkalmazhatóságát.